شناسه خبر : 48181
تاریخ انتشار : 1399/01/30 10:17
نبرد شدید «فیسبوکی» آمریکا و گروه‌های مقاومت در عراق با تاکتیک «جنگ ادراکی»

نورنیوز بررسی کرد؛

نبرد شدید «فیسبوکی» آمریکا و گروه‌های مقاومت در عراق با تاکتیک «جنگ ادراکی»

یک مقام بلندپایه امنیتی عراق در گفتگو با خبرنگار نورنیوز در بغداد گفت: آمریکایی‌ها با کمک «مرکز اعتدال عربستان» ضمن راه‌اندازی صفحات متعدد در فضای مجازی به ویژه در فیسبوک، صف آرایی تمام عیاری را در برابر کاربران شناخته شده فضای مجازی در عراق که عمدتا با تکیه بر منافع ملی و خواست مردم و مرجعیت، رویکردی حمایتی نسبت به محور مقاومت دارند، سامان داده‌اند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: تقابل آمریکا با جریان مقاومت در عراق از ابعاد سیاسی ـ امنیتی و حتی اقتصادی، فراتر رفته و رصد نهادهای ذیربط عراقی از تشکیل ده‌ها صفحه در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص «فیسبوک» به عنوان بسترهای یک جنگ تمام عیار خبر می‌دهد.

به گزارش‌ خبرنگار نورنیوز از بغداد، صفحات فوق که هر یک با رویکرد خاص مشغول تولید محتواهای انحصاری در قالب عکس، ویدئو و پیام‌های خبری هستند و گاه خبرنگارانی هم دارند، بار اصلی ماموریت «ادراک سازی» علیه جریان مقاومت در افکارعمومی عراق را برعهده دارند.

ماموریت این صفحات تنها مقابله با جریان مقاومت نیست بلکه برخی از آنها به‌روشنی در برابر روابط ایران با دولت و ملت عراق نیز جبهه گرفته و تلاش می‌کنند با پرداختن به مشکلات داخلی عراق که عمدتا ناشی از مداخلات غیرقانونی و همچنین اقدامات تروریستی عناصر وابسته به آمریکا و عربستان سعودی است، نارسایی‌های موجود را به روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران مرتبط سازند.

سوء استفاده از حساسیت‌های بجای مردمی در خصوص وجود فساد و ناکامی در نهادهای دولتی و همچنین مقایسه وضعیت عراق با کشورهای دیگر از جمله کشورهای خلیج فارس از موضوعات دیگری است که در کانون توجه و تبلیغ این صفحات قرار دارد.

تمرکز بر آشوب‌ها، تشویق به حمل سلاح و فرافکنی درباره فعالیت‌‌های قانونی گروه‌های زیر مجموعه حشد شعبی و همچنین داستان‌ سرایی در خصوص مبارزه با فرقه‌گرایی (منظور مذهب تشیع) نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه این صفحه‌هاست.

یک مقام بلندپایه امنیتی در عراق به شرط پنهان ماندن نامش در گفتگو با خبرنگار نورنیوز در بغداد گفت: برخی از این صفحات به دلیل فعالیت عناصر رسانه‌ای حرفه‌ای در آنها و هزینه‌کرد قابل ملاحظه برای جلب مخاطب، عملکرد موفقی داشته و اقبال به آنها از بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای داخلی و خبرگزاری‌ها بیشتر است.

او اظهار داشت: در برابر کاربران شناخته شده فضای مجازی در عراق که عمدتا با تکیه بر منافع ملی و خواست مردم و مرجعیت، رویکردی حمایتی نسبت به محور مقاومت دارند، آمریکایی‌ها با راه‌اندازی صفحات متعدد به ویژه در فیسبوک به کمک «مرکز اعتدال عربستان»، صف آرایی تمام عیاری را در برابر جریان مقاومت و حامیان آن سامان داده‌اند.

این مقام امنیتی افزود: تولید محتوای حساب شده، حرفه‌ای و روزآمد از سوی این صفحات در شبکه‌های اجتماعی، هرگونه شبهه در خصوص فعالیت افراد آماتور یا فعالان معمولی شبکه‌های اجتماعی در آنها را منتفی کرده است.

او با اشاره به تجمعات خیابانی ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف عراق و موج سواری این صفحات بر مطالبات به حق مردم این کشور افزود: فیسبوک یکی از اصلی‌ترین موتورهای محرک‌ در تغییر اهداف و مطالبات تظاهرات مردمی در عراق بود و عملا به ابزار فشاری برای به چالش کشاندن مسئولین عراقی پیرامون موضوعاتی شد که بسیاری از آنها عاری از واقعیت است.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد «راهبرد جنگ ترکیبی» آمریکا علیه جریان مقاومت و حامیان آن در عراق، به طور خاص پس از تصویب قانون اخراج نیروهای نظامی خارجی از خاک این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده و آنها با طراحی یک «جنگ ادراکی» گسترده مهمترین تلاش خود را افکارسازی در جامعه عراق بر اساس اهداف خود و بدبین ساختن دو ملت ایران و عراق نسبت به یکدیگر قرار داده‌اند.

در این جنگ ادراکی پیچیده که در بستر شبکه‌های اجتماعی سامان‌دهی شده، در فضایی غبارآلود و غیرواقعی، مشکلات موجود در عراق به افراد، گروه‌ها و کشورهایی نسبت داده می‌شود که در سخت‌ترین شرایط حاکم بر این کشور به‌ویژه در مبارزه با تروریست‌های وابسته به آمریکا و سعودی در کنار مردم عراق بودند و با نثار خون خود از هویت، حاکمیت و منافع مردم این کشوردفاع کردند.

به نظر می رسد جوانان و نخبگان عراقی باید با تمام توان برای تبیین ریشه‌های واقعی مشکلات عراق و نقش و تاثیرگذاری مخرب آمریکا و عربستان سعودی که به‌دنبال منجی‌نمایی خود هستند وارد عرصه «جهاد روشنگری» شده و اجازه ندهند دشمنانی که با جنگ و تروریسم نتوانسته‌اند بر مقدرات و سرنوشت مردم عراق حاکم شوند این بار اهداف خود را با بهره‌گیری از روش‌های نرم و پیشبرد جنگ ادراکی محقق کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی