شناسه خبر : 53143
تاریخ انتشار : 1399/05/27 20:37
اقتصاد نفتی مهمترین عامل تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی

اقتصاد نفتی مهمترین عامل تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اقتصاد نفتی را مهمترین عامل عدم حمایت از کسب و کارهای خرد و تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی دانست.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: هوشیار فقیهی معاون اقتصادی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه به وقت ایران با موضوع تاثیر و گسترش کسب و کارهای بزرگ بر روی کسب و کارهای خرد، عدم برنامه توسعه ای مدون در خصوص گسترش کسب و کارهای خرد را موجب آسیب به این بنگاه های کوچک اقتصادی دانست و گفت: رابطه بین بنگاه های اقتصادی خرد هدفمند نبوده، به طوری که در گذشته به ازای هر سیصد نفر یک واحد صنفی وجود داشت اما در حال حاضر به ازای هر 27 نفر یک واحد صنفی وجود دارد. واینگونه افزایش افسارگسیخته و تعدد واحدهای صنفی به نفع اصناف و مصرف‌‏کننده نمی باشد.و این خود دلیلی بر عدم برنامه ریزی و مدیریت کلان واحدهای صنفی در کشور است.

وی افزود: بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهت های بسیاری هستند اما با وجود این، نمی توان تعریف واحد و یکسانی از آنها به دست داد و هر کشور باتوجه به شرایط خاص خود، تعریفی از این بنگاه ها ارائه کرده است.

معاون اقتصادی اتاق اصناف ایران با تاکید بر این موضوع که هیچ برنامه حمایتی برای اصناف وجود ندارد، گفت: حدود 600 هزار واحد صنفی تولیدی در کشور وجود دارد، و بخش عمده تولیدات کشور در این واحدهای صنفی می باشد که متاسفانه مورد حمایت دولت قرار نمی گیرند. به‌عنوان مثال در سال 98 از مجموع 974 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده در سیستم بانکی تنها 54 هزار میلیارد (کمتر از 6 درصد) در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار گرفته است. بنابراین با توجه به شرایط کرونایی و بحران اخیر اقتصادی کشور، بنگاه‌های کوچک و متوسط که بیش از 80 درصد اقتصاد ما را چه از نظر اشتغال و چه به‌لحاظ تعداد بنگاه تشکیل می‌دهند، نیازمند حمایت دولت و سیستم بانکی بوده، حمایت‌هایی که تا به حال به‌خوبی انجام نشده است.

مجتبی یوسفی نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دیگر مهمان این برنامه، ایجاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نو توسعه یافته دانست و افزود: درصد بالایی از نیروی کار هر کشور در بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند و دولت‌ها باید از این ظرفیت موجود برای خلق فرصت‌های شغلی جدید و به‌کار گرفتن نیروهای بیکار استفاده کنند.

وی افزود: نگاهی کوتاه به ساختار نظام اقتصادی کشورهای مختلف ما را با اهمیت و جایگاه بنگاه های کوچک و متوسط بیشتر آشنا می کند به طوری که بیشترین فعالیت مردم کشورهای بزرگی مثل آمریکا، کانادا و چین در بنگاه های کوچک اقتصادی می باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اقتصاد نفتی را مهمترین عامل عدم حمایت از کسب و کارهای خرد و تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی دانست وگفت: باید با برنامه های مدون و اصولی،درآمد حاصله از فروش نفت به توسعه تولید،افزایش کارخانجات منتهی شود، اما با فروش نفت آینده فروشی می کنیم و به اقتصاد های خرد بهایی داده نمی شود و آسیب جدی به این بنگاه ها وارد می کند.

وی افزود: اقتصاد با شعار و گفتار درمانی حل نمی شود، در حال حاضر 4 میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور وجود دارد که بدون هیچ برنامه ای برای تربیت و توسعه این نیروها، در حال تولید مدرک هستیم.

فقیهی در ادامه اقتصاد نفتی را ضد توسعه خواند و گفت: برای اقتصاد نفتی برنامه ای نداریم چون افرادی که بعنوان سرمایه های انسانی برای این کار تربیت شده باشند را نداریم. و یکی از مهمترین عواملی که می تواند موجب جهش تولید و حمایت از تولید داخلی شود تربیت و توسعه سرمایه های انسانی می باشد.

یوسفی در پایان سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار بورس، سکه و طلا را مهمترین عامل افزایش تعطیلی بنگاه های کوچک اقتصادی دانست و گفت: این چرخه معیوب باید حذف شود و جذابیت این بازارهای کاذب برای تولید کنندگان و صاحبان بنگاه های خرد به حدی رسیده است که حاضر به تعطیلی بنگاه های خود می شوند و سرمایه خود را به این بازارها وارد می کنند و با این کار نیروی انسانی متخصص را در حوزه تولید و کسب و کار از دست می دهیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی