شناسه خبر : 42495
تاریخ انتشار : 1398/11/23 14:56
داستان سیمرغ  ایرانی

اختصاصی نورنیوز؛

داستان سیمرغ ایرانی

سیمرغ های امسال جشنواره فجر تماما ساخت ایران بودند . همزمانی این اتفاق با سالی که توسط مقام معظم رهبری، سال" رونق تولید " نام گرفته است را باید به فال نیک گرفت، اما ایرانی شدن سیمرغ های جشنواره فجر پروسه طولانی را طی کرده است.

نورنیوز _ گروه اجتماعی ؛ برگزیدگان جشنواره سی و هشتم  فیلم‌فجر دیروز اعلام شدند و سیمرغ هایشان را به خانه بردند . چنانچه پیشتر در خبر ها اعلام شد ، سیمرغ  های امسال جشنواره تماما ساخت ایران بود . همزمانی این اتفاق با سالی که توسط مقام معظم رهبری ، سال" رونق تولید " نام گرفته است را بایدبه فال نیک گرفت .اما سوالی که این روزها بسیار مطرح میشود این است که اساسا چرا تا پیش از این سیمرغ ها وارداتی بوده اند؟
 سال گذشته رسانه ای شدن خبر واردات مجدد سیمرغ ها واکنش های هنرمندان صنایع دستی کشور را در پی داشت . این هنرمندان ، تحمیل شدن هزینه واردات سیمرغ به کشور در حالی که ایران در حوزه شیشه ، آبگینه و کریستال در جهان حرفی برای گفتن دارد را به چالش کشیدند .
 خانم دکتر محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با نورنیوز گفت:در آن زمان این مساله با اظهار نظر های مختلفی روبرو شد و بسیاری معتقد بودندساخت سیمرغ ها با کیفیت مد نظر وزارت ارشاد تقریبا ناممکن است .اما با شناخت از ظرفیت های ایران در این حوزه کارشناسان صنایع دستی معتقد بودند این کار حتما عملی خواهد شد .
سال گذشته نخستین قدم در این مسیر برداشته شد. به گفته خانم محمودیان در جشنواره فجر سال گذشته ،بنا بر این شد که سیمرغ فیلم منتخب از نگاه مردم ، تولید ایران باشد .
اما  قدم جدی تر در این راه ،  در جشنواره قبلی جام جم  برداشته شد .به خواسته دکتر علی عسگری در این جشنواره تمام تندیس های اهدایی ساخت ایران بود .
به عقیده خانم محمودیان با تعامل سازنده ای  که امسال میان تمامی دست اندر کاران برگزاری جشنواره سی و هشتم فجر و فعالین حوزه صنایع دستی کشور برقرار شد ، این سیمرغ ایرانی برای نخستین بار با کیفیت بسیار خوب و منطبق با استاندارد های مورد نظر متولیان جشنواره فجر ساخته شد.
خانم دکتر محمودیان در ادامه اشاره میکند که معاونت صنایع دستی ، به تمامی وزارت خانه ها و نهاد های دولتی و حتی شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی  اعلام کرده است که هنرمندان حوزه صنایع دستی ، امادگی لازم برای تهیه هرگونه تندیس  برای جشنواره های مختلف را دارند .تبدیل این تندیس ها به کالاهای هنری باعث بالا رفتن ارزش آنها نیز خواهد شد .همچنین برنامه ریزی برای مذاکره با وزارت ورزش و جوانان برای تولید جام های مسابقات نیز انجام شده است.
تولید سیمرغ ایرانی ، قدمی مهم در مسیر خودباوری میان هنرمندان صنایع دستی است و ارزش معنوی آن به مراتب بیشتر از سیمرغ های وارداتی خواهد بود.قدمی که لازم است ، اما کافی نیست و باید به تدریج به فرهنگ تبدیل شود. 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی