شناسه خبر : 35661
تاریخ انتشار : 1398/09/20 18:18
دستور اجرایی ترامپ برای شناخت «یهودیت» به‌عنوان یک ملیت

دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد:

دستور اجرایی ترامپ برای شناخت «یهودیت» به‌عنوان یک ملیت

دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا برای شناخته شدن «یهودیت» به‌عنوان یک ملیت، توانایی انتقاد از رژیم‌صهیونیستی در آمریکا را محدود خواهد کرد.


به گزارش نورنیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد دستوری اجرایی را به امضا برساند که بر اساس آن «یهودیت» به‌عنوان یک ملیت و نه فقط یک مذهب، تعریف خواهد شد.


به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، کاخ سفید چنین تصمیمی را به‌عنوان اقدامی جهت مبارزه با یهودستیزی در دانشگاه‌های آمریکا توصیف کرده است.


مدافعان آزادی بیان در آمریکا با انتقاد از این تصمیم، نسبت به گسترده‌تر شدن تعریف ضدیهودیت و محدود شدن توان انتقاد از رژیم صهیونیستی، ابراز نگرانی کردند.


به گفته چند مقام آمریکایی، درحقیقت نیز این دستور، تعریف دولت فدرال از ضدیهودیت را گسترده‌تر کرده و آن را در قوانین مبارزه با تبعیض در دانشگاه‌ها خواهد گنجاند.


ترامپ خود را یکی از متحدان نزدیک رژیم صهیونیستی می‌داند و از اقدامات او برای جلب رضایت مقامات صهیونیست می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «قدس» و حمایت از شهرک‌سازی‌ در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد.


انتظار می‌رود ترامپ به وزارت آموزش آمریکا دستور دهد تعریف «اتحاد جهانی یادبود هولوکاست» از ضدیهودیت، شامل انتقاد از رژیم صهیونیستی را هنگام رسیدگی به شکایات با موضوع تبعیض در نظر بگیرد.


 به گفته این مقامات آمریکایی، چنین تعریفی می‌گوید «هدف [انتقاد] قرار دادن کشور اسرائیل» می‌تواند مصداق یهودستیزی باشد. با این حال یکی از این مقامات مدعی شد این دستور، جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» علیه رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار نخواهد داد.


جنبش تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) که سرواژه‌های «Boycott،  Divestment،  Sanctions» به معنای «بایکوت (انزوا)، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» است، از سال ???? به دست ??? سازمان غیردولتی فلسطینی ایجاد شد تا با ایجاد فشارهای اقتصادی بر رژیم صهیونیستی، آن را مجبور به پایان اشغال فلسطین و شناسایی حق بازگشت آوارگان کند.


دولت رژیم صهیونیستی از متحدانش درخواست کرده با این جنبش مقابله کنند زیرا باعث ایجاد تنش در فضاهای دانشگاهی شده است. حامیان این جنبش ماهیت ضدیهودی بودن آن را رد کرده‌اند و می‌گویند منتقد رفتار و سیاست‌های دولت رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان هستند نه منتقد یهودیان.


به گفته روزنامه «نیویورک تایمز»، «جرد کوشنر» داماد ترامپ او را تشویق به امضای این دستور کرده است.


ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه ضمن استقبال از این اقدام ترامپ او را «یهود دوست‌ترین رئیس‌جمهور» در تاریخ آمریکا لقب داده‌اند.


ترامپ درحالی این دستور را امضا می‌کند که در آمریکا و دیگر کشورها به‌عنوان فردی نژادپرست و مروج نژادپرستی شناخته می‌شود. او چندی پیش به زنان رنگین‌پوست عضو مجلس نمایندگان آمریکا حمله لفظی کرده و همچنین مهاجران به آمریکا را حیوان خطاب کرد.


نظرسنجی دانشگاه «کوینیپیاک» که نتایج آن ?? مرداد منتشر شد نشان می‌دهد ?? درصد از آمریکایی‌ها ترامپ را فردی نژادپرست می‌دانند. همچنین  ?? درصد نیز گفتند که سیاست‌های مهاجرتی وی از «عقاید نژادپرستانه» ناشی می‌شود.


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چندی قبل با انتقاد شدید از اظهارات نژادپرستانه اخیر رئیس جمهور آمریکا گفت که این سخنان با هدف ایجاد تفرقه در ملت آمریکا مطرح می‌شود.




فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی