شناسه خبر : 48523
تاریخ انتشار : 1399/02/05 10:10
لخته های خون ،  متهم ردیف اول مرگباری کرونا

لخته های خون ، متهم ردیف اول مرگباری کرونا

به دنبال یافتن علتی برای میزان مرگبار بودن کووید 19 برای برخی از بیماران، پزشکان به عارضه جدیدی از این بیماری یعنی "لخته های خون" رسیده اند.

نور نیوز، گروه جامعه: افزایش خطرناک تشخیص لخته خون در بیماران کرونایی نگرانی های جدیدی را برای پزشکان ایجاد کرده است.  این لخته ها میتوانند عواقب جدی مانند سکته قلبی و مغزی برای بیماران به دنبال داشته باشند. 
اخیرا پزشکان آمریکایی از هفت برابر شدن تعداد جوانان ۳۰ تا ۵۰ ساله  که سکته مغزی کرده اند در دوهفته گذشته خبر دادند. به گفته آنها  با اینکه این افراد نشانه بیماری نداشتند و یا علائم در آنها  بسیار ضعیف بوده  ، تست کرونای همه مثبت اعلام شده است.
از آنجایی که سکته مغزی در افراد پایین ۵۰ سال امری بسیار نادر است و گزارش های پزشکی نشان میدهد اغلب آنها سابقه بیماری هم نداشته اند، متهم ردیف اول لخته خون های ناشی از ویروس عنوان شده است. 
منابع آمریکایی همچنین گزارش داده اند  پزشکان با وجود تزریق رقیق کننده های خون ،در پای برخی از بیماران  کووید ۱۹ لخته خون پیدا کرده اند. طبق این گزارش همچنین  بسیاری از بیماران بدلیل لخته های خونی، در کار با دستگاه دیالیز دچار مشکل شده اند.نتایج کالبد شکافی ها نیز از وجود لخته ی خون در ریه برخی بیماران خبر میدهد.
در گزارشی که از هلند منتشر شده است، ۳۰ درصد از ۱۸۴ نفر بیمار بستری در آی سی یو  به نوعی دچار لخته خون شده اند. با اینکه ایجاد لخته های خونی در بیماران بستری در آی سی یو امری غیر عادی نیست، اما متخصصان تعداد این افراد را "نگران کننده" میدانند.
این لخته ها می تواند نتیجه یک سیستم ایمنی بیش فعال باشد که منجر به عدم تعادل در "عوامل لخته شدن" می شود و  می تواند باعث لخته شدن یا خونریزی شود. 
البته باید توجه کرد  برخی بیماران کرونایی بستری در آی سی یو بیماری های دارای زمینه لخته شدن خون مثل دیابت ، فشار خون و ...  مبتلا هستند. 
با توجه به اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است،  عضو درگیر در طول بیماری باید ریه باشد و نه خون . هنوز علت ایجاد این لخته ها برای پزشکان مبهم است و در حال تحقیقات بیشتر هستند.
متخصصان معتقدند بررسی این موضوع باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار بگیرد و رسیدگی به آن اورژانسی است. کشف زوایای متختلف این مساله میتواند به روشن شدن حقایق جدید  درباره این ویروس ناشناخته منجر شود.


نورنیوز
کلید واژگان
کروناکووید ۱۹
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی