شناسه خبر : 41941
تاریخ انتشار : 1398/11/16 13:23
جشنواره صنایع دستی، مردمی ترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی

اختصاصی نورنیوز

جشنواره صنایع دستی، مردمی ترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی

صنایع دستی، برند کشور ماست و ریشه در خاک ایران دارد و اگر بخواهیم یک برند ویژه هنری برای ایران در نظر بگیریم قطعا در حوزه هنرهای سنتی و فولکلور و صنایع دستی خواهد بود.

نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه -چهارمین جشنواره صنایع دستی، همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در موزه ملی ایران حال برگزاری است. آیین گشایش این جشنواره  روز یکشنبه 13 بهمن برگزار شده است .این جشنواره که از جذابیت های فراوان فرهنگی و اقتصادی در عرصه های ملی و بین المللی برخوردار است، جوان ترین و در عین حال ناشناخته ترین بخش از مجموعه جشنواره های فجر انقلاب اسلامی به شمار می رود. حسین خواجه بیدختی مدیر کل توسعه و ترویج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه نور نیوز در زمینه ویژگی های اختصاصی جشنواره امسال گفت: حضور چشمگیر هنرمندان جوان و تحصیل کرده، نبوغ و خلاقیت نهفته در آثار، توجه به تنوع جغرافیایی با حضور نمایندگان کلیه استان های کشور و در نهایت انتخاب محلی درخور شان هنری و ملی آثار از ویژگی های خاص جشنواره امسال به شمار می رود. 
با گذری سریع می توان آثاری از کلپورگان سراوان تا دشت مغان را در این جشنواره دید، مدیرکل توسعه و ترویج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص نحوه انتخاب آثار اضافه کرد: آثار از طرفی با فراخوان عمومی در استان ها جمع آوری و با کمک اساتید فن در طول سال ارزیابی شده اند. علاوه بر این حضور صاحبان آثار در مسابقات و عبور از ارزیابی های سختگیرانه ای که برای اختصاص نشان ملی انجام می شود یکی دیگر از مسیرهای حضور آثار در جشواره به حساب می اید.
خواجه بیدختی خاطر نشان ساخت: ضعف هایی در تبلیغات و اطلاع رسانی وجود دارد که باید مطابق با نیاز هنرمندان رفع شده و بهبود یابد
جشنواره صنایع دستی مردمی ترین رخداد هنری از مجموعه برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی است. خواجه بیدختی در خصوص آشنایی مخاطبان با این جشنواره گفت: این جشنواره جوان ترین بخش از جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی است و با وجود این که امسال چهارمین دوره خود را پشت سر می گذارد و تلاش ها هر سال نتایج بهتری از خود به جا گذاشته است اما هنوز برای رسیدن به وضعیت مطلوب کار زیادی باید انجام داد. 
هر چند امسال سعی شده با استفاده از ظرفیت مخاطبان حرفه ای موزه ملی بخشی از این کاستی، پوشش داده شود اما این جشنواره همچنان در میان مخاطبان خود به قدر کافی شناخته شده نیست. بیدختی در خصوص چشم انداز جشنواره صنایع دستی افزود:
صنایع دستی، برند کشور ماست و ریشه در همین خاک دارد . باید توجه کنیم که حوزه هایی مانند فیلم یا تئاتر ، هنر هایی هستند که از خارج از مرزها وارد ایران شده اند. اگر بخواهیم یک برند ویژه هنری برای ایران در نظر بگیریم قطعا در حوزه هنرهای سنتی و فولکلور و صنایع دست خواهد بود. هنرهای دستی با زندگی ما ایرانی ها عجین شده و بضاعت ما در این حوزه بسیار فراتر از برگزاری نمایشگاه است. بلوغ در این حوزه، افقی بسیار طولانی و دور دارد. قطعا این جشنواره می تواند به جشنواره ای با برند جهانی تبدیل شود .


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی