شناسه خبر : 44679
تاریخ انتشار : 1398/12/19 11:13
شمخانی چه گفت ما چه شنیدیم؟

نورنیوز بررسی کرد؛

شمخانی چه گفت ما چه شنیدیم؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بحبوحه شیوع بیماری کرونا به عراق سفر کرد و در گفتگو با اکثر مقامات شاخص عراق به آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مبارزه با بیماریهای واگیر به این کشور اشاره کرد اما برخی رسانه های خارجی و داخلی آن را به ارسال کمکهای پزشکی و تجهیزاتی تفسیر کردند

نور نیوز- گروه سیاسی-  پایگاه خبری خرداد گزارش داد:همین ابتدای بحث این نکته را گوشزد کنیم که ما نیز به این مثل قدیمی باور و اعتنا داریم که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» اما واکنش ها به یک جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت و گوهای پرشمار و البته مهم وی با مقامات عراقی که مبتنی بر این رویکرد، به منصه ظهور رسید، توامان با یک اشتباه و خطا و برآمده از فضا سازی مسبوق به سابقه بود و نقل این مقال هم توجه به این نکته است.


عراق در همسایگی ما علاوه بر اشتراکات تاریخی و مذهبی و عقبه دیرپای تاریخی یک کشور راهبردی در اتمسفر ژئوپلتیک منطقه بوده و به خصوص در شرایط فشار بی سابقه چند سال اخیر یک معبر و مفر مهم و راهبردی برای عبور از حلقه تنگ و تاریگ تحریم های بی سابقه است.


سفر شمخانی با توجه به تحولات سیاسی داخلی عراق و مجادلات پر دامنه قدرت ها در آن در این برهه زمانی بسیار مهم بود که دبیر شورای عالی امنیت ملی در بحبوحه شرایط فعلی و ماجرای کرونا بدان سفر کرده و با اکثر مقامات شاخص عراق دیدار و گفت و گوی رو در رو داشت، حال در چنین شرایطی بیان یک جمله از سوی شمخانی در افکار عمومی داخلی بولد شده و مانور گسترده ای از سوی رسانه های آنور آبی رویش داده می شود و شماری از کاربران فضای مجازی برخی هماهنگ و هدفمند و برخی دیگر گرفتار در این بازی تبلیغاتی هجمه و حمله بابت این جمله را به شمخانی آغاز می کنند.


شمخانی در دیدار با فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران و عراق، می گوید: «جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به عراق در مبارزه با این بیماری است.»


همین یک جمله به سرعت واکنش های گسترده می یابد که جانمایه همه واکنش های منفی آن نیز مبتنی بر این پیش فرض است که وقتی ما در کشور با کمبود امکانات و مشکلات فراوان در مسیر مبارزه با کرونا و خدمات رسانی به شهروندان مواجه هستیم، چرا باید به عراق کمک کنیم؟؟؟ انگاره اصلی هم این بوده که منظور از کمک شمخانی ارسال اقلام و تجهیزات به عراق است!


حال آنکه منظور شمخانی از اساس چنین چیزی نبوده و او به تجربیات و توانمندی های طرف ایرانی در مقابله کرونا اشاره کرده است، آنگونه که نماینده سازمان بهداشت جهانی، ریچارد برنان نیز بدان تصریح و اشاره داشته و گفته بود: «ایران از سیستم کنترل اولیه بسیار قوی برخوردار است به طوری که هیات همراه تحت تاثیر دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفتند. من اطمینان دارم که جهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد، آموخت» سازمان بهداشت جهانی در توئیتی رسمی نیز گفته بود که باید تجربیات ایران به در مبارزه با کرونا به دیگر کشورها منتقل شود.


شمخانی عطف به این موارد سخن از کمک به عراق گفته بود نه ارسال اقلام و تجهیزات پزشکی به این کشور که عده ای روی آن مانور داده و تبلیغات روانی براه انداختند.


نشان به آن نشانی که شمخانی در دیدار با یک مقام دیگر عراقی در همان روز ، یعنی وزیر بهداشت عراق، پیرامون کمک کرونایی ایران به عراق با اشاره به تجربیات و دانش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه و ریشه کنی بیماریهای واگیر آمادگی کشورمان  برای کمک به مردم و دولت عراق در مبارزه با بیماری کرونا را اعلام کرد.


این اشاره صریح جای هر گونه شک و شبهه ای را مرتفع و این نکته را به ما گوشزد می کند که پیش از واکنش تند و هیجانی به هر مقوله ای کمی طمانینه کرده و کمی هم به پیش زمینه ها و پس زمینه های گفتارها توجه کرده و به طرفه العینی دست به قضاوت نزده و حکم صادر نکنیم و اسیر در بازی های هدفمند جماعتی که خوب می دانند چگونه موج سواری کنند، نشویم که شاید ما ندانیم در پازل آنان حرکت می کنیم اما آنان خوب می دانند، چگونه عمل کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی