شناسه خبر : 31958
تاریخ انتشار : 1398/04/18 15:46
هشدار فعالان حقوق بشری نسبت به دو برابر شدن اعدام‌ها در عربستان

هشدار فعالان حقوق بشری نسبت به دو برابر شدن اعدام‌ها در عربستان

نیمه نخست سال ???? برای زندانیان در عربستان خونین بود و به طور میانگین هر روز بیش از یک زندانی توسط دولت سعودی‌ اعدام شده است.

به گزارش نورنیوز، به نوشته مجله نیوزویک، طبق گزارش جدید سازمان اروپایی سعودی حقوق بشری، شمار اعدام‌ها در شش ماه نخست امسال بیشترین میزان ثبت شده در پنج سال گذشته است و بیش از دو برابر ?? مورد اعدام در مدت مشابه سال ???? است.


از ژانویه تا پایان ژوئن ??? تن در عربستان اعدام شده‌اند. در میان این اعدامی‌ها شش صغیر و ?? تبعه خارجی از پاکستان، یمن و سوریه بودند. نام سه زن از عربستان، نیجریه و یمن هم در میان اعدامی‌ها قرار داشت.


?? تن از اعدامی‌ها جرم مرتبط با مواد مخدر داشتند، این در حالیست که سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید دارد این جرایم در بسیاری از کشورها در میان جرایم سنگین قرار ندارند.


در میان اعدامی‌ها همچنین نام زندانیان سیاسی از جمله شهروندان شیعه به چشم می‌خورد که در عربستان زیر سلطه سنی‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و بابت اعتراضات ضد دولتی کشته می‌شوند. برخی از این اتهامات به زمان \"بهار عربی\" باز می‌گردد که سال ???? و ???? عربستان با ناآرامی مواجه شد و دولت سریعا برای سرکوب اقدام کرد.


تنها در روز ?? آوریل ?? تن در عربستان اعدام شدند. سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید دارد، اکثر این افراد جرم‌های مرتبط با شرکت‌ در اعتراضات ضد دولتی شیعیان داشتند. طبق این گزارش، تمرکز جدید روی مخالفان سیاسی نشان می‌دهد عربستان \"در حال تجربه یک دوره سرکوب مرگبار\" است.


وخامت آمار اعدام‌ها در این حاکمیت مستبد به‌رغم وعده‌ آوریل ???? محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای کاهش استفاده از مجازات اعدام است. از زمان ایراد وعده‌های ولیعهد سعودی، ??? تن اعدام شدند. از ژانویه ???? که سلمان بن عبدالعزیز بر تخت پادشاهی آل سعود نشست، ??? تن اعدام شدند.


دولت عربستان به درخواست نیوزویک برای اظهارنظر درباره تاره‌ترین آمارها از اعدام پاسخی نداد. مدیر سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر به نیوزویک گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحقق وعده‌های ولیعهد سعودی به چشم نمی‌خورد.


به گفته این فعال، محمد بن سلمان از حامیان اصلی گسترش مجازات اعدام است و جامعه بین‌المللی تنها از طریق وارد آوردن فشار بر او می‌تواند اعدام‌ها را محدود کند. او تاکید می‌کند، دولت ترامپ به طور مداوم پوشش اقدامات محمد بن سلمان می‌شود و این اقدامات فقط به کارهای شخص ترامپ نیست بلکه مقام‌های ارشد او شامل جرد کوشنر، مایک پامپئو و جان بولتون هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفتند.


سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید کرد: نگرانی‌هایی جدی درباره میزان گسترش اعدام‌ها در سال جاری میلادی در عربستان وجود دارد. چنانچه آمار کنونی اعدام‌ها حفظ شود، ??? تن تا پایان سال ???? اعدام خواهند شد. بسیاری از اعدامی‌ها از حق برگزاری دادگاه منصفانه برخوردار نمی‌شوند و بسیاری از کسانی که به اعدام محکوم شدند، شکنجه شده‌اند و از دسترسی به مشاوره حقوقی محروم هستند.



ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی