شناسه خبر : 46318
تاریخ انتشار : 1399/01/10 16:18
«پنهان‌کاری» جزء لاینفک حکمرانی در آمریکا

محمد مهدی عباسی

«پنهان‌کاری» جزء لاینفک حکمرانی در آمریکا

طبق آمار، تنها نزدیک به نیمی از مردم ایالات متحده به دولت آمریکا برای محافظت از اطلاعاتشان در شبکه های اجتماعی اعتماد داشته و نیمی دیگر به دولت این کشور در این موضوع بی اعتماد هستند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: همواره یکی از اصلی ترین و مهم ترین شکاف هایی که ایالات متحده آمریکا را تهدید کرده است، شکاف دولت ـ ملت در این کشور بوده است، شکافی که مطابق آخرین آمارها و نظرسنجی ها، موجب شده تا تنها 17 درصد مردم آمریکا به دولت خودشان اعتماد داشته باشند[1] و به تصمیمات و اقدامات آن اطمینان کنند.

 یا طبق آماری دیگر، تنها نزدیک به نیمی از مردم ایالات متحده به دولت آمریکا برای محافظت از اطلاعاتشان در شبکه های اجتماعی اعتماد داشته و نیمی دیگر به دولت این کشور در این موضوع بی اعتماد هستند.[2]

آنچه اما در این میان مهم است و شاید کمتر بدان پرداخته شده، علت پدید آمدن چنین بی اعتمادی بی سابقه‌ای در ایالات متحده آمریکاست.

شاید بهتر باشد موضوع را از زاویه بحران شیوع کرونا بررسی کنیم، ویروسی که چند هفته قبل، اولین موارد شیوع آن در خاک ایالات متحده آمریکا نیز گزارش شد. شاید هر عقل سالمی حکم می کرد که این ویروس از همان روزهای نخست در آمریکا جدی گرفته شده و به مبارزه ی اساسی با آن پرداخته شود، اما وقتی پای ترامپ و دولت آمریکا در میان باشد، «پنهان کاری» حرف اول را می زند.

ترامپ از همان روزهای نخستین، این ویروس را حقه دموکراتها برای ضربه زدن به دولتش خواند[3] و آن را انکار کرد، انکاری که برای او هزینه های فراوانی نیز داشت و مردم آمریکا در شبکه های اجتماعی با هشتگ TrumpLiesAboutCoronavirus# به انتقاد از دروغ ها و پنهان کاری او پرداختند.

او همزمان با این پنهان کاری، دست به انجام هیچ اقدام اساسی برای مبارزه نزد و بعد از شدت یافتن و بحرانی شدن این موضوع، تازه به این فکر افتاد که برخی ورود و خروج ها را در آمریکا کنترل کند و اوضاع را اندکی مدیریت کند که البته موفق هم نبود.

ماجرای چند ماه قبل حمله ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در کشور عراق نیز نمونه ای دیگر از این پنهان کاری ها است. زمانی که ایالات متحده دست به ترور سردار سلیمانی زده بود، ایران در پاسخ یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در غرب آسیا یعنی پایگاه عین الاسد را مورد حمله موشکی قرار داد.

طی این حمله، تلفات لجستیکی سنگینی به ایالات متحده وارد شد و صدها سرباز این کشور نیز متحمل جراحات شدیدی شدند. موضوعی که ترامپ و دولت آمریکا در ابتدا از پذیرش آن سر باز زدند و ترامپ در توئیتی سریعاً بعد از حمله مدعی شد که «همه چیز خوب است».[4]

بعد از چند روز، برخی از مقامات آمریکایی در اولین اعلام رسمی از تلفات، از زخمی شدن 11 نفر طی این عملیات خبر دادند.[5] در اعلام رسمی دیگری بعد از یک هفته، تعداد زخمی ها 34 نفر اعلام شد.[6] 4 روز بعد آمار مجروحان به 50 نفر رسید.[7] عدد بعدی 64 نفر بود[8] و نهایتاً آمار مجروحان به بیش از 100 نفر رسید.

این ماجرا هنوز هم به عنوان یک پنهانکاری فاجعه بار از جانب دولت آمریکا در افکار عمومی جهان باقی مانده و معلوم نیست که آیا آخرین آمار اعلام شده پیرامون تلفات از سوی مقامات این کشور نیز، آمار درست و دقیقی باشد!

اما این عدم صداقت و پنهانکاری ها ریشه طولانی تری نیز دارد و با وجود اوج گیری آن در دولت دونالد ترامپ، نمی توان صرفاً آنرا به دولت او محدود کرد.

در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا فردی به نام «ادوارد اسنودن» که یکی از کارکنان سازمان امنیت ملی nsa آمریکا بود، به افشاگری بزرگی پیرامون فعالیت های این سازمان و پنهانکاری هایش پرداخت.

با افشای این پروژه که «پریزم» نام داشت، مشخص شد که دولت آمریکا به گردآوری داده های اینترنتی از شرکت های بزرگ خدمات اینترنتی همچون گوگل، فیسبوک و... پرداخته و سالهاست که شنودهای الکترونیکی فراوانی را در دستور کار خود قرار داده است،[9] موضوعی که به جهانیان و خصوصاً مردم آمریکا نشان داد که چگونه به شکل گسترده ای تحت کنترل و رصد سازمان امنیت ملی آمریکا هستند.

 همچنین این افشاگری مشخص کرد که دولت آمریکا، فارغ از کنترل و رصد مردم سراسر جهان، دست به چنین اقداماتی پیرامون مقامات سایر کشورها نیز زده است و تلفن ها و ایمیل های آنها را هم تحت کنترل دارد. موضوعی که بعدها باراک اوباما از آن عذرخواهی کرد، اما هنوز هم معلوم نیست که آیا دولت آمریکا به این اقدامات ناپسندانه خود ادامه می دهد و یا آنها را متوقف کرده است؟

اینها مواردی اندک از پنهانکاری های چندسال گذشته دولت آمریکا است، مخفی کاری هایی که در دولت ترامپ به نقطه اوج خود رسیده است.

سی ان ان چندی پیش گزارش داد که ترامپ در 3 سال نخست ریاست جمهوری خود بیش از 16 هزار دروغ را به زبان آورده و به نظر می آید با ادامه ریاست جمهوری او، آخرین امیدها برای بازگشتن اعتماد جهانیان به دولت آمریکا نیز نابود خواهد شد و بیش از پیش جهان با یکی از پنهان کارترین دولت های دنیا آشنا خواهد شد.

 

[1] https://www.people-press.org/2019/04/11/public-trust-in-government-1958-2019/

[2] http://www.pewinternet.org/2017/01/26/americans-and-cybersecurity/pi_01-26-cyber-00-02/

[3] https://www.cnbc.com/2020/02/28/trump-says-the-coronavirus-is-the-democrats-new-hoax.html

[4] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1214739853025394693

[5] https://edition.cnn.com/2020/01/16/politics/service-members-injured-iran-strike/index.html

[6] https://edition.cnn.com/2020/01/24/politics/34-injuries-iran-missile-strike/index.html

[7] https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51301825

[8] https://www.npr.org/2020/01/31/801535693/pentagon-increases-u-s-injury-toll-from-iranian-attack-yet-again-to-64?t=1580646740694

[9] https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_(surveillance_program)


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی