شناسه خبر : 46727
تاریخ انتشار : 1399/01/15 08:21
پاندمی کووید19 سرآغاز مصرف زدگی و موج ناسیونالیسم غذایی

نورنیوز بررسی کرد؛

پاندمی کووید19 سرآغاز مصرف زدگی و موج ناسیونالیسم غذایی

در پی همه گیر شدن ویروس کرونا، دولت‌ها در سراسر جهان به انبارسازی مواد غذایی و مایحتاج خود پرداخته‌اند و در حال افزایش ذخایر استراتژیک خود هستند و پیامدهای اقتصادی این بحران تازه شروع شده است.

نور‌نیوز-گروه اقتصادی: مصرف کنندگان در سراسر جهان اکنون سرگرم پر کردن انبار‌های خود هستند و انگیزه مردم برای خرید بی اندازه ناشی از اضطراب، در شرایط کنونی دولت‌ها را نگران وضعیت آینده کرده است. در چنین شرایطی همه کشور‌ها به دنبال تضمین امنیت غذایی مردم خود هستند.
«تیم بنتون» مدیر تحقیقات در اتاق فکر «چاتام هووس» لندن گفت: شرایط حبس خانگی هر روز شدیدتر می شود. و هر چند تولید مواد غذایی خوب است، اما مشکلات تدارکاتی، با توجه به مقررات و محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای که کشور های مختلف وضع کرده‌اند، کار را برای رساندن کالا به اقصی نقاط جهان سخت تر می کند.
قزاقستان به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان آرد گندم در جهان، صادرات این کالا به همراه کالاهای دیگری مانند هویج، شکر و سیب زمینی را ممنوع کرده است. ویتنام موقتا صادرات قراردادهای جدید برنج را متوقف کرده. و صربستان صادرات روغن آفتابگردان را. همچنین روسیه که بزرگترین صادرکننده گندم در جهان و تامین کننده مهم گندم برای آفریقا به شمار می رود، با اعلام ارزیابی هفتگی اوضاع، احتمالا ممکن است به ممنوعیت صادرات اقدام کند. الجزایر و ترکیه هم مزایده های جدید صادر کرده‌اند و مراکش اعلام کرده است تعلیق تعرفه واردات گندم تا اواسط ژوئن تمدید می شود.
اقدامات اخیر این صادرکنندگان می‌تواند نشان دهنده آغاز موج ناسیونالیسم غذایی باشد که زنجیره تامین مواد غذایی و جریان تجارت جهانی را مختل خواهد کرد.
در بحبوحه این بحران اگر دولتها با یکدیگر برای تضمین عرضه کافی جهانی همکاری نکنند و کشور خود را در اولویت قرار دهند، موجب اختلال در سیستم بین‌المللی می‌شود، و خرید وحشت زده مردم به همراه سیاستهای حمایت گرایانه دولتها ممکن است به بالاتر رفتن قیمت مواد غذایی منجر شده و این چرخه دائمی شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی