شناسه خبر : 51819
تاریخ انتشار : 1399/04/11 21:07
اذعان نشریه اسرائیلی به شکست آمریکا در شورای امنیت و بر باد رفتن آرزوی صهیونیست‌ها

نورنیوز بررسی کرد؛

اذعان نشریه اسرائیلی به شکست آمریکا در شورای امنیت و بر باد رفتن آرزوی صهیونیست‌ها

شکست آمریکا در نشست شورای امنیت که نزد تحلیلگران مسائل بین الملل دلیلی دیگر بر انزوای ترامپ در عرصه بین المللی و عدم پذیرش یکجانبه‌گرایی آمریکا از سوی دیگر اعضاء شورای امنیت تلقی شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت، به گونه‌ای که «برایان هوک» و «مایک پمپئو» را به تکرار مواضع ایران‌هراسانه واداشت.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: نشست ویدئو کنفرانسی روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ایران که با هدف اجماع‌سازی علیه کشورمان و گذراندن قطعنامه ضدایرانی برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی بعد از 27 مهر سالجاری تشکیل شده بود، با مخالفت صریح چین و روسیه و مواضع دوپهلوی اروپایی‌ها عملا به شکستی سنگین برای آمریکا تبدیل شد.

این شکست که نزد تحلیلگران مسائل بین الملل دلیلی دیگر بر انزوای ترامپ در عرصه بین المللی و عدم پذیرش یکجانبه‌گرایی آمریکا از سوی دیگر اعضاء شورای امنیت تلقی شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت، به گونه‌ای که «برایان هوک» و «مایک پمپئو» را به تکرار مواضع ایران‌هراسانه واداشت.

در همین خصوص نشریه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی به قلم «یونا جرمی‌باب» نتیجه این نشست را با تیتر «آمریکا می‌جنگد، اما تحریم تسلیحاتی ایران رو به مرگ است» به باد انتقاد گرفت.

در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است:

جنگ بین آمریکا و ایران بر سر تحریم تسلیحاتی که در ماه اکتبر پایان می یابد، دارای دو بُعد بزرگتر است. اول، تسلیحات اتمی است و دوم میزان قدرتی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند در منطقه به نمایش بگذارد، نه فقط مبادلات تسلیحاتی.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در جلسه سه شنبه شورای امنیت تلاش های بسیاری برای قانع کردن اعضا به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کرد. موضع اعضای مختلف شورای امنیت در این جلسه نشان‌دهنده موضع آنها درخصوص مسائل چندبُعدی در تقابل آمریکا و ایران بود.

اگر اسرائیل به دنبال موفقیت طرح آمریکا [علیه ایران] بود و به برخی تحرکات اخیر ضد ایرانی توسط سازمان‌های بین‌المللی بی‌طرف امید داشت، جلسه سه‌شنبه شب شورای امنیت اثبات کرد این استراتژی هیچ شانسی برای موفقیت ندارد.

«چین و روسیه فقط با طرح پامپئو مخالفت نکردند. آنها بی‌باکانه، نتیجه‌گیری مقامات دفتر دبیر کل سازمان ملل را رد کردند... در حالی که این یافته‌ها قرار بود بهانه اصلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باشد... بعلاوه چین و روسیه به انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دادند.

روسیه و چین خود را ملزم به مخالفت با اتهام‌زنی‌های سازمان ملل و آژانس اتمی به ایران می‌دانند. از نظر آنها، تمام تنش‌های کنونی تقصیر ایالات متحده است که در می ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

آلمان، انگلیس و فرانسه از آمریکا به دلیل خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه انتقاد کردند. آنها نشان دادند اولویت اصلی آنها حفظ مسیر توافق است...

مهمتر از هر چیز این است که بیشتر کشورهای [حاضر در نشست شورای امنیت] تمایلی به تقابل با ایران بر سر تحریم تسلیحاتی ندارند و نگران هستند چنین تقابلی، اولویت مهمتری به نام توافق هسته‌ای را تضعیف کند...

آنها با اظهارات خود نشان دادند آمریکا هیچ جایگاهی برای فعال کردن مکانیسم بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، جهت اعمال فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی، ندارد.

حتی بسیاری از متحدان سنتی آمریکا نیز با چین، روسیه و ایران موافق هستند که واشنگتن در سال‌های اخیر مانند یک قلدر در برابر تقریبا تمام طرح‌ها و توافق‌های بین‌المللی عمل کرده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی