شناسه خبر : 53477
تاریخ انتشار : 1399/06/10 13:44
تحلیل روزنامه‌نگار ایتالیایی از تاثیرپذیری جنبش‌های معاصر از مکتب امام حسین(ع)

تحلیل روزنامه‌نگار ایتالیایی از تاثیرپذیری جنبش‌های معاصر از مکتب امام حسین(ع)

جیووانی سوربلو می‌گوید: این وظیفه تک تک کسانی است که در زمینه‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی فعالیت دارند که تا حد ممکن از مکتب امام حسین به عنوان منبع الهام برای مسایل روز استفاده کنند و صرف برگزاری مراسم و یاد و خاطره امام حسین کافی نیست.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «جیووانی سوربلو» (Giovanni Sorbello) روزنامه‌نگار ایتالیایی و مدیر وب‌سایت خبری ـ تحلیلی «ایلفاروسولموندو» (Il faro sul mondo) در ایتالیا در مصاحبه با بخش برون مرزی صدای جمهوری اسلامی ایران به بررسی پیوند جنبش‌های معاصر با مکتب امام حسین(ع) پرداخت.

سوربلو می‌گوید:

حقایق و وقایعی که با شهادت و مکتب امام حسین (ع) پیوند دارند مطمئنا بی‌شمار هستند و شاید در اینجا بتوانیم به برخی از آنها به اجمال اشاره‌ای داشته باشیم. می‌توانیم صحبت خود را از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 آغاز کنیم، زمانی که تمام مردم ایران علیه استکبار و استثمار و اشغال آمریکایی ایران به دست محمدرضا پهلوی قیام کردند. این مساله‌ای است که کل بشریت را درگیر کرد چرا که این انقلاب تبدیل به نماد و مثالی برای تمام جوامع مظلوم دنیا علیه ظلم و ستم و استکبار شد.

الهام دیگر از عاشورا را می‌توان در رابطه با جنگ تحمیلی عراق و ایران در سال 1980 مشاهده نمود. در اینجا هم فداکاری ملتی دیده می‌شود که برای دفاع از سرزمین و مهین، به مبارزه بر می‌خیزد. در این جنگ فجیع که با حمایت آمریکا و غرب علیه ایران راه اندازی شد هم فداکاری، مبارزه و شهادت جوانان ایرانی علیه استکبار و زورگویی غرب و آمریکا دیده می‌شود.

مثال دیگر مبارزه علیه گروه تروریستی داعش است. مشاهده می‌شود که درسوریه، محور مقاومت، چگونه هنوز در حال ادامه مبارزه علیه نیروهای داعش است، داعشی که دست نشانده غرب در خاورمیانه است و از سوی قدرت‌های غربی حمایت و مسلح شده و در 8 الی 9 سال اخیر، بذر جنگ و خونریزی را در سراسر خاورمیانه کاشته است. در این مورد هم مردم مسلمان با ملیت‌های گوناگون، از ایران گرفته تا پاکستان، افغانستان و حزب‌الله لبنان، هزاران جوان مسلمان و حتی غیر مسلمان، علیه این گروه تروریستی و اشغال خارجی و امپریالیسم آمریکا به پا خاستند.

از الهامات دیگر مکتب امام حسین(ع) می‌توان به مبارزه مردم ایران علیه تحریم‌های آمریکا اشاره کرد،  مبارزه‌ای که به تمام مردم ایران مربوط می‌شود و در این 40 سال اخیر، سبب مشکلات بزرگی برای ملت ایران شده است و در اینجا هم ما شاهد فداکاری بزرگ ملت ایران هستیم.

حال اگر بخواهیم به سازمان‌ها و جنبش‌هایی که با مکتب امام حسین پیوند می‌خورد اشاره کنیم، می‌توانیم به سپاه پاسداران در ایران اشاره کنیم: سازمانی که از جمهوری اسلامی ایران در 41 سال اخیر علیه حملات آمریکا و غرب دفاع کرده و مثالی زنده برای مردم ایران و برای تمام ملت‌هایی است که علیه هرگونه ظلم و ستم و زورگویی مبارزه می‌کنند.

همچنین شایسته است که در اینجا به حزب‌الله لبنان نیز اشاره‌ای داشته باشیم. ما به خوبی با آموزه‌های آرمان‌گرا و روح فداکاری حزب‌الله آشنایی داریم، یکی از جنبش‌های قدرتمند و مقدم در تمام خاورمیانه که توانسته یکی از قوی‌ترین ارتش‌های دنیا را مجبور به خروج از کشورش نماید. این اتفاق در سال 2000 افتاد و دوباره در جنگ سال 2006 تکرار شد و هم اکنون حزب‌الله لبنان نشان‌گر سنگری مقاوم و مبارز در لبنان و امروزه در سوریه سنگری مقاوم علیه جنایات آمریکا و غرب است.

در ادامه می‌توان به جنبش‌های مقاومت در پاکستان و افغانستان اشاره کرد. نباید فدارکاری‌های بزرگ روزانه که توسط جنبش انصارالله در یمن یا در نیجریه و یا بحرین به وقوع می‌پیوندد را فراموش کنیم. در تمام این کشورها این مردم هستند که علیه متجاوزین یا رژیم‌های حمایت شده توسط غرب مبارزه می‌کنند. می توان گفت این ادامه مبارزه حق علیه باطل است که همیشه با نام و مکتب حسینی در حال تکرار است.

در واقع به دلیل پیام و رهاوردی که مردم با ملیت‌های گوناگون از واقعه کربلا گرفته‌اند، این روحیه ظلم‌ستیزی شکل گرفته است و ملت‌های اسلامی گوناگون مخصوصا ملت ایران که همیشه در خط اول در حال مبارزه در جبهه‌های مختلف بوده‌اند از حملات خارجی گرفته تا مبارزه علیه تحریم‌ها و... در برابر این ناملایمات با قدرت بیشتری مقاومت می‌کنند.

با وجود تبلیغات سوء رسانه‌های غربی که سعی در کاشتن بذر نفرت و اختلاف میان ملت ایران دارند، غرب و آمریکا پس از 41 سال هنوز موفق نشده‌اند و جمهوری اسلامی و ملت ایران هر روز قوی‌تر و راسخ تر از قبل در برابر غرب هستند. بدیهی است که این روح مقاومت و انسجام ملت ایران از مکتب حسینی الهام گرفته شده است.

در پایان باید گفت این وظیفه تک تک کسانی است که در زمینه‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی فعالیت دارند که تا حد ممکن از مکتب امام حسین به عنوان منبع الهام برای مسایل روز استفاده کنند و صرف برگزاری مراسم و یاد و خاطره امام حسین کافی نیست. فداکاری و شهادت امام حسین (ع) تمام روزهای زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و مبارزه حق علیه باطل در دنیای امروز و هر روز در سراسر دنیا ادامه دارد.      


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی