شناسه خبر : 32427
تاریخ انتشار : 1398/04/31 20:40
تفاوت معنادار نگاه دولتها و ملتهای عربی به توقیف نفتکش انگلیسی

نورنیوز بررسی کرد؛

تفاوت معنادار نگاه دولتها و ملتهای عربی به توقیف نفتکش انگلیسی

با وجود تبلیغات گسترده دولت های عربی و رسانه های وابسته به آنها به ویژه رسانه های سعودی و در رأس آنها شبکه «العربیه» در راستای صحه گذاشتن بر سیاستهای حکومت های عربی اما شاهد آن هستیم که ملتهای عربی همواره با حضور در صحنه، مخالفت خود را با این سیاستها اعلام کرده و مرعوب رسانه ها نشده اند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: روز جمعه یک نفتکش انگلیسی به دلیل عدم رعایت مقررات و ارتکاب تخلف مانند تخطی از اصول دریانوردی و آلودگی زیست محیطی دریا و ایجاد خطر برای دیگر شناورها، از سوی نیروی دریایی سپاه و گارد دریایی ایران در تنگه هرمز توقیف شد.


در این میان اما بررسی نگاه دولت های عربی به حادثه توقیف یک نفت کش انگلیسی به دست نیروهای ایرانی در خلیج فارس و مقایسه آن با نگاه ملت های عربی بیانگر وجود تفاوت فاحش در این خصوص و دیگر مسائل مهم خاورمیانه مانند مسأله فلسطین است.


ملتهای عربی بارها ثابت کرده اند که با هوشیاری خود همواره در صحنه بوده و در خصوص مسائل مهم خاورمیانه و جهان عرب همیشه از حکومت های خود جلوتر حرکت می کنند. آنها همواره با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز اعلام کرده اند که با سیاستهای دولت های خود در زمینه های مختلف به ویژه مسأله فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.


با وجود تبلیغات گسترده دولت های عربی و رسانه های وابسته به آنها به ویژه رسانه های سعودی و در رأس آنها شبکه «العربیه» در راستای صحه گذاشتن بر سیاستهای حکومت های عربی اما شاهد آن هستیم که ملتهای عرب همواره با حضور در صحنه، مخالفت خود را با این سیاستها اعلام کرده و مرعوب رسانه ها نشده اند.


در این خصوص می توان به مخالفت ملتهای عربی با طرح آمریکایی معامله قرن و یا عادی سازی روابط میان دولتهای عربی و رژیم صهیونیستی و بی توجهی به مسأله فلسطین اشاره کرد.


شاهد مثال دیگر این ماجرا، توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس است.


موضع بیشتر دولتهای عربی در خصوص این مسأله ابراز نگرانی و در مواردی هشدار نسبت به متشنج شدن اوضاع در خلیج فارس و ادعای خصمانه بودن اقدامات ایران بود. به عنوان مثال «عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران، در حساب کاربری خود در توییتر اظهار داشت: هرگونه حمله علیه آزادی دریانوردی نقض قوانین بین‌المللی است. یا وزارت خارجه بحرین مدعی شد: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد. دیگر کشورهای عربی نیز به ابراز نگرانی در این خصوص پرداختند.


اما بررسی پست های توئیتری که کاربران عرب در فضای مجازی در خصوص این اقدام انقلابی ایران منتشر کرده اند روی دیگر این سکه است.


یکی از کاربران با انتشار یک پست توئیتری نوشت: تمام حوادثی که در تنگه هرمز روی می دهد کار سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است. آنها می خواهند کشورهای عربی را به بهانه حمایت از نفت کش ها و گذرگاه های آبی وارد معرکه کنند تا بتوانند کنترل این مناطق را از لحاظ نظامی به دست گرفته و از کشورهای عربی صادر کننده نفت پول بگیرند.


یک کاربر دیگر نیز در پاسخ به العربیه نوشت: مگر زمانی که شما نفت کش ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کردید به قوانین بین المللی پایبند بودید؟ شما جز زبان زور هیچ چیز نمی فهمید.


یکی دیگر از کاربران می نویسد: معمای متهم کردن ایران در حوادث مربوط به منطقه و تأسیسات عربستان این است که آنها می خواهند کشورهای عربی را به سمت جنگ و درگیری با ایران سوق دهند.


یک کاربر دیگر نیز نوشت: اروپا تلاش داشت نقش یک پلیس خوب را در قبال توافق هسته ای ایران بازی کند تا آنکه نفت کش ایرانی در تنگه جبل الطارق حضور یافت و این یک حرکت هوشمندانه در صفحه شطرنج بود. اروپا محاصره شد و با ماهیت واقعی خود رفتار کرده و نشان داد که یک پلیس فریبکار و بد است.


یک کاربر نیز با انتشار عکس سید حسن نصرالله نوشت: محور مقاومت دو ضربه به محور شر طی روزهای گذشته شد. توقیف نفتکش انگلیسی و لبخند امروز سید.


بر این اساس؛ به نظر می رسد که نباید موضع گیری کشورها و دولت های عربی را در قبال مسائل منطقه به ویژه مسائل مربوط به ایران به نظر مردم این کشورها تعمیم داد چرا که ملت های عرب همواره قدرت نظامی ایران و نقش فعال منطقه ای این کشور را ستوده و به حال حکومت های خود که هم چنان وابسته غرب بوده و هر روز به این وابستگی خود می افزایند افسوس می خورند.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی