شناسه خبر : 41943
تاریخ انتشار : 1398/11/16 13:58
فشارها برای تحریم جشنواره از خارج کشور سازماندهی شده بود

دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگوی اختصاصی با «نورنیوز»:

فشارها برای تحریم جشنواره از خارج کشور سازماندهی شده بود

جشنواره امسال بر خلاف دوره‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی روبه رو بود. حاشیه‌هایی که مربوط به خود جشنواره نبود ولی بر جشنواره تحمیل شد. خیلی از رسانه‌های خارجی هم از این فضا سوء استفاده کردند و به صورت سازماندهی شده روی جامعه هنری فشار آوردند که جشنواره فجر را تحریم کنند.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ: در ادامه پروژه ظالمانه «فشار حداکثری» ایالات متحده آمریکا علیه دولت و ملت ایران که ذیل الگوی «جنگ هیبریدی» و با هدف تغییر رفتار و اصل نظام جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است، در سال جاری یکی از مهمترین اهدافی که مورد هجوم دشمن قرار گرفت، خدشه‌دار کردن شعارها، مفاهیم و نشانه‌های گفتمان انقلاب اسلامی در داخل کشور بود.

این پروژه که از ابتدای سال علاوه بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، به صورت ویژه در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و هنری دنبال شد، با نشانه گرفتن اصل سرمایه اجتماعی نظام سعی کرد اینگونه القاء کند که بنیان‌های اعتقادی نظام جمهوری اسلامی و اصولی که انقلاب اسلامی بر مبنای آنها شکل گرفت، دیگر در میان نسل‌های جدیدتر، حامی و پشتیبانی ندارد.

در همین راستا؛ متاسفانه برخی از فعالان این حوزه‌ها در داخل کشور در دام این نقشه شوم افتاده و با رفتار خود این پازل را تکمیل کردند. یکی از این موارد، رفتار برخی از هنرمندان در تحریم جشنواره‌های فیلم، تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر بود. در همین خصوص گفتگویی اختصاصی با آقای «ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر جشنواره فیلم فجر انجام دادیم که به شرح زیر می‌آید:    

نورنیوز: ضمن توضیح درباره فرآیند جشنواره امسال، برآورد خود را از اتفاقات پیش آمده و نیز کیفیت فیلم‌ها و سطح جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته بفرمایید.

ــ جشنواره امسال بر خلاف دوره‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی روبه رو بود. حاشیه‌هایی که مربوط به خود جشنواره نبود ولی بر جشنواره تحمیل شد. از اتفاقات سیاسی آبان ماه به دلیل مشکلات اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین و زمزمه‌هایی که ایجاد شد تا جامعه هنری و سینمایی واکنش نشان بدهند و سعی کردند که در حقیقت یک فضایی ایجاد بکنند برای عدم حضور در جشنواره.

به هر حال خوشبختانه آن جریان موفق نشد و ثبت نام فیلم‌ها از اوایل آذرماه آغاز شد و به تدریج توانستیم همه را به حضور در جشنواره ترغیب کنیم به عنوان متقاضی حضور. هیئت انتخاب هم کارش را آغاز کرد. بلافاصله بعد از اینکه که اسامی فیلم‌ها اعلام شد، اتفاق سقوط ناخواسته هواپیما پیش آمد که فضای تلخی در جامعه ایجاد شد.

خیلی از رسانه‌های خارجی هم از این فضا سوء استفاده کردند و به صورت سازماندهی شده روی جامعه هنری فشار آوردند که جشنواره فجر را تحریم کنند. این تحریم در بخش تجسمی به شکلی پررنگ آغاز شد، بعد تئاتر و موسیقی و بعد هم سینما. شرایط سختی به وجود آمد. با تک تک تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌هایی که فیلمشان انتخاب شده بود وارد گفت‌وگو شدیم و آنها را مجاب کردیم. البته یک کارگردان و دو سه نفر از عوامل فیلم‌ها در همان ابتدا، عدم حضور خودشان را رسانه‌ای کردند که سعی کردیم این موج به پایان برسد.

مشکل بعدی هم که داشتیم بحث انتخاب داورها بود که فشار زیادی روی بچه‌های سینما بود که پیشنهاد داوری را نپذیرند. امسال اولین سالی بود که ما برای انتخاب داور هم دچار مشکل بودیم ولی بحمدالله توانستیم تیم داوری خوبی را هم برای بخش نگاه‌نو، مستند و کوتاه و هم برای بخش سودای سیمرغ انتخاب و اعلام کنیم. خوشبختانه این مرحله هم به خوبی انجام شد.

یک نگرانی دیگر هم، ایجاد فضایی بود که ممکن بود نشست‌های رسانه‌ای تحریم شوند که آن هم خوشبختانه از روز اول توانستیم تمام عوامل را در نشست‌ها داشته باشیم و بحمدلله تا به امروز توانستیم جشنواره را با همان کیفیت از نظر حضور سینماگران پیش ببریم. استقبال مردمی هم برای خرید بلیط ها خیلی خوب بوده و انشاءالله تا آخر بتوانیم جشنواره را مثل همیشه با شکوهی که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار می‌شده، پیش ببریم.

نورنیوز: در کنار آن استقبال مردمی که فرمودید خوب بوده، استقبال نخبگان فرهنگی و هنری چطور بوده است؟ آیا جریان تحریم روی حضور آنها هم تاثیری داشت؟

ــ تلاش بسیار زیادی در این زمینه شد. خصوصا از سمت رسانه‌های خارج از کشور به صورت سازماندهی شده این کار پیگیری شد، به‌طوری که حتی الان هم با آنها تماس می‌گیرند، تماس‌های پی‌درپی و مکرر با یک کارگردان برای عدم حضور فیلمش و خودش در جشنواره. کارگردان‌ها طی صحبت‌ها و تماس‌هایی که با من دارند، از این فشار زیادی که روی آنها آورده شده می‌گویند. ولی خب بحمدلله حضور کاملی در جشنواره داشتند. علاوه بر پردیس ملت، سالن چارسو را هم به هنرمندان و صاحبان آثار اختصاص دادیم. علاوه بر آن در برج میلاد هم هنرمندان حضور بهم می‌رسانند.

نورنیوز: برخی اهالی سینما و اعضای خانه سینما گاهی نمک نشناسی می­کنند و با وجود حمایت‌های مجموعه وزارت ارشاد و معاونت سینمایی، با یک اتفاق، در جبهه مقابل قرار می‌گیرند. نظر شما راجع به این رفتار چیست؟

ــ در جشنواره فجر امسال مقاومت یا مخالفت مدنی از جانب اهالی سینما نداشتیم بلکه یک فشار سازماندهی شده روی آنها وجود داشته است. در تلویزیون هم این موضوع وجود دارد که حمایت در جهت تولید و هم پخش می‌باشد. البته گاهی رفتار با بعضی عواملی که حتی مرتبط با تلویزیون هم هستند خوب نیست.

نورنیوز: تعدادی فیلم اولی هم در جشنواره حضور دارند و ظاهرا اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند برآورد شما از فیلم اولی‌ها و تازه کارها چیست؟ هم از نظر تعداد، هم کیفیت.

ــ ده فیلم اولی داشتیم که چهار فیلم توانستند وارد قسمت اصلی سودای سیمرغ بشوند که این نشان دهنده کیفیت فیلم اولی‌هاست و پیش‌بینی می­کنیم از شانس خوبی هم برخوردار باشند. کارگردانان تازه کار انگیزه بالایی داشته و تمام انرژی و داشته‌هایشان متمرکز در فیلم اولشان می­شود و مورد استقبال مخاطبان قرار می­گیرند و انشاالله نسل جوانی که به مرور جایگزین نسل قبلی می‌شوند، نویدگر سینمای سرزنده‌تری باشند.

نورنیوز: از برگزیدگان جشنواره پیش‌بینی مشخصی دارید؟

ــ نه‌خیر، الان کلیه فیلم‌ها فعلا در مرحله داوری هستند و تا پایان جشنواره امکان و اجازه اظهارنظر وجود ندارد.

نورنیوز: آیا امسال هم در مورد پیشکسوتان سینما برنامه خاصی تدارک دیده شده است؟

ــ امسال افتتاحیه برگزار نشد و بودجه آن به آسیب دیدگان سیل سیستان وبلوچستان اختصاص داده شد که در همان روز 12 ام اقلام خریداری شده که لوازم التحریر بود به کمک هلال احمر ارسال شد. در سال‌های گذشته سه بزرگداشت وجود داشت اما اکنون فقط یک بزرگداشت برای آقای فریدون جیرانی که در مراسم اختتامیه انجام خواهد شد وجود دارد. جوایز تبلیغات هم در همان مراسم اهدا خواهد شد.

نورنیوز: حرف آخر شما؟

سینما موقعیت و فرصتی است برای گفتگوی بهتر میان مردم، هنرمندان و نظام که باید همه با سعه صدر امکان این امر را بیشتر فراهم کنیم. هرچقدر امکانات این فضا برای مفاهمه و انتقال حرف هنرمندان به مردم و جامعه بیشتر باشد به جلوگیری از رفتارهای افراطی در جامعه کمک می­کند. وقتی رفتارهای افراطی و بروز خشم را بیشتر می‌بینیم که امکان گفتگو کمتر باشد همه طرف‌ها باید این امکان را به وجود بیاورند، حکومت به مردم و هنرمندان این امکان را بدهد و همچنین هنرمندان هم باید قدر این فضا را بدانند و از رفتارهایی که احساسات مردم را جریحه‌دار می­کند دوری کنند و شان این گفت‌وگو را بهتر رعایت کنند و ظرفیت جامعه را برای تولید فیلم‌ها و بیان صحبت‌هاشان در نظر بگیرند و هم نظام سعه صدر بیشتری داشته باشد تا حرف‌ها از طریق رسانه و فیلم‌ها بیان شود به جای اینکه در خیابان به بروز رفتارهای خشن منجر شود.

 جشنواره نیز در جهت کمک به این موضوع گام برداشته است. برخی فیلم‌ها به دلیل تعداد محدودتر مخاطبان در جشنواره با ممیزی‌های کمتری اکران می‌شوند زیرا در این صورت منتقدین و اقشار مختلف مردم امکان مشاهده فیلم را خواهند داشت که این قضیه مانند انجام یک فعالیت در فضای آزمایشی هم به فیلمساز و هم دستگاه‌های نظارتی جهت بررسی بازخوردها کمک می­­کند تا هنگام نمایش عمومی اگر تغییراتی لازم است اعمال شود.

در نتیجه بهتر است فضای جشنواره با توجه مخاطبان خاص‌تر و حرفه‌ای‌تر در این عرصه کمی بازتر از اکران عمومی باشد و همه این‌ها کمک به رشد چند ضلع سینما می‌نماید. اگر یکی از اضلاع حق به جانب‌تر باشد تنش ایجاد می‌شود، نه هنرمندان و نه حاکمیت نباید فکر کنند برتر هستند دو طرف بایستی همدیگر را اقناع کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی