شناسه خبر : 50768
تاریخ انتشار : 1399/03/10 14:44
مسکن مهمان تازه بورس می شود

نماینده مردم تویسرکان در مجلس یازدهم:

مسکن مهمان تازه بورس می شود

امروزه خانه دار شدن کار آسانی نیست زمانی نه چندان دور امید به داشتن سر پناه آرزویی دست نیافتنی نبود اما در دو سال اخیر تورم اقتصادی و سیاستگذاری‌های غلط سرمایه گذاری با همدستی دلال های مسکن کمر همت بسته‌اند تا بازار مسکن را مختل و ناامن کنند.

نورنیوزـ گروه اقتصاد: در این آشفته بازار اقتصادی کشور راهکارهای مطلوب در ورود به کاهش نرخ بازار مسکن با تغییر سیاست‌های بانکی و پولی می‌تواند کورسوی امیدی برای خانه دار شدن نسل جوان باشد، اما اینکه آیا فروش متری مسکن در بورس با سرمایه های خرد می‌تواند قدرت خرید خانه را برای خانواده‌ها افزایش دهد سوالی است که پاسخ آن زمان بر نخواهد بود.

 دکتر مهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس یازدهم در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری نور نیوز در مورد وضعیت مسکن گفت: مسکن یک کالای بسیار ضروری برای مردم به خصوص برای جوانان در شرف ازدواج است، متاسفانه این یک واقعیت است که مسکن در کشورمان گران شده است و طی هفته‌های اخیر در حال گران‌تر شدن است. بنابر این دولت باید دراقتصاد مربوط به مسکن دخالت کند تا بتواند قیمت را تا حدودی کاهش دهد.

 وی افزود: دولت برای دخالت در اقتصاد مسکن به چند طریق می تواند وارد عمل شود. اول آن که با افراد محتکرینی که اقدام به خرید واحدهای زیاد می‌کنند تا در این بازار گرانی ایجاد کنند برخورد شود. دوم اینکه  دولت در افزایش عرضه مسکن سرمایه گذاری کند یعنی با تشویق سازندگان، دادن وام مناسب و تامین مصالح به شکل مناسب، واگذاری اراضی ارزانی که در اختیار دارد.

دکتر مفتح بیان کرد: دولت فعلی با ورود به طرح بافت‌های فرسوده اقدام هایی انجام داده و زیر ساخت‌هایی در این مورد به وجود آمده است این اقدام موثر واقع می‌شد اگر قیمت تمام شده آن مناسب‌تر بود، زیرا در آن مناطق زمین گران‌تر است. دولت از یک طرف باید تلاش کند عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده را به حداقل رسانده و عرضه مسکن را به شهروندان افزایش دهد و از طرف دیگر شرایط خرید آسان را به ویژه برای زوج‌های جوان فراهم کند، مانند دادن وام‌هایی با سود پایین و باز پرداخت بلند مدت. مالیات بر خانه‌های خالی نیز می تواند در این سیاستگذاری‌ها برای کاهش نرخ مسکن مورد توجه قرار گیرد.

مسکن
 

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: سیاست‌های مشخصی در حوزه مسکن وجود دارد که اگر دولت آنها در پیش بگیرد می‌تواند این مشکل بزرگ کشور را حل کند و قیمت مسکن را با ابزارهای اقتصادی به شکل معقولی کاهش دهد.

وی با اشاره به خرید متری خانه در بورس گفت: وقتی کسی که ملک دارد وارد بورس می‌شود برای آن است که سود بیشتری ببرد و اگر چنین سیاستی را دولت اعمال کرده باید منتظر توضیحات بیشتری بود تا ببینیم عملا چه اتفاقی خواهد افتاد و باید دید فروش متری مسکن چه تاثیری در اقتصاد و قیمت مسکن خواهد داشت.

چندی پیش یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص فروش متری مسکن گفته است به‌طور کلی در بازار سرمایه به خصوص بازارهای مالی ابزارهایی طراحی شده و قابل تعریف است که به سرمایه‌های خرد اجازه می‌دهد در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند و یکی از این بازارها، بازار مسکن است. در این شرایط افراد می‌توانند به کمک اجرای طرح فروش متری مسکن در بورس کالا، با سرمایه‌های خرد بخشی از یک واحد از یک پروژه را خریداری کنند تا سرمایه آنها هم در طول اجرای پروژه فروش متری مسکن در بورس حفظ شود و در پایان دوره نیز برمبنای سرمایه‌گذاری انجام شده و متناسب با حداقل متراژ تحویلی، واحد خود را دریافت کنند. شفافیت حاکم بر بورس کالا انگیزه خرید و سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را در افراد ایجاد می‌کند؛ شفافیتی که در سایر بازارها وجود ندارد و این یک مزیت مهم محسوب می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی