شناسه خبر : 48474
تاریخ انتشار : 1399/02/04 10:38
افول دولت ترامپ در پی غروب نفتی آمریکا

نورنیوز بررسی کرد؛

افول دولت ترامپ در پی غروب نفتی آمریکا

به صفر رسیدن قیمت نفت آمریکا در دو روز گذشته، در حالی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ همچنان به تلاش‌های خود در حمایت از بخش نفتی امیدوار بود؛ اما این رخداد توانایی این را داشت که تیره‌ترین چشم انداز تاریخ را برای دولت ترامپ رقم بزند.

نور‌نیوز- گروه اقتصادی: بی سابقه‌ترین سقوط قیمت نفت آمریکا در حالی اتفاق افتاد که، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، در مدت اخیر تلاش‌های بسیاری برای حمایت از بخش نفت داشته است، از جمله حمایت از تصمیم اپک و روسیه در کاهش سقف تولید.
آمریکا که طی یک دهه اخیر بواسطه نفت شیل، به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده بود، و "تسلط انرژی آمریکا" به عنوان یک ابزار سیاست خارجی در اختیار ترامپ قرار داشت؛ اکنون با سقوط ناگهانی قیمت نفت به منفی ۴۰ دلار، سهمگین‌ترین ضربه ممکن در طول تاریخِ قدرت خود را تجربه می‌کند. کاهش شدید تقاضای نفت به علت خانه نشینی حدود ۴ونیم میلیارد نفر در جهان، به دنبال شیوع کرونا ویروس، و به صفر رسیدن قیمت نفت آمریکا در شرایط بحران کنونی، تیره‌ترین چشم‌انداز کلان را برای بازار نفت و دولت ایالات متحده می‌تواند داشته باشد؛ و در چنین شرایطی تاجران و تولید کنندگان نفتی با وجود پر شدن ظرفیت‌های ذخیره نفت، به این نتیجه رسیده‌اند که تحویل رایگان نفت به مشتریان و حتی پاداش دادن به آن‌ها در ازای خرید نفت، هزینه کمتری نسبت به توقف میدان نفتی خواهد داشت. در این میان آن‌چه بیش از همه موجب سرگردانی و نگرانی‌های دولت ترامپ شده است، از دست رفتن برگ‌های برنده وی برای انتخابات نوامبر۲۰۲۰ است، هر چند که خود نیز خواسته یا ناخواسته با تصمیم‌گیری‌های نامعقول درباره بحران کنونی نه تنها خود را به افول می‌کشاند؛ بلکه با فرافکنی‌های اثبات نشده‌اش در موضوع نسبت دادن ویروس کرونا به چینی‌ها و آزمایشگاهی بودن این ویروس، عملا می‌تواند دولت آمریکا را برای آینده‌ای نه‌چندان دور متزلزل کند. این در حالی‌ است که زمزمه رقابت بین دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا و پیروزی چین در این رقابت در جهان پسا‌کرونا، بین نشریات آمریکایی پیچیده است؛
و به گفته برخی مقامات آمریکایی اپیدمی کرونا باعث شده تا ایالات متحده دیگر آن سیستم کارآمد گذشته را نداشته باشد. یک نمونه ناکارآمدی سیستم کنونی آمریکا این است که،تنها ظرف یک ماه گذشته ۲۲ میلیون نفر درخواست حقوق بیکاری کرده‌اند. اقتصاددانان معتقدند که انقباض اقتصاد آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم تا‌کنون سابقه نداشته است.
اکنون در وضعیت پیش آمده، دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری به دلیل رقابت با چین و ترس از افول در دنیای پسا‌کرونا، برای بی‌اعتبار کردن رقیبان داخلی و خارجی خود دست به هر کاری می‌زند؛ چرا که موقعیت ابرقدرتی خود را به شدت در خطر می‌بیند!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی