شناسه خبر : 51314
تاریخ انتشار : 1399/03/24 09:09
آیا فضاسازی سیاسی رسانه‌های معاند به نفع حقوق جانباختگان هواپیمای اوکراینی است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا فضاسازی سیاسی رسانه‌های معاند به نفع حقوق جانباختگان هواپیمای اوکراینی است؟

اکنون که موضوع ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی پس از بررسی‌های لازم در ایران قرار است برای تحلیل بیشتر داده‌ها به فرانسه ارسال شود، رسانه‌های معاند برای سیاسی کردن دوباره موضوع به دنبال بهانه‌گیری‌های جدید هستند تا به هر طریق ممکن از این اتفاق تلخ بهره‌برداری سیاسی کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: با وجود اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای انجام تحقیقات بیشتر، ماشین رسانه‌ای جریانات معاند فاز جدیدی از بهانه‌گیری را با هدف فشار بیشتر به کشورمان آغاز کرده‌اند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که پنجشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایران به سازمان هوانوردی سازمان ملل گفته جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراین بر فراز تهران را برای تحلیل به پاریس می‌فرستد تا سازمان تحقیقات سوانح هوایی فرانسه «BEA» آن را تحلیل کند.

در همین حال؛ نماینده ایران در سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) اعلام کرد که ایران از آژانس حوادث هوایی فرانسه خواسته جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه‌دیده اوکراین را بازخوانی کند.

نکته آنکه؛ با وجود تصریح قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی «ایکائو»، مبنی بر لزوم بررسی جعبه سیاه هر هواپیمای سانحه دیده در کشور محل حادثه، از ابتدای وقوع این اتفاق دلخراش متاسفانه کشورهای غربی موضوع را سیاسی کرده و با فشار رسانه‌‌ای بر کشورمان خواستار ارسال بی‌قید و شرط جعبه سیاه به یکی از کشورهای غربی بودند.

این در حالی است که تمام مقامات مسئول کشورمان از ابتدای این رخداد ضمن همکاری نزدیک با نمایندگان کشورهای درگیر موضوع، صراحتا خواستار بررسی کامل و شفاف مسئله بر اساس قوانین بین المللی شدند.

حال؛ اکنون که موضوع ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی پس از بررسی‌های لازم در ایران قرار است برای تحلیل بیشتر داده‌ها به فرانسه ارسال شود، همین رسانه‌ها برای سیاسی کردن دوباره موضوع به دنبال بهانه‌گیری‌های جدید هستند تا به هر طریق ممکن از این اتفاق تلخ بهره‌برداری سیاسی کنند.    

اگرچه کشورهای کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتانیا، پنج کشوری که شهروندان آنها در سقوط  هواپیمای اوکراینی کشته شدند، طی ماه‌های گذشته در روند تحقیقات قرار داشته‌اند لیکن برخی از این کشورها با پشتیبانی رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در پوشش رویکردهای انسان دوستانه تلاش کم سابقه‌ای را برای تبدیل نمودن این حادثه ـ که قبلا نیز مشابه آن در کشورهای دیگر جهان به وقوع پیوسته ـ به جریانی سیاسی و امنیتی انجام داده‌اند.

بدون تردید این گونه فضاسازی‌های مغرضانه نمی‌تواند ناشی از رویکردی سازنده و مبتنی بر حل مسئله باشد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این رخداد تلخ همه مسئولیت‌های قانونی آن را بر عهده گرفته و بدون توجه به فضاسازی‌های سیاسی، همه تلاش خود را برای مشخص شدن ابعاد کامل این سانحه و تامین حقوق خانواده‌های جانباختگان وفق مقررات بین المللی به کار بسته است. از این رو نمایش‌های رسانه‌ای از این دست نمی‌تواند مسیر اصولی آغاز شده از سوی کشورمان را دچار انحراف و خدشه نماید.


نورنیوز
اخبار مرتبط













نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی