شناسه خبر : 41142
تاریخ انتشار : 1398/11/07 08:10
آمریکا همچنان تشنه نفت است

نورنیوز بررسی کرد؛

آمریکا همچنان تشنه نفت است

آنچه از سوی آمریکا در عراق، لیبی و سوریه صورت گرفته نه برای کمک به دموکراسی و عدالت در این کشورها بلکه برای نفت آنها بوده است و نگرانی کنونی آنها از وضعیت این کشورها نیز نه کشتار مردم بلکه نگرانی از منابع نفت آنهاست.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: آمریکایی‌ها از جمله ترامپ ادعا دارند که در کنار ملت‌ها بوده و به دنبال احقاق حقوق بشر و آزادی ملت‌ها هستند. نمود عینی این ادعا را در مواضع آنها در مورد ملت ایران می‌توان مشاهده کرد. 
این ادعای بشردوستی در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به بخشی از رفتار عملی آمریکایی‌ها حقایق دیگری را آشکار می‌سازد.
1ـ پومپئو وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که در نتیجه کنفرانس برلین که برای بررسی بحران لیبی برگزار شد، تاسیسات نفتی لیبی مجددا بازگشایی شود. 
2ـ سفارت آمریکا در لیبی نیز خواستار آغاز دوباره صادرات نفت از لیبی شد.
3ـ دونالد ترامپ پس از دیدار با استولتنبرگ در لندن در ابتدای نشست سران ناتو درباره نفت سوریه گفت: از میان نیرو‌های نظامی ما در اراضی سوریه تنها آن‌هایی که از میادین نفتی حفاظت می‌کنند، باقی مانده‌اند. نفت سوریه در دستان ماست و می‌توانیم هر کاری را که می‌خواهیم با آن انجام دهیم.
4ـ وزارت دفاع روسیه 4 آبان ماه 1398، تصاویر ماهواره‌ای از برخی مناطق سوریه منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی چتر امنیتی برای قاچاق نفت سوریه ایجاد کرده‌اند و با وجود تحریم نفت این کشور از سوی آمریکا، با راهزنی بین‌المللی، ماهانه حدود 30 میلیون دلار به جیب می‌زنند.
5ـ ترامپ در مصاحبه ای با شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفته: ”عراق دومین ذخایر بزرگ جهانی نفت را پس از عربستان دارد که ارزش آن به ۱۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد. من به سادگی گفتم اگر تصمیم گیری برعهده من باشد، نفت عراق را خواهم گرفت.“
6ـ ترامپ همچنین بارها تاکید کرده است که حمایت آمریکا از کشورهای عربی به خاطر منابع نفتی آنهاست. 
این نوع موضع گیری‌ها نشان می‌دهد که آنچه از سوی آمریکا در عراق، لیبی و سوریه صورت گرفته نه برای کمک به دموکراسی و عدالت در این کشورها بلکه برای نفت آنها بوده است و نگرانی کنونی آنها از وضعیت این کشورها نیز نه کشتار مردم بلکه نگرانی از منابع نفت آنهاست. 
این نوع رفتار را می توان همان حقوق بشر و دموکراسی غربی دانست که بر اساس منافع نفتی استوار است. رفتاری که اثبات می‌کند تنها راه صلح و امنیت جهان بویژه در آفریقا و غرب آسیا پایان دادن به سلطه گری غرب است که جز منافع استعماری‌اش هیچ هدف دیگری ندارد. 
این رفتار آمریکا نمودی از تروریسم اقتصادی آمریکاست که صرفا به دنبال غارت ثروت‌های ملت‌های دیگر است. 
تفاوت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران که بر اصل حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت و منابع کشورشان تاکید دارد و آمریکا که به دنبال غارت و استعمار کشورهاست، موجب اعتماد ملت‌های آزاده جهان به ایران و بی اعتمادی آنها به آمریکا شده است. 
در واقع این نتیجه صداقت رفتاری ایران و بی صداقتی آمریکاست که موجب شده تا ملت‌های منطقه برای سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی چنان مراسم‌های باشکوهی برگزار کنند در حالی که همزمان اخراج و مبارزه با آمریکا را فریاد می‌زنند. 
این رفتارهای آمریکا، اثبات‌گر حقانیت مواضع ایران مبنی بر لزوم خروج سلطه‌گران از منطقه به عنوان اصلی‌ترین راهکار تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه است که با بیداری ملت‌ها رقم خواهد خورد.


نورنیوز
کلید واژگان
آمریکانفت
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی