شناسه خبر : 49724
تاریخ انتشار : 1399/02/24 14:33
سقوط بی‌سابقه قیمت نفت و احتمال بروز ناآرامی در عربستان

سقوط بی‌سابقه قیمت نفت و احتمال بروز ناآرامی در عربستان

فشارهای کاهش بی سابقه قیمت نفت سبب شده تا کشوری همانند عربستان که وابستگی بسیاری به نفت دارد در اثر فشار کاهش تقاضا، ضربه های سنگینی را تحمل کند.

نور‌نیوز- گروه اقتصاد: به پیش بینی مؤسسه گلدمن ساکس، کاهش درآمدهای نفتی در کنار رشد هزینه‌های دولت عربستان، سبب خواهد شد حجم بدهی‌های دولت عربستان طی سه سال آینده ۷۵ میلیارد دلار افزایش یابد. افزون بر این، پیش‌بینی می‌شود ذخایر ارزی عربستان تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۳۰ میلیارد دلار کاهش یابد و به‌تدریج دوباره شاهد افزایش باشد و این مساله نگرانی مالی شدیدی را برای عربستان ایجاد کرده است و سبب شده است که عربستان سعودی در پی کاهش قیمت جهانی نفت و رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نه تنها به دنبال کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت باشد بلکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کند و پرداخت کمک هزینه زندگی به کارکنان دولت را به حالت تعلیق در آورد.

مطابق اعلام دولت عربستان، کسری بودجه این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۹ میلیارد دلار رسیده است. این کسری بودجه افزون بر کاهش قیمت جهانی نفت، متأثر از افت درآمدهای غیرنفتی این کشور به دلیل تعلیق و کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های دولت در بخش مراقبت‌های بهداشتی و حمایت مالی صورت گرفته از بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است.

براین اساس و به منظور کاهش فشار کسری بودجه، دولت سعودی به چند اقدام اساسی دست زده است.

عربستان به منظور افزایش قیمت نفت، دوباره یک میلیون بشکه از تولید روزانه خود را در ماه آینده کاهش خواهد داد. بر اساس توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان، عربستان ملزم بود که در ماه‌های مه و ژوئن، تولید روزانه خود را ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، اما با تصمیم جدید، میزان افت تولید عربستان در ماه ژوئن ۳.۵ میلیون بشکه خواهد بود. بدین ترتیب انتظار می‌رود تولید عربستان در ماه آینده به ۷.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

همچنین این کشور اقدام به تعلیق طرح پرداخت ماهانه 267 دلار کمک هزینه زندگی به هر کارمند دولت و افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 5 درصد به 15 درصد کرده است. (ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ و در پی افزایش قیمت انرژی در این کشور، دستور پرداخت ماهانه ۲۶۷ دلار کمک هزینه زندگی به هر کارمند دولت را صادر کرده بود) طبق آمار رسمی منتشر شده در عربستان، حدود ۱.۵ میلیون سعودی در بخش دولتی شاغل هستند که در صورت قطع این حقوق مبلغی نزدیک به 5 میلیارد دلار به حساب خزانه سعودی بازخواهد گشت.

فشارهای کاهش بی سابقه قیمت نفت سبب شده تا کشوری همانند عربستان که وابستگی بسیاری به نفت دارد در اثر فشار کاهش تقاضا ضربه های سنگینی را تحمل کند که این مساله می تواند زمینه بروز ناآرامی هایی در این کشور باشد.

 

زهرا کامکار

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی