شناسه خبر : 39526
تاریخ انتشار : 1398/10/17 19:26
فرجام خروج نظامیان آمریکایی از عراق

نورنیوز بررسی کرد؛

فرجام خروج نظامیان آمریکایی از عراق

اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم تحریم عراق، دقیقا در مقابل حرف ترامپ مبنی بر تحریم این کشور قرار دارد و نشان دهنده تناقض گویی نشأت گرفته از سردرگمی و واهمه جدی از گزینه های متعدد محور مقاومت مبنی بر انتقام سخت در پاسخ به ترور سردار سلیمانی و همراهان ایشان است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: «پارلمان عراق» در جلسه بسیار مهم رای‌گیری عصر روز یکشنبه ۱۵ دی ماه، «طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق» را تصویب کرد. «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیش‌بُرد امور عراق در دیدار با «متیو تولر»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد، لزوم همکاری مشترک برای عملی کردن خروج نظامیان خارجی از عراق را به وی ابلاغ کرد.

پس از این مصوبه مهم، بلافاصله رئیس جمهور آمریکا با بیان این که ممکن است تحریم‌های شدیدی علیه عراق وضع کند، افزود که اگر عراق از نیروهای آمریکایی به شکل غیردوستانه بخواهد از آن کشور خارج شوند، «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلا ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند.» از سویی؛ روز گذشته پیام رسمی فرماندهی نیروهای «مارینز» آمریکا مبنی بر خروج نیروهایش از عراق خطاب به «عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات مشترک این کشور منتشر شد.

«ویلیام سیلی» از فرماندهان نیروهای پیاده دریایی آمریکا در این نامه با اشاره به خواست دولت عراق اعلام کرد نیروهایش را در فرآیندی امن از عراق خارج می کند. به دنبال انتشار این نامه، خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به تایید خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق توسط یک مقام پنتاگون اعلام کرد: ارتش آمریکا همتایانش در بغداد را از تصمیم برای «خروج از عراق» مطلع کرده است. در همین حال اما؛ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نامه خروج از عراق نباید منتشر می‌شده است! از سوی دیگر؛

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: آمریکا هیچ برنامه‌ای برای ترک عراق ندارد و نیروهای آمریکایی برای هرگونه اقدام متقابل ایران در پی شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آماده می‌شوند. ــ عقب نشینی آمریکا مقابل خواست مردم عراق این گزارش می افزاید: به دنبال تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای تحریم عراق در صورت اجرایی شدن قانون اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که تصمیمی برای تحریم عراق ندارد. این اعلام وزارت خارجه آمریکا دقیقا در مقابل حرف ترامپ مبنی بر تحریم عراق قرار دارد و نشان دهنده تناقض گویی نشأت گرفته از سردرگمی و واهمه جدی از گزینه های متعدد محور مقاومت مبنی بر انتقام سخت در پاسخ به ترور سردار سلیمانی است.

با توجه به اتفاقاتی از جمله استعفای سفیر آمریکا در افغانستان، استعفای رئیس دفتر پنتاگون و این اعلام نظر وزارت خارجه آمریکا در مقابل نظر ترامپ، در کنار تقابل شدید نمایندگان و شخصیتهای وابسته به حزب دموکرات در کنگره و سنای آمریکا با رفتار ترامپ در افزایش تشنج در منطقه، به نظر می رسد که اختلاف نظرهای جدی در کاخ سفید و هیئت حاکمه آمریکا درباره اصل این اتفاق و حوادث بعدی آن به وجود آمده و ترامپ را در برزخی جدی قرار داده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی