شناسه خبر : 35122
تاریخ انتشار : 1398/09/09 16:28
گرانی بنزین بر قیمت مسکن بی‌تاثیر است/ قدرت خرید پایین تاثیر همه مولفه‌ها را خنثی می‌کند

گرانی بنزین بر قیمت مسکن بی‌تاثیر است/ قدرت خرید پایین تاثیر همه مولفه‌ها را خنثی می‌کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: اگر چه حامل‌های انرژی یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت مسکن است اما پایین بودن قدرت خرید جایی برای افزایش مجدد قیمت مسکن نگذاشته است.


مصطفی قلی‌خسروی  در پاسخ به این سؤال که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که چون بنزین گران شده پس قیمت مسکن هم گران می‌شود، گفت:  چهار مؤلفه بورس، طلا، ارز و حامل‌های انرژی بر قیمت مسکن اثر می‌گذارند اما این بار تفاوت‌هایی برای این موضوع باید قائل شد؛ چرا که رشد جهشی قیمت مسکن در سال 97 باعث شد تا قدرت خرید به گونه‌ای کاهش یابد که امروز علیرغم گران شدن بنزین دیگر شاهد رشد قیمت مسکن نباشیم.


وی ادامه داد:‌ تجربه نشان داده است که وقتی قدرت خرید پایین باشد هیچ مؤلفه‌ای نمی‌تواند قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار دهد همانطور که در دولت نهم و دهم قیمت بنزین افزایش یافت اما باز هم قیمت مسکن افزایش نداشت.


خسروی با تأکید بر اینکه برخی در توهمات خود تصور می‌کنند که چون بنزین گران شده پس مسکن هم گران خواهد شد، اظهار داشت: شک نکنید که چون قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد چون اصلاً کشش رشد قیمت برای مسکن قابل تصور نیست.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا رشد معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه دلیل خاصی دارد،‌گفت: به هر حال برخی از متقاضیان واقعی مسکن با آغاز ماه ربیع اقدام به ورود به بازار مسکن و جست‌وجو برای خرید مسکن کردند بنابر این نمی‌توان گفت که رشد معاملات مسکن با گران شدن بنزین رابطه دارد.


به گفته وی، معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه از رشد 6 درصدی برخوردار بوده است، از 98.1.1 تا 98.9.8 تعداد کل قراردادهای شهر تهران 164 هزار و 255 عدد بود که 53 هزار و 935 مبایعه‌نامه و 109 هزار و 300مورد مربوط به اجاره‌نامه بوده است.


این آمار نشان می‌دهد که 34 درصد نسبت به سال گذشته تعداد معاملات کاهش داشته است.



خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی