شناسه خبر : 45874
تاریخ انتشار : 1399/01/04 18:27
ارتش یمن: طی 5 سال گذشته، بیش از هزار موشک به مواضع ائتلاف سعودی شلیک کردیم

ارتش یمن: طی 5 سال گذشته، بیش از هزار موشک به مواضع ائتلاف سعودی شلیک کردیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی نشست خبری گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی پنج سال گذشته، بیش از پنج هزار عملیات هجومی به مواضع ائتلاف سعودی و اماراتی داشته‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی نشست خبری گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی پنج سال گذشته، بیش از پنج هزار عملیات هجومی به مواضع ائتلاف سعودی و اماراتی داشته‌اند.

سرتیپ سریع امروز به مناسبت گذشت پنج سال از آغاز تهاجم نظامی عربستان سعودی به یمن در قالب ائتلاف عربی، برای اولین بار با اعداد و ارقام، درباره موفقیت‌ها، عملیات‌ها و تعداد موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده در طول این سال‌ها سخن گفت.

او در ابتدا کنفرانس خبری خود گفت که یمن روزی ضعیف بود ولی هم‌اکنون یمن امروز با یمن پنج سال پیش کاملا فرق می‌کند. یمن امروز قوی‌تر است.

سریع گفت که نیروهای مسلح یمن، در معرض توطئه‌ها و تلاش‌ها برای منحل کردن آن‌ها قرار گرفت ولی موفق شد در طول این سال‌ها در برابر حملات «وحشیانه» متجاوزان ایستاد و پیروزی رقم زد. او نقش حمایت‌های مردمی و قبایل یمن در موفقیت‌های نیروهای نظامی این کشور را مهم دانست و گفت که به رغم پیش‌بینی‌های بیشتر کشورهای دنیا مبنی بر اینکه ما شکست خواهیم خورد، ولی ما نه شکست خوردیم و نه تسلیم شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن به آمار خود ائتلاف سعودی از سورت های پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی این ائتلاف بر فراز یمن اشاره کرد و گفت که حجم این پروازها یکی از نشانه های شست‌ آن‌ها در به زانو درآوردن ماست. او گفت که ائتلاف مشترک امارات و عربستان سعودی در طول این پنج سال ۲۵۷،۸۸۲ حمله هوایی تا چهاردهم ماه مارس (۲۴ اسفند) علیه مواضع نیروهای یمن داشته است. سریع گفت که یمن از کشورهایی است که در طول تاریخ در معرض بیشترین حملات هوایی قرار گرفته و کارنامه جنایت های ائتلاف سعودی لکه ننگی بر پیشانی انسانیت خواهد بود و خون یمنی‌ها، گریبان برخی از رهبران کشورهای جهان را خواهد گرفت.

او عملیات های اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه‌های نِهم و مأرب و الجوف را موفق خواند و گفت که نتیجه مقاومت، آزادسازی این مناطق بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که عملیات منحصربه‌فرد زیادی علیه متجاوزان صورت گرفت که هنوز اعلام نشده و در آینده اعلام خواهد شد. او گفت که ین عملیات مستند و قایل اثبات است. مقاومت مردم یمن به زبان آمار و اعداد سریع گفت که طی پنج سال گذشته ۵۲۷۸ عملیات هجومی متنوعی علیه مهاجمان صورت گرفته که ۱۶۸۶ عملیات فقط در سال میلادی گذشته صورت گرفته است.

به گفته وی نیروهای یمنی موفق به دفع و ناکام گذاشتن ۵۴۲۶ حمله، پیشروی و عملیات نفوذ نیروهای مهاجم و مزدوران آن ‌ها شده‌اند. سریع گفت که یگان موشکی یمن ۱۰۶۷ موشک بالستیک به اهداف مختلف ائتلاف سعودی در داخل و خارج یمن شلیک کرده است. از بین این تعداد، ۴۱۰ موشک به اهداف نظامی حیاتی در عمق خاک عربستان سعودی و امارات شلیک شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از آزمایش موفق سامانه های موشکی جدید خبر داد و گفت که به زودی از آن‌ها رونمایی خواهد شد. به گفته یحیی سریع، سامانه‌های برکان، قاهر، بدر، قدس یک، نکال، قاصم و ذوالفقار از جمله پدافندهای رونمایی شده است.

این نظامی ارتش یمن در مورد قدرت پهپادی این کشور نیز گفت که از یک سال پیش تا کنون، یگان پهپادی بیش از ۱۶۰ عملیات انجام داده که ۳۷مورد آن، شناسایی بود. سرتیپ سریع گفت که این یگان در داخل یمن 94 عملیات علیه اهداف متخاصم و 66 عملیات نیز در خاک عربستان انجام داده است. او همچنین گفت که نیروی هوایی از ابتدای آغاز حمله به یمن، 721 عملیات داشته که توانسته طی آن جنگنده ها را سرنگون کرده یا مجبور به ترک آسمان یمن کرده است.

 

به گفته وی، پدافند یمن ۳۷۱ هواپیمای ائتلاف را ساقط کرده است که ۵۳ از آن‌ها جنگنده و بالگرد آپاچی و بقیه هواپیمای شناسایی و جاسوسی بوده است. سرتیپ سریع همچنین از انجام ۲۹ عملیات دریایی منحصربه‌فرد علیه کشتی‌های جنگی، قایق‌ها و ناوچه‌های ائتلاف سعودی خبر داد. یگان تک‌تیراندازان نیز به گفته وی هزاران عملیات در خطوط مقدم جبهه‌ها انجام داده و بیش از ۸۴۸۷ تانک، خودروی زرهی، نفربر، خودرو، عراده توپ و جرثقیل منهدم شده یا از کار افتاده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تعداد تلفات نظامیان ائتلاف سعودی را بسیار دانست و گفت که بیش از ۱۰ هزار سرباز و افسر سعودی در این مدت کشته یا زخمی شده‌اند.

۱۲۴۰ نفر نیز از ارتش امارات کشته یا زخمی شده است. سرتیپ سریع گفت که طی یک سال گذشته عملیات‌های ارتش یمن منجر به کشته و زخمی شدن 22 هزار نفر از نیروهای متجاوز و ایجاد اختلال در صادرات نفت عربستان سعودی شده است. او تاکید کرد که تا زمانی که محاصره و جنگ علیه یمن ادامه دارد، عملیات‌های ارتش این کشور علیه متجاوزان نیز ادامه خواهد داشت. سرتیپ سریع سامانه‌های موشکی یمن را در سرعت، دقت و قدرت پیشرفته دانست و نیروهای یمنی تسلیحات راهبردی زیادی دارد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که سال ششم تجاوز نظامی به یمن، سختتر و دردناک‌تر از سال های قبل خواهد بود و کشورهای متجاوز باید هشدارهای ما را جدی بگیرند. عربستان سعودی و امارات ششم فروردین ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی منصور هادی، به یمن حمله کردند و تا دو روز دیگر، جنگ علیه این کشور وارد ششمین سالش می‌شود. در این سال‌ها، یمن به دلیل این جنگ و محاصره همه‌جانبه، دچار قحطی و شیوع بیماری‌هایی مثل وبا شده است و هزاران نفر بر اثر جنگ و تبعات آن کشته شده‌اند.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی