شناسه خبر : 53251
تاریخ انتشار : 1399/06/01 16:41
تاب‌آوری اجتماعی، گروگان «ناهماهنگی» و «ناکارآمدی»

نورنیوز بررسی کرد؛

تاب‌آوری اجتماعی، گروگان «ناهماهنگی» و «ناکارآمدی»

طی هفته‌های گذشته و در کنار شرایط سخت پیش آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا که خود می‌تواند مسبب کاهش تاب‌آوری شود، متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در دستگاه‌های دولتی نیز مزید بر علت شده و تا حدود زیادی به اعتماد مردم لطمه زده است.

نورنیوز ـ گروه جامعه: جمهوری اسلامی ایران به دلیل خصومت بی‌سابقه دشمن خارجی که در قالب یک «جنگ ترکیبی» تمام عیار علیه ملت ایران رخ نموده، در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد که عبور از این گردنه سخت، ارتباط مستقیم با میزان «تاب‌آوری اجتماعی» دارد.

دشمن همانگونه که بارها اعلام کرده به دنبال تحمیل جنگ در «منطقه خاکستری» است.‌ بهره‌گیری برنامه‌ریزی شده نظام سلطه از ابزارهای نرم برای ایجاد «فرسایش تدریجی» راهبرد اصلی دشمن برای ضربه زدن به «تاب‌آوری اجتماعی» است.

بروز چنین شرایطی برای هر جامعه و حکومتی در صورت عدم انسجام و همراهی مردم و همچنین عدم کارآمدی و مدیریت هوشمندانه حاکمیت، می‌تواند منجر به تضعیف بنیان‌های وحدت ملی و افزایش آسیب‌پذیری نظام سیاسی شود. بدون شک تحقق این شرایط همان هدفی است که دشمن از تحمیل جنگ ادراکی به دنبال آن است.

از سویی؛ «جنگ ادراکی» گسترده دشمن با محوریت «تحریف» واقعیت در صدد است ضمن القای ناکارآمدی حاکمیت، شاخص امید به آینده را نزد مردم کاهش داده و با ایجاد یک تصور موهوم و کاذب از مدل‌های جایگزین، مردم را نسبت به حمایت از نظام حاکم دچار تردید نماید.

این تهدید و نقشه شوم البته تاکنون به مدد اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» و «انسجام و همدلی مردم» به فرصتی برای تحکیم پایه‌های نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی تبدیل شده و «اقتدار» و «بازدارندگی» را برای جامعه ایرانی به دنبال داشته است.

از سوی دیگر اما؛ آنچه در این معرکه ناجوانمردانه توانسته به ایستادگی ایران کمک کند، استقامت مثال‌زدنی مردم در برابر فشارهای بیگانه یا همان چیزی است که از آن با عنوان «تاب‌آوری اجتماعی» یاد می‌شود.

این مسئله عمدتا بر پایه چند مولفه اساسی شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به مبانی اعتقادی، پختگی مردم در مواجهه با فشارها، اعتماد آنان به نظام حاکم، امید به آینده روشن، همدلی و انسجام و... اشاره کرد.

در این میان آنچه در صورت عدم دقت از سوی حاکمیت می‌تواند میزان این تاب‌آوری را کاهش داده و مصونیت کشور را از این نقطه دچار خدشه کند، مواردی است که خواسته یا ناخواسته آن مولفه‌های مقوم را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

در این خصوص؛ طی هفته‌های گذشته و در کنار شرایط سخت پیش آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا که خود می‌تواند مسبب کاهش تاب‌آوری شود، متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در دستگاه‌های دولتی نیز مزید بر علت شده و تا حدود زیادی به اعتماد مردم لطمه زده است.

از جمله این موارد که عمدتا بهانه‌های خوبی را نیز برای عملیات روانی دشمن جهت القای ناکارآمدی و ناامیدی فراهم می‌کند، می‌توان به «تغییر تصمیم در رابطه با چگونگی برگزاری مراسم محرم»، «تغییر ساعت کار بورس که هفته قبل اعلام شد و دوباره به حالت اول برگشت»، «ناهماهنگی وزارت نفت و اقتصاد که بورس را وارد سراشیبی مقطعی کرد» و... اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که در شرایطی این چنین، مهمترین موضوعی که کشور در جنگ اقتصادی به آن نیاز دارد افزایش شاخص تاب‌آوری اجتماعی است، مقوله‌ای که بدون جلب اعتماد مردم و اثبات ‌کارآمدی نظام نمی‌توان بدان دست یافت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی