شناسه خبر : 46090
تاریخ انتشار : 1399/01/07 16:13
نامه 8 کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم‌های ایران

نامه 8 کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم‌های ایران

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواستند که رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران را، که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است، خواستار شود.

بعد از انتقادات شدید مسئولان جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات بین‌المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس «کووید۱۹»، هشت کشور طی نامه‌ای به سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های ایران شدند. به نوشته خبرگزاری «تاس»، کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواستند که رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران را، که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است، خواستار شود.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل امروز (پنجشنبه) با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود، متن این نامه را به اشتراک گذاشت که در بخشی از آن آمده است: «ما محترمانه از شما (گوترش) می‌خواهیم که مطابق با مواضع اصولی سازمان ملل در رد اقدامات تحمیلی یکجانبه، خواستار برداشته شدن کامل و فوری چنین فشار اقتصادی خودسرانه، غیرقانونی و زورگویانه شوید و اطمینان حاصل کنید تمام اعضای جامعه جهانی وکنش موثر، کافی و کاملی به ویروس کرونا نشان می‌دهند و همچنین مانع سیاست‌زده کردن این پاندمی شوید».

در ادامه این نامه تاکید شده است: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که محاسبات سیاسی، مانع حفظ جان انسان‌ها شود. همانطور که شما بارها و بارها گفته‌اید، این زمانی است نه برای دامن زدن به آشوب، بلکه برای همبستگی، همکاری و ملاحظه‌گری جهانی. اگر واقعا می‌خواهیم بر این بحران پیچیده انسانی فائق آییم، [اکنون زمان] اقدام مشترک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بدون هیچ تبعیضی است».

پیش از این نیز تعدادی از قانونگذاران آمریکایی - از جمله سناتورها «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» - با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری این کشور، خواستار کاهش تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع کرونا شدند. (جزئیات بیشتر) از سوی دیگر، امروز نیز دو روزنامه مهم چاپ ایالات متحده، در یادداشت‌هایی هم‌صدا با درخواست‌های جهانی، دولت آمریکا را به کاهش تحریم‌های ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا دعوت کردند.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی