شناسه خبر : 58015
تاریخ انتشار : 1399/10/15 16:53
چند نکته مهم پیرامون آغاز غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم

نورنیوز بررسی کرد؛

چند نکته مهم پیرامون آغاز غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم

اروپا و آمریکا باید متوجه این واقعیت باشند که طرف بدهکار ماجرا آنها هستند و استفاده از زبان زور و تهدید نه تنها تاثیری در تغییر تصمیم ایران در حوزه فعال‌سازی ظرفیت‌های متوقف شده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ندارد بلکه انگیزه ایران برای سرعت بخشیدن به این روند را تقویت می‌کند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: علی ربیعی سخنگوی دولت امروز دوشنبه گفت: «رییس‌جمهور در روزهای گذشته دستور راه‌اندازی غنی‌سازی 20 درصد را صادر کرد و از ساعاتی پیش، پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسش‌نامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد.»

این اقدام جمهوری اسلامی ایران که در راستای اجرای قانون مصوب اخیر مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، بلافاصله با واکنش غربی‌ها مواجه شد.

 در همین خصوص؛ «پیتر استانو»‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپا چنین اقدامی را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند!

او افزوده است: ما از آن‌چه ایران اعلام کرده است اطلاع یافتیم. اگر آن‌چه آن‌ها اعلام کرده‌اند عملی شود، انحراف جدی از تعهدات برجام است و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت!

این در حالی است که اقدام ایران در آغاز مجدد غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم، واکنشی طبیعی و قانونی به رفتارهای غیرقانونی آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها بوده و مطابق بند 36 برجام ناظر بر «ساز و کار حل و فصل اختلافات» میان طرفین صورت پذیرفته است.

طبق این بند چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک از اعضای 1+5 تعهدات برجامی خود را رعایت نکرده‌اند، می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید و اگر مسئله حل نشد، آنگاه می‌تواند این موضوع را ضمن ابلاغ به شورای امنیت سازمان ملل، مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات‌اش وفق برجام قرار دهد.

از سویی؛ به نظر می‌رسد خویشتن‌داری ایران، طرف آمریکایی ـ اروپایی را در مورد اراده تهران برای استیفای حقوق خود دچار برداشت غلط نموده است.  

این در حالی است که برجام به زبان ساده، سازوکاری برای لغو همه تحریم‌ها در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های هسته‌ای از سوی ایران بود، حال در شرایطی که نه تنها هیچ‌یک از تحریم‌ها لغو نشده بلکه بعضا شدیدتر نیز شده، چه دلیل قانونی، حقوقی و عقلی برای تداوم محدودیت‌ها وجود دارد؟

اروپا و آمریکا باید متوجه این واقعیت باشند که طرف بدهکار ماجرا آنها هستند و استفاده از زبان زور و تهدید نه تنها تاثیری در تغییر تصمیم ایران در حوزه فعال‌سازی ظرفیت‌های متوقف شده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ندارد بلکه انگیزه ایران برای سرعت بخشیدن به این روند را تقویت می‌کند.

ایران بارها اعلام کرده مجموعه اقداماتی که در قالب گام‌های پنج‌گانه کاهش تعهدات هسته‌ای انجام داده برگشت‌پذیر است اما شرط آن لغو کامل همه تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌ای و ایجاد وضعیتی متناسب با روح برجام است.

بر این اساس؛ در چنین شرایطی که هیچ‌یک از تعهدات طرف مقابل انجام نشده و از برجام جز پوسته‌ای باقی نمانده، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران چنانچه در قانون اخیر مجلس هم بدان به عنوان یک الزام قانونی و غیر قابل اجتناب تاکید و تصریح شده، به هیچ وجه مسیر فرصت‌سوز کنونی را ادامه نخواهد داد.

از سوی دیگر؛ باید توجه داشت که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ و طیف افراطی حاکم بر کاخ سفید به دلیل حرکت بر مدار قلدری و زورگویی، عملا به ضد خود تبدیل شد و به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسید، به گونه‌ای که نه تنها در نهایت ترامپ را از صحنه سیاسی آمریکا توسط رأی مردم حذف کرد بلکه جمهوری اسلامی ایران با فعال‌سازی ظرفیت‌های جدید تولیدی، علمی، پژوهشی، هسته‌ای و دفاعی قوی‌تر از گذشته شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی