شناسه خبر : 35442
تاریخ انتشار : 1398/09/16 16:32
منطقه خاکستری کانون جدید تنش چین و آمریکا

منطقه خاکستری کانون جدید تنش چین و آمریکا

آمریکا در حال گسترش فضای عملیاتی و تمرینی خود در دریای جنوبی با ادعای حراست از آزادی کشتیرانی در این منطقه است اما چین تقریبا همه این منطقه را جزو حق حاکمیت و متعلق به خود می داند، این موضوع باعث شکلگیری تنش جدید میان دو کشور شده است.

تحولات منطقه حاکی از آن است آمریکا می کوشد تا تحرکات خود را در دریای جنوبی افزایش دهد همزمان ناظران بین المللی هشدار داده اند چنین شرایطی می تواند باعث رویارویی ناخواسته نظامی واشنگتن و پکن شود.


از سوی دیگر آمریکا به دیگر کشورهای منطقه اعلام کرده است برای حراست از آزادی کشتیرانی، حضور قوی تری در دریای جنوبی خواهد داشت و آماده است تا ادعاهای افراطی چین بر مالکیت بر دریای جنوبی را به چالش بکشد.


چین مدعی است که نزدیک به ?? درصد از مناطق دریای جنوبی به این کشور تعلق دارد اما آمریکا در حال گسترش نفوذ و حضور نظامی خود در این پهنه آبی و گستردن یک منطقه خاکستری در دریای جنوبی است که به واشنگتن امکان می دهد آزادی عمل بیشتری در این منطقه داشته باشد.


براوردها نشان می دهد تنها در سال ???? میلادی آمریکا ? بار عملیات حفاظت از آزادی کشتیرانی انجام داده و بیش از یک هزار پرواز نظامی صورت داده است.


چن یانگ از کارشناسان آکادمی علوم شانگهای نسبت به این اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا در دریای جنوبی هشدار داده و آورده است: هر روز این احتمال می رود که در مناطق مورد منازعه دریای جنوبی ? ناو آمریکا حضور داشته باشد.


وی تاکید کرد از یک طرف چین در حال تقویت قوای نظامی خود در دریای جنوبی است و از طرف دیگر آمریکا عملیات هایی را به بهانه حفاظت از آزادی دریانوردی در این منطقه برگزار کرده است و این خطر مناقشه نظامی دو کشور را بیشتر می کند.


منطقه خاکستری عبارتی است که اصولا برای یک کشور بکار می رود که بین صلح و جنگ قرار دارد منطقه ای که یک کشور می کوشد تا ادعاهای ارضی و سیاسی را مطرح کند بدون آنکه به دنبال یک جنگ واقعی باشد.


چن می گوید تمام تحرکات و اقداماتی که آمریکا در دریای جنوبی انجام داده است و همچنان به آنها ادامه می دهد، بنوعی به معنای به چالش کشیدن چین است.


ویتنام ، مالزی ، فیلیپین ، برونئی و تایوان نیز همچون چین ادعاهای مالکیتی بر دریای جنوبی دارند ضمن آنکه آمریکا می گوید دارای منافع اقتصادی و سیاسی و نظامی در دریای جنوبی است.


برای آمریکا منطقه خاکستری حفاظت بیشتر از آزادی کشتیرانی را شامل می شود و برای چین منطقه خاکستری مسیر ساخت جزایر مصنوعی و افزایش حوزه های گشت زنی و تقویت برنامه های دفاعی است.


چین از سال ???? میلادی در حال تجدید ساختار گشت های دریایی در دریای جنوبی بوده و از سال ???? میلادی این ماموریت را به پلیس مسلح واگذار کرده است که زیر نظر کمیسیون مرکزی نظامی ( فرماندهی کل قوا ) فعالیت می کند و ریاست آن هم برعهده شی جین پینگ رییس جمهوری و فرمانده کل قوا در چین است.


در سال ???? میلادی طبق آماری که آمریکا منتشر کرده ، چین دارای ??? فروند کشتی گشتی در دریای جنوبی بوده که حالا در سال ???? میلادی به افزون بر ??? فروند رسیده است.


شاید به همین دلیل است که آمریکا می خواهد فضای عملیاتی حراست از کشتیرانی و تمرینات نظامی را به تنهایی و یا با دیگر کشورهای متحد و منطقه ای افزایش دهد تا بتواند این تجدید ساختار چین را در این کرانه آبی به چالش بکشد.


در واقع اگر آمریکا در همین مسیر پیش برود و به سمت ایجاد اتحاد های منطقه ای در دریای جنوبی گام بردارد ، شرایط به مراتب بحرانی تر و خطر درگیری میان این کشور و چین بیشتر خواهد شد.


اساسا این شرایط برای هر دو کشور حکم آبهای مواج و بحرانی فزاینده با ابعاد خطرناک دارد و کسانی مانند هو بو کارشناس موسسه تحقیقات اقیانوسی دانشگاه پکن بر این باورند که چین به هیچ چیز جز واکنش سرسختانه در برابر زیاده خواهی های آمریکا نیاز ندارد حتی اگر این روند باعث تشدید کشمکش ها شود.



خبر گزاری ایرنا
کلید واژگان
چین و آمریکا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی