شناسه خبر : 48937
تاریخ انتشار : 1399/02/13 11:34
منافع آزادسازی سهام عدالت برای بازار بورس/تهدیدات و فرصت‌های جدید در بازار سرمایه

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع آزادسازی سهام عدالت برای بازار بورس/تهدیدات و فرصت‌های جدید در بازار سرمایه

مقام معظم رهبری ضمن موافقت با درخواست رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت با صدور ابلاغیه‌ای بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تأکید کردند.

نور نیوز- گروه اقتصادی: آزادسازی سهام عدالت سرانجام پس از ۱۴سال با اجازه رهبر معظم انقلاب در سه‌شنبه شب گذشته، به مرحله اجرایی رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تاکید کردند.

با آزاد شدن امکان عرضه سهام عدالت در بورس اوراق بهادار، حدود ۴۹میلیون نفر به جمعیت سهام داران بورس کشور اضافه می‌شود. به عبارت دیگر با احتساب حدود ۱۱ میلیون کد فعلی موجود در بورس در مجموع جامعه آماری فعال در بازار سهام به ۶۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

این امر سبب خواهد شد تا بورس ایران در فهرست برترین بازارهای سرمایه‌گذاری دنیا از لحاظ تعداد کد فعال و جمعیت کشور قرار گیرد. علاوه بر این، ایجاد شرایط جدید در بازار سرمایه سبب می شود تا رشد شاخص بورس و سبز بودن تابلو آن تا چندماه دیگر ادامه پیدا کند و حجم نقدینگی بسیاری به بازار بورس تزریق شود.

افزایش زمینه حضور بخش قابل توجهی از مردم که تاکنون زمینه حضور در بورس را نداشته‌اند و فراهم شدن فرصت ورود سرمایه های اندک یا هنگفت مردم به بازار سرمایه از فرصتهای دیگری است که آزاد شدن عرضه سهام عدالت در اختیار مردم قرار داده است.

پیش بینی می شود با شکل گیری روند جدید افراد بیشتری با فروش سرمایه هایی همانند سکه،ارز و طلا وارد بورس شوند و آهن ربای بازار سرمایه بخش بیشتری از سرمایه های سرگردان کشور رابه سمت خود جلب کند.

در کنار رخدادهای مثبتی که شرایط پیش آمده پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است، ورود تعداد بسیار زیاد افراد نا آشنا با این بازار و تصور ادامه‌ی روندهای گذشته در میان بخش زیادی از سرمایه‌گذاران می تواند ایجاد حباب و افزایش نوسانات در بازار را هم بدنبال داشته باشد.

علاوه بر آن در چنین فضایی انگیزه‌ی برخی سوء استفاده کنندگان برای ارائه‌ی اطلاعات غلط به سرمایه‌گذارانِ کمتر آشنا با دانش مالی افزایش پیدا می‌کند و بسیاری با راه اندازی سایت سینگال فروشی و ارائه اطلاعات فریب دهنده راه رشد سرمایه خود را ایجاد کرده و دارایی بسیاری را از بین می برند.

همچنین در صورت ریزش سهام( در صورت عدم مدیریت دولت) نه تنها بازار بورس جذابیت خود را از دست می دهد و حجم نقدینگی از بورس به بازارهای موازی سرازیر می شود و عده زیادی از این وضعیت متضرر می شوند، بلکه دامنه ضرر نیز گسترده ترشده و تمامی کشور( به دلیل ورود به بازار بورس و ورود دارایی های خود به این بازار) از این امر متضرر شده و حتی می تواند در صورت عدم مدیریت صحیح دولت یک فاجعه اقتصادی با دامنه بسیار گسترده را در کشور ایجاد کند.

به طور قطع شکل گیری شرایط نامطلوبی که ذکر ان رفت می توانددامنه افراد آسیب دیده را به اندازه کل جمعیت کشور توسعه داده و موجب زیان افرادی شودکه سرمایه های اندک خود را در سودای سرمایه گذاری و سود مناسب وارد بازار سرمایه کرده اند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی