شناسه خبر : 44448
تاریخ انتشار : 1398/12/16 08:40
برخی از مفاد توافق ترکیه و روسیه که در ادلب به اجرا درمی‌آید

برخی از مفاد توافق ترکیه و روسیه که در ادلب به اجرا درمی‌آید

روسیه و ترکیه در مذاکرات روز پنجشنبه سران دو کشور در کاخ کرملین توافق کردند که راهگذر امنیتی در حاشیه جاده ای که منطقه حلب را به لاذقیه متصل می‌کند، ایجاد شود.

این توافق روز پنجشنبه در مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه به دست آمد و در بیانیه ای که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آن را قرائت کرد، منعکس شد.

به گفته لاوروف، روسیه و ترکیه راهگذر امنیتی در شش کیلومتری شمال و نیز شش کیلومتری جنوب جاده متصل کننده لاذقیه به حلب ایجاد می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر آن، از روز ۱۵ ماه مارس (۲۵ اسفند ماه) گشت مشترک واحدهای نظامی روسیه و ترکیه در نزدیکی شهر سراکیب که در کنترل ارتش سوریه قرار دارد و به تازگی از کنترل تروریست ها خارج شده، آغاز خواهد شد. 

شاخص های معین راهگذر امنیتی در حاشیه جاده مدنظر را وزارت دفاع روسیه و ترکیه در شش روز آینده تعیین می‌کنند.  

لاوروف در ادامه بیانیه مشترک روسیه و ترکیه گفت که این توافق بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کند. 
وی افزود: دو طرف توافق کردند که باید از بروز بحران جلوگیری کرد. روسیه و ترکیه همچنین متعهد شده‌اند به غیرنظامیان سوری، بدون هیچ‌گونه تبعیض کمک شود. 
به گفته وزیر خارجه روسیه، آنکارا و مسکو توافق کرده‌اند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب گشت‌ مشترک برقرار کنند. 
وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که آتش‌بس در ادلب از نیمه شب (بامداد روز ششم ماه مارس) آغاز می‌شود.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه نیز روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین گفت: در حالی که وضعیت در ادلب سوریه منطقه را متشنج کرده است، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت وگو کردیم.

وی با بیان اینکه حدود سه ساعت درباره اوضاع ادلب مذاکره کردیم، اضافه کرد: گفت وگوی ما درباره وضعیت این منطقه و سوریه صادقانه بود.

ولادیمیر پوتین نیز پس از مذاکرات اعلام کرد: روسیه و ترکیه راه‌حلهای قابل قبولی برای کاهش تنش در ادلب پیدا کرده اند.

وی افزود: تماس شخصی نزدیک رهبران فدراسیون روسیه و ترکیه به ما این امکان را داده تا رویکردهای مشترک برای حل مشکلات بین‌المللی پیدا کنیم. 

وی ابراز امیدواری کرد با این مذاکرات رنج غیرنظامیان در سوریه پس از چندین سال جنگ سرانجام به پایان برسد.

پوتین گفت: مذاکرات با اردوغان کار ساده ای نبود، اما با موفقیت پایان یافت.


خبرگزاری ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی