شناسه خبر : 45782
تاریخ انتشار : 1399/01/03 17:01
جنگ قیمت یا قدرت

جنگ قیمت یا قدرت

عربستان سعودی و روسیه پس از این که در مذاکرات ماه جاری وین در خصوص سیاست تولید نفت به توافق نرسیدند و همکاری نفتی سه ساله آنها دچار فروپاشی شد، وارد جنگ قیمت برای تصرف سهم بازار شدند

در آخرین نشست اوپک عربستان خواستار قطع تولید 1.5 میلیون بشکه نفت در روز و کاهش تولید شده بود. ولی روسیه این خواسته را رد کرد؛ شاید یکی از انگیزه های اصلی روسیه برای همراهی نکردن با اوپک بر سر قیمت نفت؛ این بوده است که مسکو می خواهد تولید کنندگان نفت آمریکا را زمین بزند. اما چندی بعد با فراگیری ویروس کرونا تولید‌کنندگان بزرگ نفت شاهد کاهش شدید تقاضا و قیمت نفت در بازار جهانی شدند. به همین دلیل عربستان و روسیه هر دو برای حفظ سهم خود در بازار نفت تصمیم به افزایش تولید نفت گرفتند.

پادشاهی عربستان قول داده تولید خود را به ۱۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز برساند که تا کنون بی سابقه بوده و نفتکش‌های بی‌شماری را برای ارسال نفت به سراسر جهان رزرو کرده است. اکنون عربستان سعودی فرصت خوبی به دست آورده است تا بخاطر موضع‌گیری‌های جنجالی ترامپ علیه عربستان با در دست گرفتن قدرت نفتی خود را به استقلال برساند. در این میان دولت ترامپ هم به علت تعطیلی پروژه های شیل ،ورشکستگی شرکتهای نفتی امریکایی و از بین رفتن برگ برنده‌اش در انتخابات ۲۰۲۰ قصد دارد تا با پادشاهی عربستان درباره ثبات بازارهای جهانی نفت مذاکره کند.

این اقدام در حالی است که تنظیم‌گران در ایالات تگزاس آمریکا برای نخستین بار در نزدیک به ۵۰ سال گذشته محدودیت‌هایی را برای مهار تولید در نظر گرفته‌اند. مقام‌های آمریکایی مدعی هستند اقدام عربستان  برای جاری کردن سیل نفت در بازارهای جهانی، سقوط اقتصادی جهانی را در پی بحران ناشی از بیماری همه گیر کرونا تشدید می‌کند. این در حالی‌ست که اگر یک جنگ درست و حسابی قیمت در بگیرد، بیشترین آسیب را کشورهای ایران و ونزوئلا متحمل خواهند شد.

چرا که هر دو کشور اقتصادشان متکی بر نفت است و هردوشان تحت تحریم آمریکاهستند.  در حال حاضر برای کشور روسیه وجه سیاسی نفت در عرصه بین‌المللی به‌خصوص در تقابل با آمریکای ترامپ، بر وجه اقتصادی و درآمدی آن ارجح است، اما واقعیت این است که روس‌ها هم حداقل در حوزه اقتصادی و در شرایط کنونی، نفعی از بازی خود با اوپک نخواهند برد. عربستان و متحدان نفتی آن در اوپک و در مقابل روسیه، بازی باخت - باختی را در زمین اوپک راه انداخته‌اند که علاوه بر باخت طرفین، زمینه باخت اوپک را هم به همراه دارد. اما کرونا و سقوط بی‌سابقه قیمت نفت درس عبرتی برای اوپک خواهد شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی