شناسه خبر : 54118
تاریخ انتشار : 1399/07/03 18:55
تحرکات مشکوک علیه حزب‌الله در آستانه تشکیل کابینه جدید در لبنان

نورنیوز بررسی کرد:

تحرکات مشکوک علیه حزب‌الله در آستانه تشکیل کابینه جدید در لبنان

حزب‌الله از اساس یک گروه مردمی است که با اعتماد و رای مردم در ساختار سیاسی لبنان حضور دارد لذا تحریم یا طرح‌های خارجی نمی‌تواند موجب حذف آن شود از سپهر سیاسی لبنان شود. محبوبیت حزب‌الله در میان غیر شیعیان به ویژه مسیحیان شاهدی بر این مدعاست.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: پایان مهلت پانزده روزه «امانوئل مکرون» به مقامات و سیاست‌مداران لبنانی جهت تشکیل دولت، این مسئله را قوت بخشیده که «مصطفی ادیب» نخست وزیر تعیین شده، احتمالا به دلیل فشارها از سمت خود کناره‌گیری کند.

اگرچه رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید در لبنان در میان اختلاف‌نظرها همچنان ادامه دارد، اما در پشت پرده، پروژه‌ها و طرح‌های بزرگتری همچون اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی و خلع سلاح حزب‌الله از سوی جریان غرب‌گرا نیز در جریان است.

در عین حال همچنان رقابت میان بازیگران خارجی جهت افزایش نفوذ در ساختار سیاسی لبنان ادامه دارد و حتی این رقابت را می‌توان در سیاست‌های آمریکا و فرانسه مشاهده کرد.

از سویی؛ جریان‌های ضد مقاومت در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با برپایی تظاهرات‌ها و گردهمایی‌هایی،  از ارتش بخواهند قطعنامه 1559 شورای امنیت سازمان ملل را که در سپتامبر 2004 تصویب شد و به مسئله خلع سلاح شبه نظامیان در لبنان می‌پردازد، اجرا کند.

 بر اساس قطعنامه مذکور، اجاز حمل سلاح در لبنان تنها به ارتش و سایر نهادهای نظامی و انتظامی رسمی داده شده و حزب‌الله باید خلع سلاح شود.

تردیدی وجود ندارد که طرف‌های غربی صاحب نفوذ در لبنان همچون فرانسه و آمریکا تلاش دارند هم کمک‌های مالی و هم اصلاحات سیاسی در این کشور را به خلع سلاح مقاومت پیوند بزنند.

این در حالی است که بازخوانی و مرور مداخلات پیشین فرانسه در امور داخلی لبنان بیش از هر چیز  ناکامی‌های گذشته پاریس و وعده‌های دروغ آنها را آشکار می‌سازد، به ویژه آنکه حتی با فرض وجود اراده حقیقی برای این کار، مشکلات اقتصادی اروپا مانعی بزرگ بر سر کمک‌های اقتصادی آنان به لبنان خواهد  بود و مکرون با علم به این مسئله تنها به دنبال قهرمان‌سازی از خود و نفوذ بیشتر در این کشور است.

از سوی دیگر؛ «سیدحسن نصرالله» بارها طی سخنرانی‌های متعدد به صراحت اعلام کرده که حزب‌الله به هیچ وجه در پی قدرت نیست و تنها به خدمت به مردم و دفاع از امنیت و آسایش آنان می‌اندیشد. این نکته در رفتار سیاسی حزب‌الله در ادوار مختلف کاملا روشن بوده است.

نکته مهم دیگر اینکه؛ حزب‌الله از اساس یک گروه مردمی است که با اعتماد و رای مردم در ساختار سیاسی لبنان حضور دارد لذا تحریم یا طرح‌های خارجی نمی‌تواند موجب حذف آن شود از سپهر سیاسی لبنان شود. محبوبیت حزب‌الله در میان غیر شیعیان به ویژه مسیحیان شاهدی بر این مدعاست.

عموم اقوام و اقشار مختلف مردم لبنان با توجه به آنکه حزب‌الله در عرصه حکمرانی لبنان ورود نکرده، بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مشکلات و فساد موجود در ساختار سیاسی لبنان محصول عملکرد جریان‌های ضد مقاومت و سران جریان 14 مارس مانند سعد حریری و فواد سنیوره است که عمدتا به کشورهای خارجی اتکاء دارند.

همه اینها در حالی است که حزب‌الله همواره از هرگونه اصلاحات در ساختار سیاسی لبنان حمایت کرده اما به این شرط که اصلاحات کاملا لبنانی باشند و دست‌های خارجی از جمله فرانسه آن را تحمیل نکرده باشند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی