شناسه خبر : 34876
تاریخ انتشار : 1398/08/25 18:12
فراز و فرود گردانندگان پشت صحنه تظاهرات در عراق

فراز و فرود گردانندگان پشت صحنه تظاهرات در عراق

بعد از گذشت ?? روز از دور دوم اعتراضات در عراق که از ?? اکتبر (سوم آبان ماه) آغاز شده، همچنان به صورت نامنظم در فراز و فرود است و هنوز گردانندگان پشت پرده آن در خفا این اعتراضات اجتماعی را مدیریت می کنند.

به گزارش نورنیوز – بعد از گذشت ?? روز از دور دوم اعتراضات در عراق که از ?? اکتبر (سوم آبان ماه) آغاز شده، همچنان به صورت نامنظم در فراز و فرود است و هنوز گردانندگان پشت پرده آن در خفا این اعتراضات اجتماعی را مدیریت می کنند.




دولت و دستگاه های امنیتی هنوز به طور رسمی در خصوص آشکار کردن چهره های گردانندگان پشت پرده تظاهرات ها خودداری می کنند اما به صورت کلی و بعضا در جلسات ویژه از وجود دست های پنهان در اعتراضات اجتماعی عراق صحبت می کنند.


رییس مرکز پژوهش های راهبردی عراق روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در این خصوص تاکید کرد: طبق اطلاعاتی که دارد، وجود دست های پنهان در اعتراضات اجتماعی عراق مسجل شده اما مقامات رسمی همچنان به دلیل پاره ای ملاحظات امنیتی و سیاسی و روند تکمیل شدن پرونده های متهمان از صحبت کردن درباره آن خودداری می کنند.


«محمد صادق الهاشمی» ادامه داد،  وجود هسته های صهیونیستی همچنین پاره ای چهره های لیبرال عراقی خارج نشین، پول های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هسته های حزب منحله بعث، جریان های منحرفی مانند صرخی ها و یمانی ها به علاوه تاثیرات جریان های سیاسی کرد و همچنین آمریکا در روند اعتراضات مسجل شده است.


وی خاطر نشان کرد ،  تمامیت تظاهرات مردم عراق بی شک متهم به بازیچه قرار گرفتن از سوی این دست های پنهان نیست بلکه جریان هایی که می کوشند روند مسالمت آمیز اعتراضات اجتماعی را به درگیری و خشونت بکشانند متهم به ارتباطات خارجی و برخی جریان های برانداز داخلی و گروه های منحرف هستند.


الهاشمی در پاسخ به این سوال که تظاهرات های عراق تا چه زمانی می خواهد ادامه پیدا کند و آیا آینده ای برای پایان آن متصور است، تاکید کرد که پایان اعتراضات اجتماعی در عراق مرهون اقدام جدی دولت و تصویب قوانین مورد اهتمام مردم در پارلمان است و هر زمان این اتفاق بیفتد، اعتراضات اجتماعی نیز فروکش می کند و پایان می یابد.


به گفته وی، بیانیه دیروز (جمعه) مرجعیت عالی دینی عراق نیز کاملا روشن و واضح بود و از دولت و پارلمان خواست که دست به اقدامات جدی و اصلاحات ریشه ای بزنند.


وی در پاسخ این سوال که آیا دولت فعلی قادر به برآورده کردن مطالبات مردمی است، گفت که جریان های سیاسی حاکم هم قدرت و هم پول و همه امکانات و هم دولت و هم پارلمان و هم دستگاه قضایی را در اختیار دارند و می توانند این کار را بکنند.


الهاشمی گفت که بخش های زیرساختی عراق مانند بهداشت و درمان، کشاورزی، آموزش و پرورش و غیره در طول ?? سال گذشته و قبل از آن به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته و این امر باعث گسترش فقر، بی سوادی و جوانان بیکار شده و همین امر این موج اعتراضی را ایجاد کرده است.


وی اضافه کرد: طبیعی است که برخی دست های خارجی و جریان های براندازی داخلی و منحرف بخواهند از این اعتراضات اجتماعی به نفع خود سوء استفاده کنند و برای این که این اتفاق نیفتد بایستی نظام حاکم مطالبات اجتماعی مردم را در یک سقف زمانبندی مشخص برآورده کند.


اعتراضات طی دیروز و امروز شنبه در برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق از جمله بغداد که عموما خاستگاه شیعیان است، شدت و حدت بیشتری گرفته و امروز شنبه اطراف پل «السنک» در جوار پل جمهوری صحنه کر و فر بین نیروهای امنیتی و گروه های خشن داخل تظاهرات بود.


گزارش ها از بصره حاکیست که جمعی از تظاهرکنندگان شهر بندری ام القصر در جنوب بصره بار دیگر با تجمع در برابر دروازه این بندر، در کار حرکت کامیون های حمل بار اختلال ایجاد کرده اند.


در تحولی مهم که هنوز دستگاه های امنیتی پیرامون آن توضیحات بیشتری ارائه نکرده اند، یک خودرو سواری شامگاه دیشب جمعه در نزدیکی میدان تحریر منفجر شد و دستکم یک کشته و ?? زخمی به دنبال داشته است.


گزارش ها از دیگر شهرهای جنوب و مرکز از جمله دیوانیه، سماوه، کربلا، نجف، واسط، ذیقار و میسان حاکیست که اوضاع عموما آرام است و برخی از تجمع های اعتراضی در اماکن از قبل پیش بینی شده ادامه دارد.





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی