شناسه خبر : 40745
تاریخ انتشار : 1398/11/02 14:11
تغذیه سالم مهمترین ضامن تأمین سلامت جامعه

پیام محبی*

تغذیه سالم مهمترین ضامن تأمین سلامت جامعه

حقیقت آن است که آلوده بودن با در حد مجاز بودن فرق دارد هر نوع ماده ای که وارد شیر شود به آن آلودگی می گویند حتی اگر آن ماده آب باشد که هیچ ضرری ندارد و آیا این ممکن است که می تواند ضرر داشته باشد یا خیر جای بحث دارد.

امروزه یکی از روش های متداول در جنگ های مدرن آن است که با مسائل اقتصادی کشور به گونه ای بازی شود تا تغذیه افراد آن جامعه و درنهایت سلامت آن ها به طور کامل به خطر بیفتد.

جالب است بدانید هم اکنون ما در کشوری زندگی می کنیم که به خاطر پیشرفت های چشمگیرش در علم دامپزشکی از توانایی بالایی در تولید شیر با کیفیت برخوردار است، محصولی که خداوند  به عنوان یک غذای کامل  و سالم در اختیار انسان قرار داده و جامعه می تواند از آن بهره ببرد.

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف شیر در بسیاری از کشورها  برای هر نفر به رقمی بالغ بر 300 کیلو در سال می رسد، اقدامی که با گذشت زمان در بسیاری از جوامع باعث بلند شدن میانیگین قد و افزایش زیبایی افراد در آن کشورها شده است.

این در حالی است که با توجه به آمار موجود نیمی از نیروی کار یک جامعه را بانوان تشکیل می دهند و شیر یکی از مهمترین فاکتورهای تغذیه ای آن ها به شمار می رود چراکه جذب کلسیم در این قشر حدودا تا سن 30 سالگی بوده و این مسئله علاوه بر دوران شیردهی و بارداری آن ها که موجب از دست رفتن میزان زیادی از کلسیم بدن می شود خطر ابتلای این افراد به بیماری پوکی استخوان را نسبت به مردان دو چندان می کند.

از آنجایی که قابل جذب ترین کلسیمی که در جهان وجود دارد کلسیم شیر است پس هیچ مکمل غذایی نمی تواند میزان کلسیم غذا را به اندازه این ماده غذایی تأمین نماید گه باید مورد توجه قرار گیرد.

از این سو زنان جامعه نیز می توانند مانند مردان حداقل تا سن 65 الی70 سالگی برای کشور مفید باشند بنابراین اگر تغذیه جامعه نامناسب باشد سن پوکی استخوان در بانوان به پایین تر از حد استاندارد می رسد و متاسفانه خانمی که دچار پوکی استخوان شود احتمال اینکه از جامعه حذف شود خیلی زیاد است و با یک شکستگی می تواند وارد سیکلی شود که اول کاراییش را در جامعه از دست می دهد و بعد متاسفانه ممکن است این شکستگی ها باعث مرگ آنها شود.

حال با وجود این شرایط به راحتی در یک برنامه تلویزیونی در کشور آنچنان تشویش ایجاد کرده و کل جامعه را به تکاپو می اندازیم که شیر مصرف کنیم یا خیر؟ به این دلیل که عوارض مصرف نکردن شیر 20 تا 30 سال بعد از آن دوره خودش را نشان می دهد خیلی راحت هم افراد به این فکر می کنند که شیر مصرف نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

برای من جالب است در کشوری که شیر با کیفیت بالا و از نوع پاستوریزه که پس از سال ها تحقیق برهمگان ثابت شده مصرف اش از انواع دیگر بهتر و راحت تر است جزو معدود کالاهای صادر کننده اش به شمار می رود فردی به راحتی در یک برنامه تلویزیونی بدون هیچ اطلاعات درستی، آماری غیر دقیق مبنی بر اینکه 60 درصد  شیرهای منطقه به آفلاتوکسین آلوده است داده و مردم را از مصرف این ماده غذایی منع می کند.

حقیقت آن است که آلوده بودن با در حد مجاز بودن فرق دارد هر نوع ماده ای که وارد شیر شود به آن آلودگی می گویند حتی اگر آن ماده آب باشد که هیچ ضرری ندارد و آیا این ممکن است که می تواند ضرر داشته باشد یا خیر جای بحث دارد.

 البته در بسیاری از مواقع برای ترساندن جامعه از این آمارهای غیر مستند استفاده می شود. تمام این داستان ها را که کنار هم قرار می دهیم با یک برنامه  کوچک چند ثانیه ای که در کشور اتفاق افتاده و بازنشر آن توسط برخی از افراد در شبکه های مجازی و دست به دست شدن در کانال های مختلف می تواند چند صد میلیارد دلار در طی چند ده سال به یک کشور آسیب وارد کند بدون آنکه کسی متوجه شود که دشمن از کجاها می تواند رخنه کند.

 امیدوارم جامعه ما نیز از این پس هوشمندانه تر رفتار کرده و به جای باور کردن فوری و بدون تحقیق یک گزاره، به یک منطق طولانی برسد.

* دامپزشک


نورنیوز
کلید واژگان
شیر آلوده
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی