شناسه خبر : 48817
تاریخ انتشار : 1399/02/10 15:12
نامه سرگشاده به نهادهای بین‌المللی جهت بررسی نقش آمریکا در تولید کرونا

هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع) منتشر کرد:

نامه سرگشاده به نهادهای بین‌المللی جهت بررسی نقش آمریکا در تولید کرونا

جمعی از تشکلهای دانشجویی در نامه‌ای سرگشاده به نهادهای بین المللی خواستار پیگیری نقش آمریکا در تولید ویروس کرونا شدند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و 22 تشکل دانشجویی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس شورای امنیت ملی و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تحقیق در خصوص نقش آمریکا در ایجاد ویروس کرونا شدند. 

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دبیر کل محترم سازمان ملل؛

رئیس محترم شورای امنیت سازمان ملل؛

رئیس محترم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد؛ 

با عرض سلام و احترام؛

۱- بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ امروزه تمام جهان را دربرگرفته و بسیاری را به کام مرگ فرستاده یا به آسیب‌های جدی مادی و معنوی دچار کرده است و علاوه بر تلفات جانی و آسیب‌های اجتماعی، صدها میلیارد دلار زیان را بر اقتصاد جهان، بویژه کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه وارد کرده است.

۲- در کنار این موضوع نمی‌توان سیاست‌های خصمانه و ضد حقوق بشری ایالت متحده آمریکا در رسیدن به اهداف خود را نادیده گرفت به طوری که این کشور استفاده از هر ابزار و وسیله‌ای، حتی سلاح‌های بیولوژیک را در رسیدن به اهداف خود جایز می‌داند. آمریکا در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقیقاتی خود را برای استفاده از عوامل بیولوژیک آغاز کرد. این برنامه به طور رسمی تا سال ۱۹۶۹ ادامه یافت، در آن سال نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به این برنامه ظاهراً پایان داد اما این در حالی بود که ارتش آمریکا از سال ۱۹۵۳ برنامه دفاع میکروبیولوژیکی را به موازات برنامه‌ی قبلی شروع کرده بود و تا به امروز نیز این برنامه را ادامه داده است. آن‌ها حداقل ۱۸ عامل بیولوژیکی مختلف که به عنوان عوامل دارای پتانسیل استفاده به عنوان سلاح بیولوژیکی را دارند، مطالعه کرده‌اند که برخی از آن‌ها حیواناتی که در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر محصولات زراعی را هدف قرار می‌دهند، این عوامل شامل موادی همچون با سیلوس آنترا سیس (عامل سیاه زخم)، سم بوتولیسم، فران سیال توالرن سیس (عامل توالرمی)، کوک سیال برونتئی (عامل تب Q) ، ویروس انسفالیت ونزوئلایی، بروسالسویس (عامل بروسلوز) و انتروتوکسین بی استافیلو کوکی بود که حتی می‌توانند از طریق قطرات ریز باران نیز منتقل شوند. آمریکا همچنین مطالعات زیادی را با همکاری انگلستان و کانادا انجام داد و پایه‌های علمی جنگ بیولوژیکی خود را در طول جنگ سرد مستحکم کرد، نمونه‌ای از جنگ بیولوژیکی که گفته می‌شود توسط آمریکا انجام شده جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) می‌باشد؛ در سال‌های بعد، آمریکا خود اعتراف کرد که توانایی تولید چنین تسلیحاتی را دارد. در همین راستا در اواخر سال ۱۹۶۰ نیز ارتش آمریکا انبار مهمات و اسلحه خانه بیولوژیکی خود را توسعه داد و همچنین آزمایش‌هایی مربوط به سیفلیس در گواتمالا (۱۹۴۶ -۱۹۴۸) انجام گرفت که در سال ۲۰۱۰ پس از گذشت ۶۲ سال منجر شد رئیس جمهور وقت آمریکا باراک اوباما از ملت گواتمالا عذرخواهی کند.

۳- این‌ها تنها بخش‌هایی از اطلاعات افشا شده اقدامات ضد بشری آمریکا در جهت ترویج خشونت بیولوژیک می‌باشد و تمامی این موارد را باید در کنار شواهد موجود قرار داد، از جمله: 
چند هفته پیش از انتشار نخستین اخبار در مورد شیوع کرونا در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۰، جیمز جی. استافریدیرز، فرمانده سابق نیروهای امریکایی مستقر در اروپا، در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی مطرح کرد که: «در دنیای امروز، سلاح‌های بیولوژیکی وجود دارند که می‌توانند تا یک پنجم جمعیت جهان را به کام مرگ بکشاند».
همچنین در بیانیه ماه مارس ۲۰۲۰ وزارت دفاع روسیه آمده است که مقامات روس اطلاعاتی دارند که براساس آن ایالات متحده در تلاش است که برخی از بندهای پیمان منع استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی خود را تحت نام پژوهش‌های مسالمت‌آمیز زیر پا بگذارد. مقامات روس پیش از این نیز مدعی شدند که اسناد و مدارکی در دست دارند که اثباتمی‌کند بیماری طاعون آفریقایی که در ۱۰ سال گذشته در مرز روسیه و گرجستان شیوع داشته از آزمایشگاه‌های آمریکایی نشأت گرفته است و مرکز آمریکایی لوگار در گرجستان مجهز به پهپادهای ناقل حشرات بیماری زا بوده است. 
همچنین در گزارشی دیگر از وزارت دفاع روسیه آمده است: «آمریکا چندین نمونه از شهروندان روسیه را در ۳۰ آزمایشگاه جمع آوری کرده تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیکی مرزهای روسیه استفاده کند».
پیشتر، وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای از آمریکا خواسته بود تا در مورد زباله‌های زیستی مدفون در کنسولگری آمریکا در شهر ووهان که توسط نیروهای امنیتی چین کشف شد، توضیحی ارائه بدهد. همه این موارد، احتمال دست داشتن ایالات متحده در ساخت و شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

۴- اما در ایران با اپیدمی شدن این ویروس بسیار خطرناک در سراسر کشور اوضاع بسیار خطرناک و زیانبار برای مردم گشته و هزاران نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. این عوامل با وجود تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه‌ی آمریکا که متضاد قوانین ملل متحد هستند اوضاع را بسیار بیشتر زیانبار کرده است. دولت ایران به اجبار یک وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده و البته این صندوق هم با همراهی ضدبشری با آمریکا از تخصیص این اعتبار سرباز زده است. این درحالیست که دولت ترامپ همچنان بر این ادعا اصرار دارد که تحریم‌ها مانع از کمک‌های بشر دوستانه نمی‌شوند. از نظر فنی این ادعا درست است، با این حال همانطور که دیده‌بان حقوق بشر ماه اکتبر ۲۰۱۹ مدت‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد، "با اینکه دولت آمریکا استثناهایی را برای واردات اقلام بشردوستانه در نظام تحریمی خود گنجانده است، این استثناها قادر نبوده‌اند بی رغبتی و مقاومت بانکها و شرکتهای اروپایی و آمریکایی را از بین ببرند و آنها در مورد صادرات یا سرمایه گذاری در کالاهای مستثنی شده تحریمی خطر اقدام قانونی و قرار گرفتن تحت تحریم را بپذیرند". در انتها این گروه حقوق بشری به این نتیجه رسید که "ایرانیان از دسترسی به داروهای ضروری و حق بر سلامتی، محروم شده‌اند" همچنین شورای آتلانتیک در ماه می‌۲۰۱۹ اشاره کرد که "با وجود اینکه تحریم‌ها شامل کالاهای بشردوستانه نمی‌شوند، وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکتهای دارویی را به خاطر فروش مقادیر اندکی دارو به ایران تحت پیگرد قانونی قرار داده است و بر روی دیگر شرکت‌هایی که با تهران در حال تجارت هستند تاثیر بازدارنده داشته است"، باز هم دولت ترامپ از کوچکترین اقدامی در این زمینه خودداری کرد. طبق گفته دیوان بین‌المللی دادگستری، برگرداندن یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۸ تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی بود. چنین اقدامی بدون دستوری از سوی شورای امنیت سازمان ملل انجام شد و نماینده ویژه سازمان ملل در امور تاثیر تحریم‌ها بر حقوق بشر، این اقدام دولت ترامپ را یک اجبار غیرقانونی و غیراخلاقی توصیف کرد و آن را حمله اقتصادی علیه مردم ایران دانست. 

روسای محترم شورای حقوق بشر، شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد؛ 

در تاریخ نوشته خواهد شد و به یاد خواهد ماند که در زمان ریاست شما، مردم ایران نتوانستند با داشتن منابع مالی مکفی، دارو و مواد لازم بهداشتی و درمانی را تهیه و خریداری کنند و به دلیل توسل به زور ایالات متحده روزانه در ایران صدها نفر به کام مرگ رفته و می‌روند. با در نظر داشتن نقش دولت آمریکا در تولید و شیوع این بیماری در جهان و بخاطر تهدید حق حیات بشر که طبق تصریح ماده ۶ معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، از حقوق ذاتی و بنیادین انسان است و اعمال تحریم علیه مردم ایران، از شما درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یابی را در این زمینه داریم و طبق بند ۱۹ اعلامیه پیشنهادی کمیته منشور در خصوص فعالیت‌های حقیقت‌یابی چنانچه دولتی درخواست اعزام کمیته‌ای به کشور دیگر را به سازمان ارائه نماید این موضوع باید به اطلاع آن دولت برسد و آن دولت تصمیمش را سریعاً صادر کند و تمامی دولت‌ها باید با کمیته حقیقت‌یاب همکاری کنند و کمک‌های لازم را به آن اعطاء نمایند. همچنین با برداشتن موانع غیرانسانی تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران ورود کالا‌های اساسی پزشکی و بهداشتی را تسهیل نموده و در مسیر حفظ جامعه بشری که مقصود نهایی تشکیل سازمان ملل متحد و از وظایف مقرر در بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد بوده است، قدم بردارید. امید است با توجه به مفاد این نامه، شورای امنیت و مجمع عمومی در جهت اجرای وظایف خود که حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی است از این سازوکار بهره کافی را ببرند و در هرجا که لازم باشد به ایجاد این کمیته در قطعنامه‌های خود بپردازند. دبیر کل نیز ملزم است به استفاده از کمیته حقیقت‌یاب برای جلوگیری از اختلافات و وضعیت‌ها توجه ویژه‌ای کرده و به وظیفه خود در صیانت از جامعه جهانی جامه عمل بپوشاند.

مورد حمایت از طرف:
۱. هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
۲. انجمن علمی معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
۳. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی 
۴. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ره)
۵. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه محقق اردبیلی 
۶. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
۷. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا 
۸. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم خواهران
۹. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آزاد البرز
۱۰. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی آبادان
۱۱. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آزاد شهرکرد
۱۲. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
۱۳. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه اراک 
۱۴. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه صنعتی تفرش 
۱۵. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهان
۱۶. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
۱۷. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا
۱۸. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد 
۱۹. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
۲۰. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی یزد
۲۱. دفتر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه مازندران 
۲۲. جنبش عدالتخواه دفتر مازندران
۲۳. جنبش عدالتخواه دفتر اصفهان


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی