شناسه خبر : 57839
تاریخ انتشار : 1399/10/09 14:23
آیا بغداد اراده حل ماجرای گازی اخیر میان ایران و عراق را دارد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا بغداد اراده حل ماجرای گازی اخیر میان ایران و عراق را دارد؟

دولت عراق بیش از 5 میلیارد دلار بابت واردات گاز و بیش از یک میلیارد دلار هم بابت جرائم قراردادی به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است و نکته اینجاست که 3 میلیارد دلار از این پول در بانک تجارت عراق (TBI) که زیر نظر آمریکایی‌ها فعالیت می‌کند، مسدود شده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان صبح امروز برای پیگیری موضوعات فیمابین در حوزه برق و انرژی و همچنین بدهی‌های گازی عراق وارد بغداد شد و با وزیر برق، رئیس بانک مرکزی و نخست‌وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.  

این سفر در حالی انجام شد که روز گذشته عراق اعلام کرده بود به علت تعویق در پرداخت بدهی‌هایش به ایران بابت واردات گاز، ایران صادرات گاز خود را به کمتر از یک دهم رسانده است.

شرکت ملی گاز ایران نیز گفته است که این اقدام بعد از چندین اخطار و پرداخت نشدن بدهی چند میلیارد دلاری عراق انجام شده است.

دولت عراق بیش از ۵ میلیارد دلار بابت واردات گاز و بیش از یک میلیارد دلار هم بابت جرائم قراردادی به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است و نکته اینجاست که ۳ میلیارد دلار از این پول در بانک تجارت عراق (TBI) که زیر نظر آمریکایی‌ها فعالیت می‌کند، مسدود شده است.

این در حالی است که واشنگتن مدعی است عراق را از شمول تحریم ایران دست کم در مقاطعی معاف کرده است، اما به نظر می‌رسد این ادعا در عمل به واقعیت نپیوسته و آمریکایی‌ها همچنان فشار مضاعفی بر دولت عراق برای قطع روابط اقتصادی با ایران وارد می‌کنند.

به نظر می‌رسد دولت عراق برای خروج از این وضعیت چاره‌ای جز خروج از زیر بار فشارهای آمریکا نداشته باشد و تحرک و استقلال عمل بیشتر دولت عراق برای پرداخت بدهی‌ها می‌تواند خروج از این وضعیت را به دنبال داشته باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی