شناسه خبر : 51604
تاریخ انتشار : 1399/04/04 13:47
ناکامی کامل آل‌سعود در یمن

سید مرتضی موسوی*

ناکامی کامل آل‌سعود در یمن

مذاکرات یمن و عربستان در سایه سکوت مجامع بین المللی و با زیاده خواهی‌های آل سعود هرگز نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: پس از 5 سال از آغاز حملات ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم سعودی به یمن که با درخواست نخست وزیر مستعفی این کشور صورت گرفت، اکنون آل سعود با معضلی جدی در این زمینه مواجه شده است.

طی این سال‌ها مذاکرات متعددی با میانجی‌گری سازمان ملل و نظارت غیرمستقیم ایران و اروپا، میان جنبش انصارالله یمن و دولت سعودی به عنوان طرف متجاوز صورت گرفته که هربار به دلیل مواضع غیرمنطقی عربستان ناکام مانده است  .

ارتش سعودی به منظور دستیابی به اهداف تجاوزگرانه خود در یمن دست به محاصره این کشور زد که با واکنش قاطع انصارالله مواجه شد. این واکنش سریع و شدید باعث شد جایگاه طرف سعودی در مذاکرات سیاسی تضعیف شده و امکان رسیدن به توافق با عربستان به دلیل ناتوانی در القای خواسته‌هایش در مذاکره کاهش یابد.

در مقابل، عربستان سعودی نیز با افزایش فشار نظامی بر یمن به دنبال کسب موقعیت برتر برای موفقیت در مذاکرات بود که با توجه به موفقیت‌های نظامی قابل توجه انصارالله ابتکار عمل در مذاکرات به دست یمن افتاد.

مراکزی که از سوی یمن در عربستان مورد حمله قرار گرفتند اغلب دارای موقعیت استراتژیک هستند از جمله مراکز حساسی همچون پایگاه ملک سلمان، مقر اصلی سازمان اطلاعات نظامی و مقر وزارت دفاع عربستان که وظیفه هدایت حملات به یمن را بر عهده دارد.

حملات جنبش انصارالله به عربستان پیام‌های مهمی برای دربار آل سعود و به ویژه آمریکا به عنوان اصلی‌ترین متحد این رژیم در این جنایات داشت و آن این است که ایستادن در کنار عربستان می‌تواند برای آمریکا خطرساز باشد.

با توجه به شرایط حاکم بر آمریکا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در آبان ماه پیش رو و به دنبال شکست‌های سیاسی پی در پی آمریکا در حوزه بین الملل، ترامپ برای بازسازی وجهه سیاسی خود طی دو ماه گذشته تلاش کرده است با فشار بر انصارالله شرایط توافق با عربستان را فراهم کند که به دلیل استنکاف عربستان از رفع محاصره یمن این مسئله محقق نشد.

حملات روزهای اخیر انصارالله به عربستان که احتمال می‌رود در روزهای آینده افزایش یابد، ناشی از رفتار و نحوه عمل نادرست رژیم سعودی و شخص «محمد بن‌سلمان» در اتخاد سیاست‌های منطقه‌ای ارزیابی می‌شود.

آنچه قابل پیش بینی است اینکه ادامه تجاوز به یمن هیچ دستاوردی برای متجاوزین نخواهد داشت، زیرا یمن در طول تاریخ هرگز زیر سلطه هیچ قدرت خارجی نبوده است، بنابراین انتظار می‌رود به زودی شاهد شکل‌گیری دولت انتقالی در یمن باشیم.

البته نقش سازمان‌های بین المللی در مسئله یمن با توجه به سابقه ورود این سازمان‌ها در بحران‌ها و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در 50 سال گذشته نشان می‌دهد این سازمان‌ها تنها ناظر ساکت جنایات قدرت‌ها بوده‌اند بنابراین انتظار اثرگذاری از سوی این سازمان‌ها در یمن وجود ندارد. ضمن آنکه این سازمان‌ها برخلاف وظیفه ذاتی و تعیین شده عمل کرده و کمکی به حل بحران نمی‌کنند، در نتیجه سرنوشت یمن و عربستان در میدان جنگ مشخص خواهد شد.

 

*کارشناس مسائل غرب آسیا


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی