شناسه خبر : 40380
تاریخ انتشار : 1398/10/28 18:58
«گوانتانامو» به زندان «الرزین» امارات شرف داشت

روایت زندانی افغانستانی:

«گوانتانامو» به زندان «الرزین» امارات شرف داشت

«حمدالله تره‌خیل» زندانی افغانستانی که اخیرا از زندان‌های امارات آزاد شده است به رسانه‌ها گفته است که زندان گوانتانامو به زندان‌های امارات شرف داشت.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: «حمدالله تره‌خیل» زندانی افغانستانی که اخیرا از زندان‌های امارات آزاد شده است به رسانه‌ها گفته است که زندان گوانتانامو به زندان‌های امارات شرف داشت.

«تره‌خیل» که 13 سال از عمر خود را در گوانتانامو گذرانده است، می‌گوید: من از سران قبایلی بودم که آمریکایی‌ها را به هنگام اشغال افغانستان کمک کردم ولی این باعث نشد که مورد بخشش آمریکایی‌ها قرار بگیرم و 13 سال در گوانتانامو بودم.

او ادامه می‌دهد: بعد از آزادی، آمریکایی‌ها گفتند که می‌خواهی به کجا بروی، من هم گفتم چون مسلمان هستم، به یک کشور عربی مثل قطر یا عمان یا امارات می‌روم و یا دیگر کشورهای اسلامی.

این زندانی افغانستانی می‌افزاید: بعد از مدتی وکیلی سراغ من آمد و گفت ما با امارات به توافق رسیدیم، فقط دیگر نمی‌توانی به افغانستان برگردی، من هم گفتم مشکلی نیست، فقط از گوانتانامو آزاد شوم.

«تره‌خیل» می‌افزاید: بعد از مدتی خانمی از وزارت خارجه آمریکا آمد و وضعیت را برای من در امارات شرح داد و گفت که 3 سال در امارات خواهی بود ولی اجازه خروج از آنجا را نخواهی داشت و بعد از پایان سه سال هر جا که خواستی برو، حتی افغانستان. طی شش ماه اول برایت دوره آماده سازی و بازگشت به جامعه برگزار خواهد شد و در دو ماه اول خانواده ات برای دیدنت به نزدت خواهند آمد و بعد از شش ماه خانه و خوراک برایت مهیا خواهد شد.

«تره‌خیل» ادامه می‌دهد: بعد از ورود به امارات، برخلاف توافق صورت گرفته، من و چند نفر دیگر به شهر العین امارات اعزام شدیم و به زندانی رفتیم که نگهبانان آن فلیپینی بودند و روزهای شکنجه و عذاب آغاز شد. فاصله سلول من تا حمام پنج متر بود و می بایست پس از در آوردن لباس با غل و زنجیر به دست و پا و چشمان بسته به حمام می رفتم و فقط تا سه دقیقه اجازه استحمام داشتیم و در صورت رعایت نکردن وقت، با شدت در حمام را باز می‌کردند.

او ادامه می‌دهد: بعد از دو هفته از آغاز بدبختی‌هاف از آن ها خواستم من را به گوانتانامو یا هر کشور دیگر برگردانند، چون شکنجه‌هایی که در امارات بر من تحمیل شد را هیچ وقت به این شدت تجربه نکرده بودم، اینها بویی از مسلمانی نبرده بودند.

این تبعه افغانستانی در پایان گفته است: از آمریکا و امارات به دلیل این موضوع شکایت خواهم کرد.

شایان ذکر است؛ «زندان الرزین» امارات به دلیل شدت شکنجه‌ها و فشارها، به گوانتاناموی امارات مشهور شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی