شناسه خبر : 49112
تاریخ انتشار : 1399/02/15 17:56
پر‌خوری روانی از اثرات خطرناک کووید 19

پر‌خوری روانی از اثرات خطرناک کووید 19

شرایط بحران کنونی و محدودیت‌هایی که ایجاد کرده است، می‌تواند عامل رفتار‌های غیر طبیعیِ روانی در افراد باشد که در صورت کنترل نشدن، بعد از پایان دوران بحران هم در فرد تثبیت بشود.

نو‌نیوز ـ گروه جامعه: قرنطینه و جداسازی در پی تداوم شیوع کرونا و به دنبال آن، در خانه ماندن و محدودیت‌های مختلفی که این روز‌ها برای افراد مختلف ایجاد شده است می‌تواند پیامد‌های مضری داشته باشد که در صورت مدیریت نکردن و کنترل دیر‌هنگام، در طولانی مدت آسیب‌های جدی برای افراد خواهد داشت.

یکی از این پیامد‌های آسیب‌زا، پرخوری روانی است که می‌تواند به عنوان سریع‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای رسیدن به آرامش و آزاد‌سازی دوپامین در مغز و کسب فوری لذت عمل کند و جایگزین دم‌دستی خوبی باشد برای کسانی که در شرایط کنونی از انجام فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی خود باز مانده‌اند.

این مسئله به راحتی می‌تواند تبدیل به چرخه‌ای تکراری شده و افراد مختلف را در رفتاری پیچیده و خودکار گرفتار کند.

به عقیده روانشناسان، در شرایط فشار روانی و بحران نیاز فرد به دوپامین او را وادار می‌کند تا به دنبال محرک لذت بخش و سهل الوصولی مانند خوردن غذا برود. در زمان حاضر کرونا و تبعات آن می‌تواند عامل بسیاری از فشار‌های روانی باشد که شخص برای به دست آوردن سرخوشی موقت به مواردی مانند بازی‌های رایانه‌ای و پر‌خوری‌های اعتیادآور روی می‌آورد.

پر‌خوری روانی می‌تواند ساده‌ترین راه برای سرکوب هیجانات منفی در دوران قرنطینه و بحران باشد. برای افرادی که تا پیش از این به فعالیت‌ها و ورزش‌های گروهی مشغول بوده‌اند، در خانه ماندن و دوری از گروه‌های مورد علاقه‌شان می‌تواند ضربه منفی و سختی قلمداد شود.

در این میان روی آوردن به خوردن متداول‌ترین رفتار اعتیادی است که در مقابله با استرس‌های ناشی از بحران در افراد بوجود می‌آید.

همچنین پرخوری عصبی می‌تواند به دلیل افسردگی‌های نهفته ‌و جزئی نیز باشد که اکنون به دلیل وجود شرایط خاص شدت یافته است. حال آن که با توجه به شرایط موجود این رفتار خوردن به راحتی قابل کنترل و مدیریت است، جایگزینی رفتار‌های مناسب برای گریز از هیجانات منفی، بهترین شیوه دوری از این نوع پرخوری است.

تماشای فیلم، برقراری مکالمه‌های تلفنی، ورزش کردن در خانه به همراه موسیقی و مطالعه و یا حتی استفاده از خدمات مشاوره‌های تلفنی، اقداماتی‌ است که به راحتی می‌تواند جلوی آسیب‌های روانی و جسمی رفتارهای اعتیادآور را بگیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی