شناسه خبر : 33730
تاریخ انتشار : 1398/07/13 10:01
پیرشدن جمعیت و تهدیدات پیش رو

نور نیوز بررسی می کند:

پیرشدن جمعیت و تهدیدات پیش رو

سهم جمعیت سالمند با سن بیش از 65 سال در کشورما از 5.7 درصد در سال 92 به 6.1 درصد در سال 95 رسیده که نشان می دهد حدود 51 درصد از جمعیت کشور را میانسالان و سالمندان تشکیل می دهند.

نورنیوز-گروه فرهنگ و جامعه: اجرای سیاست های کنترل جمعیت در دهه هفتاد که در حقیقت واکنشی شتاب زده به رشد قابل توجه جمعیت در دهه ?? بود، آغاز روند تغییر هرم سنی جمعیتی در ایران را کلید زد
برنامه های مبتنی بر کنترل جمعیت که در دهه ?? آغاز گردید خیلی سریع منجر به تغییر روند رشد نفوس گردید و آمار رشد در سال1371 کاملا متناسب با نظر سیاستگذاران تغییر و به 2.3 درصد کاهش پیدا کرد
اجرای سیاستهای کنترل جمعیتی در دهه ?? موجب سقوط نرخ باروری به زیر نرخ جانشینی گردید و روند پیر شدن جمعیت کشور شتاب فزاینده ای را تجربه کرد.
بر اساس گزارش بانک جهانی درحال حاضرنرخ فرزند آوری در ایران به ازای هر زن، 1.7 فرزند می باشد که در صورت ادامه این روند، تا سال 1430 نیز امکان متعادل شدن نرخ جانشینی وجود نخواهد داشت.
برآوردهای اماری نشان می دهد در صورت تداوم روند فعلی،جمعیت ایران در هشتاد سال آینده با کاهش پنجاه میلیون نفری به سی و یک میلیون نفرخواهد رسید و تقریبا 50 درصد آنها دارای سنی بالای شصت سال خواهند بود.
درحال حاضر نسبت جمعیت میانسالان به کل جمعیت در کشور به رقم نگران کننده 44.8 درصد رسیده است که با احتساب سالمندان ، این رقم به 51 درصد میرسد .
شرایط حال حاضر نشان می دهد که تداوم روند جاری در حوزه جمعیتی ، کشور ما را با بحران سالمندی روبرو خواهد کرد .
طبق گفته مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت طی ?? سال آینده جمعیت سالمندان به حدود ?? درصد کل جمعیت می‌رسد که زیر ساخت های لازم برای مدیریت تبعات ناشی از آن در بخشهای بهداشتی، درمانی و مراقبتی پیش بینی نشده است.
جمعیت جوان در هر کشور اصلی ترین عامل شکوفایی اقتصادی و اجتماعی بوده و نیروی پیشران تولید، خلاقیت و پیشرفت به حساب می اید.در صورت تغییر هرم سنی به نفع سالمندی ،ضمن کاهش پویایی جامعه،توازن اجتماعی به سمت مصرف و هزینه بیشتر که بخش عمده ای از آن مربوط به مخارج سنگین درمانی و نگهداری است تغییر خواهد کرد.
طبق آمار سازمان ملل بین سالهای 2010 تا 2015 ، نرخ رشد جمعیت در ایران معادل 1.25 درصد بوده است . مقایسه این آمار با شرایط حاکم بر کشورهای دیگر منطقه نشان دهنده وضعیت نامناسب ایران در این حوزه است‌
در دوره بررسی ذکر شده، نرخ رشد جمعیت در عراق 3.21 درصد،عمان 6.54 درصد ،قطر 6.65 درصد ، ترکیه 1.58 درصد ، امارات 2.03 درصد ، عربستان 2.81 و هند 1.23 درصد و رژیم صهیونیستی 1.65 درصد بوده است .
کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی، دو عامل اصلی روند افزایش پیر شدن جمعیت در کشور ما به حساب می اید.
در اردیبهشت ماه سال ???? \"سیاستهای کلی جمعیت\" که اهمیتی قابل توجه در اقتدار ملی دارد با هدف جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ کردید.
با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با سیاست‌های جمعیتی یکی از ضرورتهای امنیت ملی است که می بایست با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه با دقت، سرعت و قوّت پیگیری شود
ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت یکی از ضرورتهای اجتناب ناپدیر است که می بایست با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی برای تغییر روند فعلی با جدیت دنبال شود.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی