شناسه خبر : 47801
تاریخ انتشار : 1399/01/25 21:07
پاسخ مثبت سلول‌های بنیادی به درمان کرونا

پاسخ مثبت سلول‌های بنیادی به درمان کرونا

محققان علم سلولی با آغاز پروژه سلول‌درمانی بیماری کرونا نتیجه گرفته‌اند که تزریق سلول‌ بنیادی مزانشیمی به بیمار می‌تواند در درمان کرونا موثر باشد. رئیس پژوهشگاه رویان امیدوار است کارآزمایی‌هایی بالینی با موفقیت همراه شود

از آخرین روزهای بهمن ماه ۹۸ که شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد تاکنون حال و هوای همه فعالیت‌های جاری در کشور با این ویروس گره خورده است. از آخرین ماه‌ سال قبل تا این روزها که پایان فروردین ۹۹ نزدیک می شویم همه برنامه‌ریزی‌های کشور متناسب با شیوع این ویروس جهانی است. همه گیری و شیوع بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا همه کشورها را درگیر و تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است و یکصد هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی که به عنوان یک مرجع علمی معتبر در کشور شناخته می‌شود انتظار می‌رود که در شرایط خاص مانند شرایط ویژه امروز که کشور درگیر بیماری کرونا است، اقدامات نوآورانه را در جهت افزایش سطح سلامت جامعه انجام دهد. یکی از اقدماتی که پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به خاطر آن شناخته شده است، ظرفیت سلول درمانی آن است که اخیرا هم محققان آن اقداماتی را برای به کار گیری ظرفیت‌های سلول درمانی برای مقابله با کرونا انجام داده اند. کرونا تلنگری به تمام مشاغل رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با تاکید بر این که این بیماری یک تلنگر به تمام مشاغل از جمله جامعه علمی است، گفت: همکاران علمی نیز خیلی زود خودشان را پیدا کردند و توانستند گوشه‌ای از این کار را بگیرند و امیدوار هستند بتوانند این گرفتاری‌ها را به حداقل برسانند.

وی وجود نیروهای زبده علمی و عملیاتی را در پشت سر گذاشتن بیماری کرونا بسیار حیاتی دانست و عنوان کرد: پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری، سلول‌های بنیادی و همچنین موضوعات بیوفناوری مانند شبیه سازی سابقه درخشانی دارد. یکی از بخش‌های مهمی که رویان روی آن کار کرده است، بخش سلولی و مولکولی است که این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آزمایشگاه پشتیبان تشخیص تست ویروس کرونا دکتر شاهوردی در رابطه با اولین قدم این پژوهشگاه در مواجه با ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به تجربه خوب پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در زمینه علم سلول و وجود زیرساخت‌های لازم در مجموعه پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، احساس کردیم که باید به اندازه توان پژوهشگاه رویان، رسالت علمی و اجتماعی پژوهشگاه رویان را برای کمک به حل گوشه‌ای از این گرفتاری که در کشور ایجاد شده به خدمت بگیریم.

وی افزود: البته درمان‌های پژوهشگاه رویان تاکنون بیشتر در زمینه درمان ناباروری یا سلول درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج بوده است، اما به هر حال زیرساخت های خوبی در این باره در رویان وجود داشت و با اتکا به همین زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان آزمایشگاه پشتیبان تشخیص تست ویروس کرونا اقدام کردیم. ورود پژوهشگاه رویان به سلول‌درمانی بیماری کرونا دکتر شاهوردی ادامه داد: در بیماری ناشی از ویروس کرونا یکی از مشکلاتی که برای بیماران ایجاد می‌شود ایجاد عارضه در ریه فرد بیمار است و حتی ممکن است این مشکلات عوارض بعدی هم داشته باشد.

تاکنون درمان‌های مناسبی برای بیماری ویروس کرونا براساس تجربه کشور چین در مواجه با کرونا و براساس یافته‌های مجموعه‌های درمانی کشور به کار گرفته شده‌اند و درصد زیادی از بیماران هم با همین درمان‌ها، درمان شده و به خانواده‌هایشان باز گشته‌اند. وی بیان کرد: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در زمینه سلول‌درمانی و استفاده از سلول‌های مزانشیمی تجربه دارد و سابقه درمان‌های مختلف سلول درمانی در این پژوهشگاه وجود دارد، سلول‌های مزانشیمی یکی از سلول‌های خوب برای سلول‌درمانی هستند و این پژوهشگاه مجوزهای اولیه برای استفاده از سلول‌های مزانشیمی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته است.

پروژه مشترک پژوهشگاه رویان و ۲ بیمارستان تهران برای درمان کرونا رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به پروژه مشترک پژوهشگاه رویان و دو بیمارستان تهران برای درمان کرونا، تصریح کرد: همچنین در حوزه درمان، پژوهشگاه رویان با کمک بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان شریعتی پروژه هایی را آغاز کرده و دو پروژه مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده است. در این درمان از سلول‌های مزانشیمی استفاده می‌شود که سلول‌های خون بند ناف یا سلول‌های مغز استخوان یکی از منابع این سلول‌ها هستند. وی با اشاره به این که یکی از پروژه ها استفاده از سلول های بنیادی به دلیل نقش ضد التهابی است که کارهای لازم انجام شده و امیدوار هستیم به زودی گزارش آن به شکل مقاله در مجامع علمی منتشر شود، بیان کرد: در گذشته در درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج مانند بیماری‌های استخوان غضروف از این سلول استفاده کرده بودیم و نتایج خوبی داشته است و امیدواریم نتایج استفاده از این سلول در درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا هم رضایت بخش باشد و این درمان جواب بدهد.

مجوز اخلاق برای این درمان دریافت شده و امیدواریم با دریافت مجوز اخلاق، با عبور از مراحل کارآزمایی بالینی، خروجی این درمان موفق باشد. توصیه کرونایی به مادران باردار به ویژه بیماران تحت درمان ناباروری وی سهل انگاری و کم‌توجهی را خطری جدی برای مادران باردار دانست و افزود: در حال حاضر شاهد اولین تجربه جامعه با ویروسی شبیه به ویروس کرونا هستیم و بسیاری از ابعاد این ویروس هنوز ناشناخته است و هنوز بسیاری از موضوعات درباره این ویروس را نمی‌دانیم. اما قطعا گروهی از مادران که با اتفاق حاملگی مواجه هستند و این حاملگی حاصل درمان طولانی است و حتما خانواده هزینه زیادی برای آن تقبل کرده‌اند نیاز به مراقبت‌های بیشتر و خاص دارد که این دوره با سلامتی به پایان برسد.

وی ادامه داد: خانواده‌های مادران باردار به ویژه خانواده‌هایی که درگیر مشکل ناباروری بوده‌اند در مدت شیوع ویروس کرونا در کشور باید مانند دیگر خانواده‌ها و افراد مراقبت داشته باشند و سعی کنند در معرض آلودگی قرار نگیرند و حتما از افراد مبتلا دوری کنند. این افراد باید از حضور در اماکنی که دارای رفت‌ و آمد و پرتردد و پرتجمع است و احتمال بالاتری از حضور ویروس کرونا را دارد، حتما خودداری کنند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: بررسی‌های زیادی در کشور درباره بیماری ویروس کرونا انجام شده و حتی نرم‌افزارهایی با هدف اطلاع‌رسانی در این باره در کشور ایجاد شده که این بررسی‌ها به دقت کاملا مشخص کرده که سطح شیوع ویروس کرونا در چه مناطق و محل‌هایی بیشتر و ابتلا محتمل‌تر است و خانواده‌هایی که درگیر درمان لقاح خارج رحمی بودند باید دقت کنند و با توجه به این اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌رسانی‌ها از قرار گرفتن در معرض خطر پیشگیری کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌های کشور درگیر ویروس کرونا و بیماران مبتلا به کرونا هستند و اعضای این خانواده‌ها باید با تدبیر و مدیریت خاصی به بیمارستان‌ها و پزشکان مراجعه کنند زیرا در غیر این صورت و با سهل انگاری و کم‌توجهی ممکن است آلودگی به راحتی از بیمارستان به این خانواده‌ها منتقل شود و مشکلاتی را برای مابقی اعضای خانواده‌ها، خانواده‌ها و دیگر شهروندان ایجاد کنند.

روزهای کرونایی و خدمات بانک خون بند ناف رویان شاهوردی بیان کرد: بسیار تلاش شده که این قضیه مدیریت شود و خللی در ارایه خدمات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بندناف ایجاد نشود. زیرا این امکانی برای خانواده‌ها است و بسیار تلاش کرده‌ایم که این امکان برای خانواده‌ها همچنان فراهم باشد. با هماهنگی بانک خون بند ناف و برنامه‌ریزی‌های لازم که از سوی این بانک انجام شده است، تمامی سرویس‌های مربوط به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بند ناف همچنان مانند سابق برقرار است. رییس پژوهشگاه رویان افزود: خونی که هنگام زایمان در بند ناف نوزاد وجود دارد به نام خون بند ناف شناخته می‌شود و دارای سلول‌های بنیادی است که این سلول‌ها با برخورداری از قابلیت‌های زیستی ویژه می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کنند، از این رو جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی این خون در دنیا اهمیت یافته است و به عنوان یک خدمت ارایه می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در پایان تاکید کرد: با وجود همه مشکلاتی که ویروس کرونا برای کشور ما و برای دنیا دارد، درس خوبی که از شیوع ویروس کرونا در کشور گرفتیم این است که بعد از یک بار تجربه چنین ویروس فراگیری باید از این به بعد برنامه داشته باشیم و مطالعاتی را در این باره انجام دهیم. باید از این روزهای سخت درس‌های بزرگی بگیریم تا در آینده توانایی روبه‌رویی موضوعات این چنینی را داشته باشیم و با برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای که انجام می‌شود و تدابیری که اندیشیده می‌شود بتوانیم آماده‌تر باشیم و برای مردم آرامش بیشتری را فراهم کنیم.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی