شناسه خبر : 40008
تاریخ انتشار : 1398/10/24 12:26
جزییات جدیدی از برنامه آمریکا برای  ترور سردار سلیمانی

ان بی سی فاش کرد؛

جزییات جدیدی از برنامه آمریکا برای ترور سردار سلیمانی

مقامات اطلاعاتی آمریکا چندین سال است که تحرکات سردار سلیمانی را از نزدیک رصد می کردند و زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، «مایک پمپئو» که نخستین رئیس سازمان سیا در دوران ترامپ بود به رئیس جمهور تأکید کرده بود که رویکردی تهاجمی‌تر علیه قاسم سلیمانی اتخاذ کند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به این موضوع پرداخت که بر اساس اظهارات پنج مقام دولتی ارشد سابق و کنونی دولت، «دونالد ترامپ» دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را 7 ماه قبل صادر کرده بود.
بر اساس گفته این پنج مقام، دونالد ترامپ گفته بود چنانچه افزایش حضور منطقه‌ای ایران به کشته شدن یک آمریکایی ختم شود، نیروهای آمریکایی مجازند قاسم سلیمانی را ترور کنند. 
این مقامات همچنین گفتند دستور رئیس جمهور در ماه ژوئن با این شرط همراه بود که خود ترامپ چراغ سبز نهایی عملیات ترور را بدهد.
این اظهارات، به روشنی توجیه دولت ترامپ برای ترور سردار سلیمانی در روز 3 ژانویه را تضعیف می کند، زیرا مقامات دولت ترامپ گفته‌اند سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای حملات قریب الوقوع بوده است.
بنابر این اظهارات، مقامات اطلاعاتی آمریکا چندین سال است که تحرکات سردار سلیمانی را از نزدیک رصد می کردند و زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، «مایک پمپئو» که نخستین رئیس سازمان سیا در دوران ترامپ بود به رئیس جمهور تأکید کرده بود که رویکردی تهاجمی‌تر علیه قاسم سلیمانی اتخاذ کند. 
این پنج مقام آمریکایی گفته‌اند ایده ترور سردار سلیمانی در گفت‌وگوهای سال 2017 ژنرال «مک مستر» مشاور وقت امنیت ملی ترامپ با سایر مقامات دولت مطرح شد، گفت‌وگوهایی که به راهبرد کلان امنیت ملی رئیس جمهور ارتباط داشت.
این دیدگاه زمانی جدی‌تر شد که مک مستر جای خود را به «جان بولتون» داد. بولتون در ماه آوریل ترامپ را ترغیب کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد. 
در نهایت؛ دو هفته قبل «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا مجموعه‌ای از گزینه‌ها از جمله ترور سردار سلیمانی را در اختیار رئیس جمهور گذاشت. او مزایا و معایب این عملیات را توضیح داد آشکارا گفت که از ترور سلیمانی حمایت می‌کند.
در یک جلسه بعد از آن، مقامات نظامی تعداد تلفات مرتبط با هر گزینه را ارزیابی کردند و به رئیس جمهور نشان دادند که ترور قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد در اواخر شب تلفات کمتری نسبت به دیگر گزینه‌ها خواهد داشت. در پایان همین جلسه بود که ترامپ موافقت خود را با این عملیات اعلام کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی