شناسه خبر : 46667
تاریخ انتشار : 1399/01/14 14:57
آیا می توان به تاثیر گرما بر نابودی کرونا امیدوار بود؟

نورنیوز بررسی می کند:

آیا می توان به تاثیر گرما بر نابودی کرونا امیدوار بود؟

کووید 19 جزو گروه " ویروس های غلاف دار " دسته بندی شده و پژوهش های صورت گرفته نشان میدهد این نوع ویروس ها از خود "خواص فصلی" نشان میدهند لذا امید هایی درباره تاثیر تغییرات فصلی بر ویروس کرونا ایجاد شده است.

نورنیوز-گروه جامعه: از ابتدای شیوع ویروس کووید 19 در جهان ، دانشمندان گمانه های مختلفی را درباره حساسیت این ویروس به دمای هوا مطرح کردند اما هنوز تحقیقات صورت گرفته در این باره بسیار محدود است.از آنجا که این ویروس به تازگی در جهان ظاهر شده و اطلاعات بسیار کمی درباره آن وجود دارد و از این رو امکان اظهار نظر قطعی در مورد عوامل تاثیرگذار بر ان وجود ندارد.از سوی دیگر مهار سریع ویروس سارس در سال 2003 باعث شد که اطلاعاتی درباره رفتار این ویروس دررفصول مختلف که مشابهت های زیادی با کرونادارد، وجود نداشته باشد .
کووید 19 جزو گروه " ویروس های غلاف دار " دسته بندی میشود و پژوهش های صورت گرفته نشان میدهد این نوع ویروس ها از خود "خواص فصلی" نشان میدهند . این نکته امید هایی درباره تاثیر تغییرات فصلی بر ویروس کرونا ایجاد میکند .
عموما رفتار ویروس های بومی ، با ویروس در حالت پاندمی تفاوت های رفتاری دارد .برای مثال در حالی که آنفلوآنزاهای معمولی عمدتا در زمستان شایع می‌شوند، آنفلوآنزای اسپانیایی در ماه‌های تابستان به اوج خود رسید . جن آلبرت، استاد بیماری‌های مسری در موسسه کارولینسکا در استکهلم معتقد است ، با اینکه کووید۱۹ بعد از بومی شدن قطعا رفتار فصلی خواهد داشت اما در شرایط حال حاضر که این ویروس همه گیری جهانی پیدا کرده است نمیتوان در این باره مطمئن بود .
اعمال محدودیت های رفت و آمدی در سراسر جهان و همچنین احتمال تاثیر تغییر فصل بر سیستم ایمنی بدن انسان میتواند عوامل دیگری برای مهار ویروس باشد . از اینرو در صورتی که موج ابتلا به کرونا در ماههای آینده فروکش کند ، نمیتوان آن را تنها به تغییرات فصلی مرتبط دانست. با این وجود اگر ویروس به دلیل تغییرات فصل، تحت کنترل در آید با شروع فصل سرما مجددا موج ابتلا به آن اوج خواهد گرفت.
در حال حاضر پژوهش های مختلفی که آب و هوای مناطق مختلف درگیر کرونا را مورد بررسی قرار داده اند، گمانه هایی را درباره ارتباط شیوع ویروس با دمای هوا ،رطوبت نسبی و سرعت باد مطرح کرده اند اما محققان معتقدند که دما به تنهایی نمی‌تواند تفاوت‌های موجود در تعداد موارد ابتلا را توضیح دهد.
تحقیقی که در دانشگاه مریلند صورت گرفته است نشان می‌دهد که این ویروس در شهرها و مناطقی که دمایی بین ۵-۱۱ درجه سانتیگراد داشته‌اند و نسبتا خشک بوده‌اند بیشتر پخش شده است.اما تعداد موارد ابتلا در مناطق حاره نیز اصلا کم نبوده است. پژوهشگران دانشگاه پزشکی هاروارد با تحلیل شیوع این ویروس در آسیا نشان داده‌اند که حساسیت آن نسبت به آب‌وهوا از آنچه خیلی‌ها امید دارند کمتر است.
این احتمالا به این دلیل است که دمای هوا ، تنها بر ماندگاری ویروس در محیط اثر دارد و در شرایط همه گیری ویروس ، شیوع آن تنها به زنده ماندن مربوط نیست . عمده ترین عامل گسترش ویروس کرونا ، " رفتار انسانی " است و به همین دلیل ، مهمترین فاکتور در کنترل آن نیز ، کنترل رفتار انسان هاست . 
با اینکه ، تاثیر گرم شدن هوا و تغییر فصل بر ویروس کرونا غیر ممکن نیست ، اما تا امروز مهمترین فاکتور تاثیر گذار در رشد همه گیری ویروس انتقال انسان به انسان تشخیص داده شده است و از این رو ، هیچ راهکاری به اندازه " فاصله گذاری اجتماعی " و رعایت نکات بهداشتی توسط افراد برای مهار ویروس کارایی نخواهد داشت .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی