شناسه خبر : 38192
تاریخ انتشار : 1398/10/02 13:39
ثبت بیش از 426 هزار ازدواج و 132 هزار طلاق در 9 ماه گذشته

سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر داد:

ثبت بیش از 426 هزار ازدواج و 132 هزار طلاق در 9 ماه گذشته

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری 426 هزار و 99 ازدواج و 132 هزار و 618 طلاق در کشور در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

سیف‌الله ابوترابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز یک صد و یکمین سالروز فعالیت ثبت احوال و روز ملی ثبت احوال افزود: میانگین سن مردان در اولین ازدواج در کشور ۲۷.۵ و میانگین سن ازدواج زنان در اولین ازدواج ۲۳.۴ سال در کشور بوده است.
وی ادامه داد: همچنین میانگین سن طلاق مردان در این مدت در کشور ۳۷.۲ سال و میانگین سن زنان در طلاق ۳۲.۳ سال در زمان وقوع طلاق بوده است. 

بیش از ۹۸۰ هزار نفر در کشور متولد و بیش از ۲۸۸ فوت کردند
سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: امسال ۹۰۸ هزار و ۳۹۷ نفر در کشور متولد شدند و ولادت آنها به ثبت رسیده است و همچنین ۲۸۸ هزار و ۳۵۲ نفر در این مدت در کشور فوت کردند و مرگ آنها در پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال به ثبت رسیده است.

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال ادامه داد: همچنین در ۸ ماهه امسال ۲ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۸۶۷ مورد شناسنامه برای ایرانیان به صورت مکانیزه ثابت صادر شده است.

ابوترابی افزود: برای میانگین سن پدر در زمان ولادت فرزند  ۳۴ سال برای میانگین سن مادر در زمان ولادت فرزند ۲۹.۳ سال بوده و میانگین سن مادر در اولین ولادت فرزند ۲۷.۵ سال بوده است.

 ۹ هزار و ۳۶۱ مورد دوقلوزایی ثبت شد

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در ۶ ماهه اول سال ۹ هزار و ۳۶۱ مورد دوقلوزایی، ۲۷۳ مورد سه قلوزایی که بیشترین آن با ۳۷ مورد در تهران بود و ۱۰ مورد چهارقلوزایی داشته‌ایم که دو مورد آن در فارس و یک مورد در استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، ‌سمنان، ‌سیستان و بلوچستان و همدان ثبت شده است.

فراوان ترین نام های انتخابی برای دختران و پسران

ابوترابی درمورد فراوانی اسامی پسران و دختران گفت: ۱۰ اسمی که بیشترین فراوانی را برای پسران داشته به ترتیب امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، محمدطا ها و آریا و برای دختران به ترتیب فاطمه، زهرا، ‌حلما، زینت، یسنا، آوا، مرسانا، نازنین زهرا، باران و فاطمه زهرا بود.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور درمورد میانگین سن دامادها در اولین ازدواج گفت:‌ در مردان ۲۷.۵ سال و سن عروس‌ خانم‌ها در اولین ازدواج ۲۳.۴ سال بوده است و هر ساله شاهد افزایش مختصری در این مورد بوده‌ایم.

ابوترابی گفت: در زمان طلاق میانگین سن زنان ۳۲.۳ سال و میانگین سن مردم در زمان طلاق ۳۷.۲ گزارش شده است و بیانگر آن است که سن طلاق در کشور کاهش یافته است.

وی در مورد میانگین سن فوت گفت: این آمار در مردان ۶۲.۸ سال و برای زنان ۶۷ سال است و بالاترین میزان سن فوت در گیلان در مردان ۶۷.۲ و در زنان ۷۳ سال ثبت شده است.

ابوترابی با بیان اینکه تفاوت‌ آمارهای ازدواج و طلاق را نمی‌توان به صورت سالانه یا  منطقه‌ای بررسی کرد گفت: برای همه ایرانیان  شناسنامه صادر می‌کنیم اما برای افرادی که مدعی ایرانی بودن هستند باید از طریق شورای تامین هویت آن اثبات و سپس شناسنامه صادر شود.

کودک همسری نداریم

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: کودک همسری نداریم، ازدواج با حکم قضایی است و حکم رشد را نباید کودک همسری تلقی کرد، سن ازدواج برای دختران بر اساس قانون در کشور ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام  است. اگر سن کمتر از این باشد و به رشد بالاتری رسیده باشند، این افراد به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند و سن رشد دریافت می‌کنند و بنابراین به این نوع ازدواج کودک همسری گفته نمی شود.

۹۲ هزار و ۴۱۸ مورد تغییر نام ثبت شد

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۱ هزار و ۳۸ مورد تغییر یا اصلاح نام خانوادگی ثبت شده و ۹۲ هزار و ۴۱۸ مورد نیز تغییر نام در کشور انجام شده است و همچنین ۱۹ جلسه برای تغییر نام برگزار شده که طی آن ۵۳۶ نام بررسی و ۴۳۹ اسم جدید تصویب و ابلاغ شده است.  

وی با اشاره به وجود ۲ هزار نقطه پستی و دفاتر پیشخوان گفت: ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۳۳۱ مورد مراجعه غیرمستقیم وجود داشته است و برای هزار و ۸۵۲ گواهی ولادت و ۲ هزار و ۵۰ گواهی فوت برای افراد تبعه غیرایرانی صادر شده است.

بیش از ۴۶ میلیون کارت هوشمند ملی صادر شد 

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد آخرین وضعیت کارت هوشمند ملی نیز گفت: ۵۵ میلیون و ۸۷ هزار و ۸۹۰ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام را انجام داده‌اند که برای ۴۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۵۷۲ نفر کارت ملی صادر شده است و ۴۵ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۴۳۳ نفر کارت خود را دریافت کرده‌اند.

ابوترابی درمورد علت تاخیر و طولانی شدن زمان صدور کارت هوشمند ملی نیز گفت: تاخیر بیش از یک و نیم سال را در این باره می‌پذیریم؛ از اسفند سال ۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد، آزمایشات طولانی انجام شد و در آغاز نیمه اول امسال شاهد تولید ۳۲۴ هزار و ۹۸۳ کارت تولید داخل بودیم که به ما تحویل داده شد و آن را به مردم دادیم.  

وی افزود: چاپخانه دولتی تا پایان سال به ما وعده داد که ۹ میلیون کارت بدهد، اما آنها مشکلاتی دارند و به وعده خود عمل نکردند در حالی که ما آمادگی صدور ۲ میلیون کارت را در ماه ایجاد کردیم.  

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: تراشه کارت همچنان وارداتی است و مشکل برای وارد شدن آن رفع شده، سفارشات آن داده شده و قرار است در آغاز ماه ژانویه تحویل چاپخانه دولتی شود.  

۸ دستگاه مقدمات کاربردی شدن کارت هوشمند ملی را انجام دادند

معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال افزود: دستگاه‌های متولی که هشت دستگاه هستند مقدمات بهره‌برداری و کاربردی شدن کارت هوشمند ملی را اجرایی کرده‌اند. ما تمام تلاش‌ها خودمان به کار گرفته ایم، رئیس جمهور هم در جریان است، وزیر کشور هفتگی در جریان امور قرار می‌گیرد و ما اتفاقات را به رئیس دولت منعکس می‌کنیم. با این حال مشکل این است مواد اولیه کارت که پلی‌کربنات است، در کشور وجود ندارد. درست است که مردم ثبت‌احوال را متولی می‌دانند اما متولی بدنه کارت، چاپخانه دولتی است.  

وی افزود: مراحل مربوط به تراشه کارت هوشمند ملی را یک سازمان وابسته به دولت انجام می‌دهد و ما آنچه که باید، انجام دادیم و قصوری در این زمینه نداریم، ظرفیت‌سازی هم کرده‌ایم و در شورای راهبردی کارت هوشمند ملی این موضوعات را بحث کردیم. قرار شد صدور گواهی برای مردم رایگان باشد و شماره رسید آنلاین احراز شود؛ بنابراین اگر دستگاهی کوتاهی می‌کند، تقصیر ما نیست.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بنابراین ما مشکلی برای استعلام آنلاین از سوی بانک‌ها نداریم و نیازی هم به داشتن رسید از سوی مردم نیست. آنهایی که رسید خود را گم کرده اند، می‌توانند با آخرین شناسنامه خود به بانک‌ها مراجعه کنند تا آخرین سریال آن احراز شود.  

ابوترابی گفت: جمعیت ۸۸.۸۸ درصدی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی تکمیل ثبت‌نام انجام داده‌اند و این میزان از جمعیت ۶۲ میلیون نفری است که واجد شرایط هستند.  

نرخ صدور کارت هوشمند ملی به جز تهران افزایش نداشته است 

وی درمورد نرخ صدور کارت هوشمند ملی و شناسنامه نیز توضیح داد: نرخ‌گذاری توسط سازمان تنظیم مقررات تعیین و برمبنای حمایت از مصرف کننده لحاظ می‌شود که در حال حاضر به غیر از تهران که ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است در کل کشور نرخ‌ها ثابت است.  

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور هشدار داد: برخی از دفاتر پیشخوان و پست، مردم را مکلف به تعویض شناسنامه می‌کنند؛ در حالی که تکلیف و اجباری نیست و اگر شناسنامه مخدوش، یا مستعمل یا مفقود شده باشد، یا تغییری در اقلام هویتی فرد مثل نام و نام خانوادگی رخ داده باشد باید شناسنامه‌اش را تعویض کرد.  

وی در مورد استعلام‌های هویتی نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای خبرگان رهبری هم گفت: ۱۶ هزار و ۳۳ مورد استعلام از سوی شورای نگهبان وزارت کشور به ما داده شد که سازمان ثبت آنها را بررسی و در مورد معین به آن پاسخ داده‌ایم.

ابوترابی افزود: سازمان ثبت احوال جزو مراجع چهارگانه در انتخابات است و در این زمینه آمادگی کامل را ایجاد کرده است که برای همه استعلام های هویتی موردنظر در مورد نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس پاسخگوی شورای نگهبان و وزارت کشور باشد و آخرین اطلاعات هویتی این افراد را در اختیار این نهادها قرار دهد.
وی ادامه داد: همچنین در زمان برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ماه امسال پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال جوابگو استعلام های هویتی رای دهندگان برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی در روز انتخابات خواهد بود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: همه شهروندان دقت داشته باشند چنانچه مدارک هویتی آنها دچار نقص باشد، برای شرکت در انتخابات پیش رو در اسفند ماه امسال هرچه زودتر برای برطرف کردن آن به ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

تدوین آیین نامه تعیین تکلیف فرزندان اتباع خارجی با مادران ایرانی
وی در خصوص فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه خارجی نیز گفت: آیین نامه این مصوبه قانونی در حال حاضر توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور در حال تدوین است. قطعا پس از تدوین این آیین نامه و ابلاغ آن ما در سراسر کشور مکلف به اجرای آن هستیم.
وی در خصوص ثبت تولد در روزهای خاص و اصطلاحا ثبت تولد لوکس گفت: ثبت ولادت در روزهای خاص تنها برای افرادی است که در همان روز متولد می‌شوند. در حقیقت ثبت ولادت بر اساس درخواست والدین نیست و بر اساس گواهی بیمارستان و ساعت تولد انجام می‌شود.


خبرگزاری ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی