شناسه خبر : 32359
تاریخ انتشار : 1398/04/30 14:40
جای خالی زنان در پست های مدیرتی وزارت علوم

نورنیوز بررسی کرد؛

جای خالی زنان در پست های مدیرتی وزارت علوم

اگرچه برای حضور زنان در پست های مدیریتی وزارت علوم و دانشگاه ها طی سال های اخیر برنامه ریزی شده اما همچنان دست زنان از پست های مدیریتی در این مراکز خالی مانده است.

نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه: براساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم حدود 91 هزار و 553 عضو هیات علمی زن با مرتبه های مختلف علمی به تدریس در دانشگاه ها مشغول هستند اما باوجود آنکه پتانسیل حضور در پست های مدیریتی در این افراد وجود دارد اما همچنان حضور زنان در پست های مدیریتی وزارت علوم و دانشگاه ها کم رنگ است.


فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که متاسفانه وزارت علوم آمار پایینی در انتخاب خانم‌ها برای معاونت و روسای دانشگاه ها دارد.


وی معتقد است که این انتقادات از سوی نمایندگان مطرح و مقرر شده است وزیر علوم پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.


با وجود آنکه 27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل دهد اما همچنان درصد استفاده از زنان در پست های مدیریتی به خصوص در آموزش عالی در سطوح پایین قرار دارد به نحوی که معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز معتقد است متأسفانه شاهد حضور کم رنگ بانوان در عرصه‌های مختلف اجرایی کشور به ویژه در آموزش عالی هستیم که امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر اصلاح شود تا بتوانیم از پتانسیل زنان در حوزه مدیریتی و اجرایی نیز بهره مند شویم.


وی تاکید دارد در سال‌های اخیر دختران توانسته‌اند تا ?? درصد ورودی دانشگاه‌ها را از آن خود کنند علاوه بر این یک چهارم زنان در جامعه ما تحصیلات دانشگاهی دارند و نیمی از دانشجویان جوان ما دختران و حدود ?? درصد هیأت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.ما کماکان انتظار داریم حضور بیشتری از زنان اندیشمند و مدیر را در آموزش عالی و علوم شاهد باشیم. امیدواریم از این افراد برای معرفی آنها به جامعه علمی جهانی استفاده کنیم.


علی رغم اینکه منصور غلامی وزیر علوم معتقد است، نگاه ما باید به‌گونه‌ای باشد که خانم‌ها به‌عنوان عضوی از جامعه هر کجا که توانمندی و ظرفیت آنها ایجاب می‌کند، در جایگاه و موقعیت خدمتگزاری و اثربخشی قرار گیرند و به فعالیت بپردازند اما همچنان حضور زنان در پست های مدیریتی آموزش عالی به تناسب مطلوب نرسیده است بنابراین مسئولان آموزش عالی کشور برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل زنان در آموزش عالی باید برنامه ریزی داشته باشند.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی