شناسه خبر : 53888
تاریخ انتشار : 1399/06/26 14:51
انفعال شیوخ عرب؛ انسجام محور مقاومت

نورنیوز بررسی کرد؛

انفعال شیوخ عرب؛ انسجام محور مقاومت

هدف آمریکا از تلاش برای پیوند زدن حکام عرب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و آشکارسازی روابط میان آنها، علاوه بر جلب حمایت جامعه یهودیان آمریکا در آستانه انتخابات نوامبر، تحمیل هزینه‌های حمایت از رژیم صهیونیستی به حکام عرب منطقه و شانه خالی کردن از هزینه سرسام آور حمایت آمریکا از این رژیم در غرب آسیا است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: خوش خدمتی روسای جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی تاریخچه‌ای به قدمت عمر نامشروع این رژیم دارد، خدماتی که معمولا در ماه‌های پایانی هر دور به اوج خود می‌رسد.

نگاهی به رویدادهای مهم گفتگوهای به ظاهر صلح میان اعراب و رژیم صهیونیستی در چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که توافقاتی همچون امضای توافق‌نامه کمپ دیوید، کنفرانس مادرید، گفتگوهای اسلو و یا مذاکرات نقشه راه برای صلح، همگی در ماه‌های پایانی منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و با وساطت روسای جمهور وقت انجام شده است.

تنها نتیجه این مذاکرات معمولا گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، عقب‌نشینی گروه‌های سازش‌کار فلسطینی از حقوق مسلم ملت فلسطین و تشویق رژیم صهیونیستی به جنایات بیشتر در قبال ملت فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه بوده است.

رژیم کودک‌کش اسرائیل در طول عمر نامشروع 72 ساله خود با حمایت و چراغ سبز آمریکا جنایات بی‌شماری علیه ملت‌های منطقه مرتکب شده که از آن جمله می‌توان به جنایت صبرا و شتیلا در سال 1982، اشغال 18 ساله جنوب لبنان و یا حمله گسترده به لبنان در سال 2006 با هدف نابودی حزب الله اشاره کرد.

این اما همه ماجرا نیست چرا که روسای جمهور آمریکا برای تحقق سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا در این سال‌ها از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف این رژیم و تثیبت موجودیت نامشروع آن دریغ نکرده‌اند.

به جرات می‌توان گفت تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه در چارچوب اهداف رژیم صهیونیستی برای سیطره بر غرب آسیا طراحی و اجرا شد. حمله به عراق و افغانستان، تاسیس گروه‌های تروریستی و تفکیری در عراق و سوریه با هدف تضعیف توان مقاومت و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی برای ترور فرماندهان مقاومت ضد صهیونیستی، همه و همه در چارچوب همین هدف انجام شد.

ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با دستورالعمل مشخصی در سال 2016 به کاخ سفید پا گذاشت که تمامی مفاد آن را سازمان «آیپک» تدوین کرده و مقابله با ایران و تثبیت رژیم صهیوینستی دو سر فصل مهم آن بود.

خروج از برجام، اعمال تحریم‌های شکننده علیه ایران و طراحی و اجرای معامله قرن مهمترین اقدامات ترامپ طی 4 سال اخیر برای اجرایی شدن این دستورالعمل ابلاغی بوده است.

به جرات می توان گفت ترامپ در طول چهار سال دوره ریاست جمهوری خود نتوانست در تحقق هیچ یم از مواد دستورالعمل ابلاغی آیپک توفیق چندانی کسب کند و همه اقدامات او نتیجه‌ای جز منزوی شدن آمریکا در مجامع بین‌المللی، تشدید تنفر از آمریکا در کشورهای اسلامی، گسترش حوزه نفوذ محور مقاومت و منزوی شدن رژیم صهیونیستی به دنبال نداشته است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی با همراهی سران عرب محور سازش از طریق تزریق ویروس داعش، منطقه را درگیر یک ناامنی فراگیر کردند که حاصل این طرح به دلیل مقاومت ملت‌های منطقه نه تنها هیچ ثمری برای آنان نداشت بلکه نیروهای مقاومت را برای مقابله با رژیم صیهونیستی آب‌دیده‌تر کرد.

محور غربی، عبری و عربی در گام بعدی تلاش کرد با به چالش کشیدن روند دموکراسی و مخدوش کردن روند برگزاری انتخابات در لبنان و عراق بستر مناسب برای تولد دولت‌های وابسته در این کشورها را فراهم کند که این طرح هم بی‌ثمر ماند و آنچه از صندوق آراء خارج شد گویای خواست واقعی مردم بود.

حالا در آستانه برگزاری چهل و ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ برای انتخاب مجدد تلاش می‌کند تحت هر شرایطی یک دستاورد هر چند ظاهری برای کسب رضایت سازمان آیپک به دست بیاورد تا رای حدود 6 میلیون یهودی ساکن آمریکا را به سوی خود جلب کند.

ترامپ که در بدو ورود به کاخ سفید داماد یهودی خود «جرد کوشنر» را مامور پرونده خاورمیانه کرد در چهار سال گذشته پیگیر اجرای طرح معامله قرن بود و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس نیز نخستین تکه از این پازل محسوب می‌شد.

تلاش برای همراه کردن دیگر کشورها برای انتقال سفارت‌خانه‌های خود گام بعدی ترامپ بود که تاکنون توفیق چندانی نداشته است. آخرین تلاش او برای این منظور هم گنجاندن بندی در توافق‌نامه همکاری با صربستان مبنی بر تعهد این کشور به انتقال سفارت کشورش به بیت المقدس بود که ظاهرا بدون اطلاع رئیس جمهور این کشور صورت گرفت و چهره حیرت زده رئیس جمهور صربستان بعد از امضای آن خبرساز شد.

تکه بعدی پازل معامله قرن فشار آمریکا بر حکام عرب حوزه خلیج فارس برای آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی بود که تاکنون امارات متحده عربی و بحرین به این توافق تن داده‌ند، دو کشوری که کل تاریخ موجودیت آنها از عمر درختان زیتون فلسطین هم کمتر است.

بر این اساس؛ به نظر می‌رسد هدف آمریکا از تلاش برای پیوند زدن حکام عرب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی و آشکارسازی روابط میان آنها، علاوه بر جلب حمایت جامعه یهودیان آمریکا در آستانه انتخابات نوامبر، تحمیل هزینه‌های حمایت از رژیم صهیونیستی به حکام عرب منطقه و شانه خالی کردن از هزینه سرسام آور حمایت آمریکا از این رژیم در غرب آسیا است.

ختم کلام اینکه؛ نتیجه این انفعال حکام عرب حوزه خلیج فارس که از هم اکنون نشانه‌های آن پیدا شده، اتحاد میان گروه‌های فلسطینی حول محور مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی است، ضرورتی که سال‌ها است به دلیل فتنه‌انگیزی حکام عرب محور سازش مخدوش شده بود و اکنون با هدف و آرمانی مشخص که نتیجه آن سرعت گرفتن شمارش معکوس فروپاشی رژیم صهیونیستی است، در حال وقوع است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی