شناسه خبر : 46522
تاریخ انتشار : 1399/01/12 20:46
چگونه درفاصله گذاری اجتماعی از فاصله گیری اجتماعی جلوگیری کنیم؟

چگونه درفاصله گذاری اجتماعی از فاصله گیری اجتماعی جلوگیری کنیم؟

هرچند در شرایط شیوع بیماری واگیر داری همچون کرونا،اجرای" فاصله گذاری اجتماعی" امری اجتناب ناپذیر است،اما کارشناسان معتقدند، باید در مسیر اجرای فاصله گذاری اجتماعی تمهیداتی پیش بینی شود تا فاصله گیری اجتماعی رخ ندهد.

 نورنیوز، گروه جامعه : خصوصیات خاص ویروس کرونا، جهان را با چالش های جدی مقابله با شیوع اپیدمی روبرو کرده است. سرعت و وسعت انتشار این ویروس باعث شده جنگ با ویروس نیاز به تمهیدات سختگیدانه تر داشته باشد. دانشمندان معتقدند رمز اصلی مهار کووید ۱۹ قطع زنجیره ابتلاست. در این راستا کشور های مختلف محدودیت های متفاوتی تعیین کرده اند. در ایران نیز از روز هشتم فروردین ماه ، طرح "فاصله گذاری اجتماعی " اجرا شده است .  این طرح در راستای کمک به قطع زنجیره انتقال و تشدید مبادی ورودی و خروجی ،برای مقابله و پیشگیری هرچه بیشتر شیوع ویروس کرونا در حال اجراست.

هرچند اجرای این طرح و طرح های مشابه در دیگر کشور ها در شرایط امروز جهان غیر قابل اجتناب است، ماهیت اجتماعی انسان ، روانشناسان را درباره عواقب روحی و روانی مردم در دوران پسا کرونا نگران میکند. به عقیده روانشناسان،مرحله سخت گیرانه تر فاصله گذاری اجتماعی،یعنی قرنطینه،امکان ایجاد اختلالات جدی روانی در افراد،حتی افرادی که سابقه بیماری های روحی را ندارند به دنبال دارد .

پروفسور مانفرد اشپیتزر، روانپزشک آلمانی،معتقد است عوارضی که به دنبال ایجاد قرنطینه در افراد ایجاد میشود بسیار جدی است و اجرای این مرحله،تنها باید در صورت ضرورت انجام شود . در حالی که ایمنی بدن ، مهم ترین ابزار مقابله با کرونا برای افراد است ،به عقیده این روانشناس در خانه ماندن میتواند عوارض منفی برای ایمنی بدن به دنبال داشته باشد.

احتمال خطر بروز اختلال ترس،خواب و اضطراب،که عموما پس از آسیب های روانی اتفاق می افتد پس از قرنطینه بسیار بالا خواهد بود . در شرایط اضطراری امروز که چاره ای بجز محدودیت گذاری وجود ندارد ، باید به دنبال راههای جایگزین برای پر کردن خلا زندگی اجتماعی انسانها باشیم. این روزها بسیاری از جوانان کمتر در خطر ، مسئولیت خرید افراد مسن همسایه خود را به عهده گرفته اند.

گاه و بیگاه همسایه ها را میبینیم که از راه دور برای هم ارزوی سلامتی میکنند و به هم لبخند میزنند. همچنین بسیاری از مردم با خانواده های خود دیدار دورادور دارند و مدام از طریق تماس های تصویری و صوتی جویای حال یکدیگر میشوند. با وجود اینکه فضای مجازی، بخشی از درد دوری این روزها را التیام بخشیده است، نباید از عوارض منفی ان نیز غافل شویم. غرق شدن در این دنیا ممکن است به جای کمک به بهبود روانی، موجب اختلال اضطراب در افراد شود.

چرا که در شرایط امروز بازار شایعات داغ است و مطالب نادرست و کذب به وفور بازنشر میشود. باید در باور و انتشار مطالب در مورد ویروس دقیق و سختگیر باشیم و از فرصت شبکه های اطلاعاتی برای کسب ارامش و دلگرمی استفاده کنیم . در روزهایی که دغدغه اصلی دنیا،کنترل شیوع بیماری و نگهبانی از سلامت انسان هاست،نباید از تبعات اجتماعی ناشی از فضای حاکم بر جامعه غافل شد .

نقش سیاستگزاران در طراحی راه حل های خلاقانه برای فائق آمدن بر این تهدید بسیار جدی است.اما نباید از نقش مردم در حل بحران های احتمالی غافل شد.حفظ ارتباطات از راه دور، از طریق ابزار های تماسی تصویری و صوتی و امید بخشی و محبت کردن به یکدیگر از فاصله درست میتواند به ما کمک کند که در حالی که با یاری هم زنجیره ویروس را قطع میکنیم ، زنجیره محبت میان دلهایمان روز بروز محکمتر شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی