شناسه خبر : 50688
تاریخ انتشار : 1399/03/08 15:06
هویت صدساله،  از راه آهن تا تجریش

هویت صدساله، از راه آهن تا تجریش

برخی از خیابانها در شهرهای مختلف دنیا زیبایی‌های دارند که آنها را مشهور و زبانزد می کند در تهران، این شهر قدیمی نیز خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه از ویژگی‌های طبیعی و گردشگری خاصی برخوردار است.

نورنیوزـ گروه جامعه: وجود درختان چنار موازی در دو طرف خیابان با قدمتی حدوداً صد ساله (1306- 1307) که تا شمالی ترین قسمت به ییلاقات قدیم تهران کشیده شده و جوی آبی که در سرتا سر این خیابان درختان را سیراب می کند و همچنین وجود ۱۱ مدرسه تاریخی  و کسب و کارهایی که بیش از ۳۰ سال در این خیابان فعالیت دارند باعث شده این خیابان که از قدیم الایام به ‌عنوان باغ ایرانی شناخته می‌شد مرکز توجه رویه‌های مختلف شهروندی قرار گرفته و تا مرز ثبت جهانی خود را به نمایش بگذارد. به همین دلیل از 6 سال پیش شهرداری تهران با همراهی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تلاش هستند این خیابان را با اجرای شروط 14گانه سازمان یونسکو در برنامه مدیریت شهری  به ثبت جهانی یونسکو برساند.

سید محمد مهدی حجت، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری نور نیوز درباره اهمیت خیابان ولیعصر گفت: خیابان ولیعصر به عنوان محور اصلی شمالی و جنوبی پایتخت ایران با قدمت بیش از صد سال  توانایی‌هایی دارد که از نقطه نظر شخصیت شهری خود و ظرفیت طبیعی، با یک ترتیب به خصوص در دو طرف خیابان از بالا تا پایین، در خاورمیانه خیابانی از قبل شناخته شده و بسیار مهم است. این خیابان در سطح بین المللی هم از جمله خیابان‌های به نام و صاحب شخصیت است. این خیابان می‌تواند نقاط موثر در کیفیت زندگی در شهر تهران را برای شهروندان به وجود آورد .

وی بیان کرد: شروع خیابان ولیعصر از مدخل راه آهن تهران است و دسترسی راه آهن از ان جهت مهم است که جنوبی ترین نقطه تهران را به شمالی ترین قسمت پایتخت وصل می‌کند .

در حقیقت می‌توان گفت کل ایران را در خود جمع می کند. از پایین ترین نقطه وارد شهر تهران شده و در منتهی الیه شمالی پایان می‌گیرد. با توجه به ان که  شمیران قبل از وسعت تهران  روستایی بوده و ییلاقی برای تهران محسوب می شده  می‌توان دریافت که در زمان قاجار آنجا زندگی متشخصی وجود داشته است. دسترسی و منظره  خیره کننده‌ای که این خیابان در بخش جنوبی به دشت تهران و در قسمت شمالی به مجموعه کوه های البرز دارد به آن جلوه خاصی می بخشد.

معمار معاصر ایران تصریح کرد: با وسعتی که تهران پیدا کرده است این خیابان  چدر شمالی‌ترین نقطه تهران با خیابان دکتر شریعتی تلاقی پیدا می‌کند، خیابانی که از میانه شهر تهران و حصار قدیمی شهر شروع شده و تا تجریش ادامه می‌یابد. اتصال این دو نقطه که در طول تهران امتداد پیدا می‌کنند شمیران است و این موضوع بر ارزش نقطه انتهایی خیابان ولیعصر که بازار سنتی و امام زاده صالح هستند مجموعه‌ای را به وجود می آورد که می‌تواند در شناسایی این خیابان و ارزش گذاری ملی موثر باشد. در حقیقت اگر از نقطه نظر دیگر به این خیابان نگاه کنیم خیابان ولی عصر بسیار واجد اهمیت است .

دکتر حجت افزود: در اواخر دوره قاجار و در  اوائل دوره پهلوی اول دو نگاه به وجود آمد. نگاهی که با زندگی امروزی همراه بود و نگاه دیگری که بیشتر با زندگی سنتی و  مبتنی بر اعتقادات دینی بود شکل گرفت. اگر به جاده قدیم شمیران یا همان دکتر شریعتی که طول شمال و جنوب تهران را طی می‌کند و از طرف دیگر به خیابان ولیعصر نگاه کنید یک تفاوت میان آنها دیده می شود. تقریبا تمام پدیده های مدرن و امروزی و خدمت گزار به جنبه‌های نوین فرهنگ ایرانی در حاشیه‌های خیابان ولیعصر مشاهده می شود. مجموعه آن چه که در حاشیه شمیران وجود دارد بیشتر دارای جنبه‌های سنتی است و از این نظر هم این خیابان می‌تواند دارای شخصیت خاصی برای معرفی زندگی امروزی شهر تهران باشد .

ظرفیت طبیعی خیابان ولیعصر آنقدر بی نظیر است که با وجود این که  اخیراً برخی از درختان آن از بین رفته است امیدواریم با احیا شدن این درختان در تمام طول مسیر خیابان ولیعصر بتوانیم این سرمایه طبیعی که حیات خاصی را به وجود می آورد را حفظ کنیم. اگر همه این موضوعات را در نظر بگیریم عنصر شهری شاخص ارزشمندی را خواهیم داشت که شایسته ثبت خواهد بود .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی