شناسه خبر : 52621
تاریخ انتشار : 1399/05/10 17:13
محرم 99؛ با هم ولی به دور از هم!

محرم 99؛ با هم ولی به دور از هم!

می‌شود جنس نذری‌ها را عوض کرد. ایستگاه‌های صلواتی می‌توانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مردم ماسک و دستکش بدهند. مردم به جای دیگ‌های غذا می‌توانند ارزاق خشک مثل برنج، گوشت، ماکارانی و ... را در اختیار مردمی بگذارند که به واسطه کرونا چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد.

نورنیوز ـ گروه جامعه: محرم سال 99 می‌تواند متفاوت‌ترین محرم تمام سال‌های ایران باشد. محرمی که به واسطه کرونا هم شکل عزاداری‌اش و هم نذری دادن‌اش با سال‌های قبل فرق کند.

امسال خانگی‌ترین عزاداری امام حسین (ع) را تجربه خواهیم کرد. کرونا اجازه کنار هم بودن و سینه زدن برای سالار شهیدان را نمی‌دهد.  در روزهای کرونایی، کنار هم بودن یعنی خطر بیماری و درگیر شدن با این ویروس لامذهب، به خاطر همین مسئله می‌شود مردم به واسط صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی با هم ولی به دور از هم برای اباعبدالله عزاداری کنند.

جلسات سخنرانی و روضه خوانی می‌تواند به صورت مستقیم از تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی پخش شود و مردم در خانه خودشان پای منبر بنشینند و برای سیدالشهدا اشک بریزند و بر سینه بکوبند.

وزارت ارتباطات همانند تعطیلات نوروز می‌تواند به مدت 10 روز اینترنت رایگان در اختیار مردم بگذارد تا آنها بتوانند به راحتی پای روضه و منبرهای مجازی بنشینند.

با این روش هم عزاداری برگزار می‌شود و هم مردم از خطر کرونا در امان می‌مانند. سال 99 به واسطه کرونا یک سال ویژه است و عزاداری محرم هم باید ویژه و متفاوت از تمام سال‌های باشد.

در این محرم متفاوت، داستان‌ نذری‌ها هم باید رنگ و بوی دیگری بگیرد. در این ماه خیلی از مردمان نذر دارند که به مردم به هر اندازه‌ای که می‌توانند غذا بدهند یا ایستگاه صلواتی علم کنند و به دست مردم چای و شربت بدهند.

امسال خیلی نمی‌شود به این شیوه نذری داد. می‌شود جنس نذری‌ها را عوض کرد. ایستگاه‌های صلواتی می‌توانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مردم ماسک و دستکش بدهند. مردم به جای دیگ‌های غذا می‌توانند ارزاق خشک مثل برنج، گوشت، ماکارانی و ... را در اختیار مردمی بگذارند که به واسطه کرونا چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد.

می‌شود هزینه غذای نذری  را به پاک کردن حساب بدهکاران به سوپرمارکت‌ها اختصاص داد. مردمی که قسطی خرید کرده‌اند و به هر دلیلی نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

کرونا و شرایط بد اقتصادی کاری کرده است که بخشی از مردم بسیار سخت زندگی می‌کنند و محرم امسال می‌تواند یک محرم متفاوت باشد. محرمی که نذری دهندگان کرونا را تبدیل به یک فرصت می‌کنند و باری از دوش مردم بر می‌دارند.

امسال همه مردم می‌توانند  با نیت نذر، غذایی که می‌خورند را بپزند و به همین واسطه بعد از پایان هیات‌های مجازی هر شب غذای نذری بخورند.

چاره‌ای نیست باید از تمام امکانات برای برگزاری محرم با کمتری حضور فیزیکی استفاده کرد. محرمی که تبدیل به تاریخی ترین محرم ایران خواهد شد.


عصر ایران
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی