شناسه خبر : 32896
تاریخ انتشار : 1398/05/21 19:28
شکست اقتصادی واشنگتن برابر ایران/ناامیدی ترامپ ازگزارش صندوق بین المللی پول

نورنیوز گزارش می دهد؛

شکست اقتصادی واشنگتن برابر ایران/ناامیدی ترامپ ازگزارش صندوق بین المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود، به مانند گزارش قبلی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ???? رشد اقتصادی ?.? درصدی را تجربه کند و از فاکتورها و مولفه های بازدارنده اقتصادی تا حدود زیادی فاصله خواهد گرفت. کارشناسان صندوق بین المللی معتقدند که تخلیه شدن اثر تحریم‌ها نقش مهمی در مثبت شدن  نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2020  میلادی ایفا خواهد کرد . فراتر از آن، پیش بینی شده است که این روند مثبت و صعودی حداقل تا سال 2024 میلادی ادامه می یابد.

نورنیوز- گروه اقتصادی: در اردیبهشت ماه سال 1397 یعنی زمانی که دونالد ترامپ رسما از توافق هسته ای با ایران خارج شد، وی وعده داد تا تحریم های ثانویه ایالات متحده را به شدیدترین شکل ممکن علیه کشورمان وضع کند. در این خصوص، مقامات وزارت خزانه داری آمریکا محاسبات و برآوردهای  پیچیده و به قول خود، دقیقی را صورت داده بودند.


بر اساس این محاسبات، قرار بود در ماه آگوست سال 2018 ( مرداد ماه سال گذشته ) و با وضع نخستین مرحله از تحریمهای ثانویه ایران در قبال طلا  و صنعت خودروسازی ، شوک اقتصادی اولیه به ایران وارد گردیده  و در آبان ماه همان سال ، با تحمیل تحریمهای نفتی و بانکی، اقتصاد ایران به صورت کامل فلج شود. مقامات آمریکایی در این محاسبه، دو ماه را نیز ( تا ابتدای سال 2020 میلادی) به عنوان تلورانس زمانی در نظر گرفته بودند. بی دلیل نبود که افرادی مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ از فروپاشی کامل اقتصاد و حتی حاکمیت ایران! تا پایان سال 2019 میلادی خبر می دادند. 


هم اکنون در نیمه دوم سال 2020 میلادی به سر می بریم.نه تنها محاسبات اقتصادی ضد ایرانی دولت ترامپ تحقق نیافته است، بلکه جمهوری اسلامی ایران توانسته است به صورتی کاملا هوشمندانه، وارد فاز مدیریت بازار و مواجهه با تکانه های روانی ناشی از تحریم شود. از سوی دیگر، دو بخش عمومی و خصوصی کشور، در حال وفق دادن خود با واقعیت و مولفه ای به نام تحریم آمریکا هستند.


فراتر از آن، گذشت زمان و ناکارآمدی و شکست عملی محاسبات اقتصادی دولت ترامپ سبب شده است تا شرکای اروپایی و منطقه ای واشنگتن نیز در صدد واسطه گری و مدیریت شرایط موجود و جلوگیری از تشدید تنشها برآیند. واکنشهای قاطعانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رفتارهای آمریکا ، از جمله کاهش تعهدات برجامی ایران ( وفق توافق هسته ای)  نیز نقش به سزایی در مهار سیاستهای ضد ایرانی ترامپ و همراهانش داشته است. 


بدون شک پیش بینی های اخیر صندوق بین المللی پول، نه تنها نقطه آشکار ساز شکست سیاستهای اقتصادی چندلایه ای و پیچیده کاخ سفید در قبال ایران محسوب می شود، بلکه نویدبخش آینده ای بهتر در مسیر توسعه اقتصادی کشورمان محسوب می شود.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی