شناسه خبر : 48108
تاریخ انتشار : 1399/01/29 13:06
ادعای جدید آمریکا: ایران «ان پی تی» را نقض کرده است

ادعای جدید آمریکا: ایران «ان پی تی» را نقض کرده است

وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود به کنگره با طرح کردن اتهامات تکراری علیه ایران مدعی نقض پیمان ان پی تی توسط ایران شده است.

به نقل از المانیتور، دولت ترامپ در تلاش است تا با استفاده از گزارش سالانه وزارت خارجه این کشور درباره کنترل سلاح ادعاهایی را علیه ایران مطرح کند.

گفته شده کاخ سفید با استفاده از گزارش سالانه خلع سلاح وزارت خارجه به دنبال طرح ادعاهایی علیه ایران در ارتباط با نقض پیمان «ان پی تی» است.

در این ارتباط گزارش شده که وزارت خارجه آمریکا به تازگی گزارش خود را به کنگره ارائه کرده که در آن به اتهامات و ادعاهای رژیم صهیونیستی در ارتباط با آرشیو ادعایی از برنامه هسته‌ای ایران استناد شده است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ مرتبط با ارزیابی‌های این وزارت خانه در سال ۲۰۱۹ است و در آن ادعا شده که محتویات آرشیو هسته‌ای ایران که نتانیاهو آن را رونمایی کرد، خودش نشان دهنده نقض پیمان «ان پی تی» توسط ایران است.

در این گزارش همچنین وزارت خارجه آمریکا پا را فراتر از استناد به آرشیو هسته‌ای مورد ادعای نتانیاهو گذاشته و به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز استناد کرده که در آن آژانس مدعی یافتن مقادیری از اورانیوم غنی شده در اماکن اعلام نشده از سوی ایران شده بود.

در خلاصه گزارش وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که قصد ایران برای عدم اعلام مقادیر اورانیوم غنی شده به آژانس بین المللی انرژی اتمی، نقض آشکار پادمان‌های درخواست شده از ایران بویژه براساس بند سوم معاهده ان پی تی است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که حال این وزارت خانه در نظر دارد تا نقض ان پی تی از سوی ایران را به عنوان اتهامی جدید مطرح کند.

در این گزارش همچنین ادعا شده که ایران از دسترسی بازرسان آژانس به دو مکان جلوگیری کرده و همچنین به درخواست‌های آژانس برای شفاف سازی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده پاسخ نداده است.

این گزارش در حالی از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور ارسال شده که پیش از این نیز مقامات آمریکایی با طرح اتهاماتی مشابه در تلاش برای افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب فشارحداکثری بوده‌اند. با این حال به گفته بسیاری از کارشناسان آمریکایی و حتی برخی از سیاستمداران این کشور، سیاست فشارحداکثری دولت ترامپ علیه ایران با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده است.


خبرگزاری مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی