شناسه خبر : 44267
تاریخ انتشار : 1398/12/13 21:26
ارتش آمریکا برای گسترش نفوذ در دریای عمان خواستار افزایش بودجه شد

ارتش آمریکا برای گسترش نفوذ در دریای عمان خواستار افزایش بودجه شد

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا از کنگره درخواست 21 میلیون دلار بودجه بیشتر برای توسعه بندر راهبردی دقم عمان شد.

 از آنجا که آمریکا به نقش راهبردی و حیاتی بندر دقم در دریای عمان واقف است برای حضور پررنگ‌تر در منطقه خاورمیانه به دنبال کسب بودجه بیشتر از کنگره برای توسعه این بندر است. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که بر عملیات نظامی در خاورمیانه نظارت دارد، در حالی خواهان بودجه بیشتر از کنگره می‌شود که یک سال پیش طی توافقنامه‌ای با عمان دسترسی به تأسیسات و بندر مهم دقم را بدست آورد.

یک مقام ارتش آمریکا به رویترز گفت: این بندر (قدم) دارای جذابیت فراوان است و موقعیت جغرافیایی فوق العاده‌ای دارد زیرا در خارج از تنگه هرمز قرار دارد. به گزارش تارنمای اینسایدر، ژنرال مکنزی رییس ستاد مرکزی ارتش آمریکا در ماه گذشته خواستار بودجه ۳۷۱.۸ میلیون دلاری این بخش از ارتش برای افزایش اطلاعات، نظارت و شناسایی، پشتیبانی از مقابله با تهدیدات سیستم های هوایی بدون سرنشین، دفاع و مقاومت و انجام فعالیتهای متقابل علیه رقبای سرسخت در منطقه شد.

براساس این گزارش، درخواست ۲۱ میلیون دلار توسط ستاد مرکزی ارتش آمریکا از کنگره برای توسعه بندر دقم عمان جدا از بودجه ۳۷۱.۸ میلیون دلاری است. آمریکا و عمان چهارم فروردین سال جاری توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا دسترسی آسان‌تری به امکانات بنادر و فرودگاه‌های عمان بویژه در بنادر "دقم" و "صلاله" پیدا می‌کنند. دقم نام بندری در جنوب شرقی عمان است که در ساحل این کشور در کنار اقیانوس هند قرار دارد.

بندر صلاله (مرکز استان ظفار) از مناطق گردشگری عمان و هم مرز با کشور یمن است. سفارت آمریکا در عمان هم در سایت خود توافق را از جنبه اهمیتی که برای نیروهای کشورش در دسترسی به بنادر عمان و به شبکه جاده‌های منطقه دارد، مورد تاکید قرار داد. به گزارش رویترز، این توافقنامه نیاز آمریکا به استفاده از تنگه هرمز را کاهش می‌دهد و بر قدرت مانور و استقامت نیروهای این کشور در شرایط بحرانی می‌افزاید.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی